Folksam 185 dagar

Tråd startad i 'Försäkring o Skatt' av Singoalla, 22 Januari 2018.

1. Singoalla

Singoalla HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17187
    Jag har idag varit i kontakt med Folksam om vad som gäller om man som åker med husbil till Spanien när det gäller den utökade reseförsäkringen till 185 dagar.

Det verkar fungera för alla som inte åker hem t.e.x över jul och nyår.
    Åker man hem och stannar mer än sju dagar så får man endast 45 dagar när man sen åker tillbaka till sin husbil.

Detta var något vi inte kunde utläsa ur vår info ifrån husbil, men fick klart för oss efter telefonsamtalet idag!

Så kolla noga vad ni har för reseskydd utöver 45 dagar.

2. JOE50

JOE50 HBK Medlem

Kommun:
    Avesta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3974
    Det stämmer!

3. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Detta har jag påtalat flera gånger här i forumet och på FB. Du får dessutom inte ställa av bilen även om du står still långa perioder. Detta framgår av några rader längst ner med liten text på ditt försäkringsbrev. Själv upptäckte jag det som tur var innan jag betalde.
    Med försäkring via CaravanClub får du 90 dagar som förlängs med 90 nya dagar varje gång du varit hemma på besök. De tillåter dessutom att man ställer av och bor i bilen.

lagerbrax, sevallbo, Arkilles och 3 andra gillar detta.
  4. Singoalla

Singoalla HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17187
    Tack för info det blir caravan club i fortsättningen, Kan inte förstå Folksams regler? Vi som åker hem en månad under jul är väl en mindre risk för Folksam då vi inte belastar dom med eventuella kostnader under den tiden? Elkler tänker jag fel?

Livibil, sacce och Roffe Pilote gillar detta.
  5. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Bilen är ju en risk om den står i ett annat land på avställningsförsäkring med mycket låg premie. Om något händer med den då kan det ju t.om. bli fråga om hemtransport till mycket höga kostnader.

Krister Ursula 18 och Los Suecos gillar detta.
  6. Singoalla

Singoalla HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17187
    Jo det är riktigt men vi har ju inte ställt av bile

7. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Nej, men många vill ju/gör det, och då behövs det ju bara några skador så att försäkringsbolaget får upp ögonen för det så blir det ändringar i villkoren. Det är väl det som har hänt hos Folksam antagligen, försäkringskollektivet (husbilar) betalar inte in nog med premier i förhållande till kostnaderna? Det kommer säkert hos andra bolag också, när man får lite mer statistik att gå på.

Senast ändrad: 23 Januari 2018
    Singoalla och Los Suecos gillar detta.
  8. Diesel Doris

Diesel Doris HBK Medlem

Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9742
    Tänk på att Caravans försäkring har en betydligt dyrare avställningsförsäkring men då täcker försäkringen bodelen när bilen är avställd och om man bor i den samt att dom stora fördelarna med caravanförsäkringen finns bara om man väljer superhusbil (tex självrisken på framrutan 1500 sek annars 35%)

9. Kurt JL Nilsson

Kurt JL Nilsson HBK Medlem (P)

Kommun:
    Laholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    50
    Har du möjlighet att lägga in texten från det avsnitt du refererar till. Det utöka reseskyddet förbehålls för resa med husbil. Husbilens ut och inresedatum i Sverige.

Ingmarie & Bernt gillar detta.
  10. JOE50

JOE50 HBK Medlem

Kommun:
    Avesta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3974
    Jag har för mig att ställa av bilen och bo i den bara gäller i Sverige....

11. sacce

sacce HBK Medlem

Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5502
    Så här skriver CC om avställnings försäkringen :

K5.4 Avställt fordon
    Om fordonet är avställt i vägtrafikregistret omfattar försäkringen, utöver vad som står i punkt L Avställningsförsäkring, även för skador inträffade utanför Sverige enligt villkoren för stöld, glas, brand, rättsskydd, vagnskada och Husbilsextra.

12. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Jovisst förbehålls det husbilsresa liksom de 185 dagarna med Folksam. Tyvärr befinner jag mig i Thailand nu och har inte villkoren tillgängliga.

13. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Nej jag har mailat och frågat och fått svar att det även gäller utomlands och det är tillåtet att bo i den under tiden.

14. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Montreal gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.