• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Det skulle vara intressant att få veta varför de tog bort möjligheten att ställa av husbilen utomlands och ha kvar 180 dagars reseförsäkring efter ett år. Blev det för dyrt för Folksam, eller. Så många är vi väl inte som utnyttjar detta.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Skulle tro att det är enkel riskbedömning.

Logiskt att risken är större för skador när man bor i husbilen, än bilen som är vinteruppställd på tomten eller på logen hos bonden.

Håller med Kenth att det inte heller är rättvist att de som har bilarna traditionellt vinteruppställda skall vara med och dela på riskkostnaden.
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Det skulle vara intressant att få veta varför de tog bort möjligheten att ställa av husbilen utomlands och ha kvar 180 dagars reseförsäkring efter ett år. Blev det för dyrt för Folksam, eller. Så många är vi väl inte som utnyttjar detta.

Trodde att reseförsäkringen var kopplad till hemförsäkringen.varför måste man annars ha också den i Folksam?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Ja, men kom ihåg att det utökade reseskyddet är en unik fördel för oss i HBK, dvs det finns en koppling till husbilen.

Du får t.ex. Inte det utökade skyddet om du flyger ner till Spanien och bor i ditt, eller hyrt hus i 6 månader.
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Ja, men kom ihåg att det utökade reseskyddet är en unik fördel för oss i HBK, dvs det finns en koppling till husbilen.

Du får t.ex. Inte det utökade skyddet om du flyger ner till Spanien och bor i ditt, eller hyrt hus i 6 månader.

Var står det att reseförsäkringen bara gäller i husbilen?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Klubben har lagt ner mycket möda för att vi skulle få behålla möjlighheten att kombinera vår avställningsförsäkring som gäller inom eu/ees, med vår förlängda reseförsäkring på 185 dagar som gäller I SAMBAND MED RESA MED HUSBIL.
Folksams beslut är att den kombinationen kommer att upphöra.
Antingen nyttjar man avställningen eller förlängda reseförsäkringen.

Det vi får i stället blir en möjlighet att vid 2 tillfällen under 7 dagar företaga en resa med annat färdmedel, utan att det ses som man avbrutit resan med husbilen.

För husbilscampare som ställer av bilen är det en försämring.
Men för dom som reser med husbilen och inte ställer av är det en förbättring.

Exempelvis att man behöver flyga hem under 7 dagar eller någon utflykt.

För fullständiga uppgifter kontakta folksam eller läs villkoren.
Hälsn. Krister.

Tel. 020 557010

Husbilsklubben - Försäkringar - Folksam
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Är mycket nöjd med Folksams HBK försäkring som dels är billigare än vår tidigare med 45 dagars reseförsäkring och som nu då har 185 dagar.
Förut betalade vi mellan 2 - 300:- per vecka för en förlängning av reseskyddet vilket bara det gör en besparing på 4-5000:-.

RESEFÖRSÄKRING. Det hörs väl på namnet vad den är till för?

Man har den för att man reser med sin husbil:D
Är bilen avställd kan man ju inte resa.

Lika logiskt som att man inte kan äta hela kakan och ändå ha den kvar.

/Gunnar
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Klubben har lagt ner mycket möda för att vi skulle få behålla möjlighheten att kombinera vår avställningsförsäkring som gäller inom eu/ees, med vår förlängda reseförsäkring på 185 dagar som gäller I SAMBAND MED RESA MED HUSBIL.
Folksams beslut är att den kombinationen kommer att upphöra.
Antingen nyttjar man avställningen eller förlängda reseförsäkringen.

Det vi får i stället blir en möjlighet att vid 2 tillfällen under 7 dagar företaga en resa med annat färdmedel, utan att det ses som man avbrutit resan med husbilen.

För husbilscampare som ställer av bilen är det en försämring.
Men för dom som reser med husbilen och inte ställer av är det en förbättring.

Exempelvis att man behöver flyga hem under 7 dagar eller någon utflykt.

För fullständiga uppgifter kontakta folksam eller läs villkoren.
Hälsn. Krister.


TACK Krister för en utförlig redovisning vad som gäller. Det är så många som tror sig veta.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Är mycket nöjd med Folksams HBK försäkring som dels är billigare än vår tidigare med 45 dagars reseförsäkring och som nu då har 185 dagar.
Förut betalade vi mellan 2 - 300:- per vecka för en förlängning av reseskyddet vilket bara det gör en besparing på 4-5000:-.

RESEFÖRSÄKRING. Det hörs väl på namnet vad den är till för?

Man har den för att man reser med sin husbil:D
Är bilen avställd kan man ju inte resa.

Lika logiskt som att man inte kan äta hela kakan och ändå ha den kvar.

/Gunnar

Att bilen är avställd är endast för att då behöver du ingen trafikförsäkring och vagnskada och risken för trafikolycker är 0, men du är ju fortfarande utomlands på resa. Om du bor på hotell månad utomlands skulle i så fall inte din reseförsäkring gälla, enligt dig eftersom du inte är på resande fot. Reseförsäkringen är knuten till din hemförsäkring. Mycket märkligt resonemang.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Caravans försäkring gäller även om du ställt av bilen. Du har även en 90 dagars reseförsäkring. Om du flyger hem över julen får du nya 90 dagar. Detta ger totalt 180 dagars reseförsäkring. Så för oss som är utomlands på vintern är det ingen tvekan om vilken försäkring vi väljer. Varför skall jag betala för fordonskatt, trafikförsäkring och vagnskada ifall jag inte kan utnyttja det.
 
F

F.d. 30507

Guest
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Folksam ska ha 8200kr/år för en helförsäkring med HBK rabatt frm dagens datum.Trygg Hansa tar 5800kr.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Jag har "halkat in" som Folksam-kund då de har köpt upp SalusAnsvar och fick i veckan årsförnyelsen där premien på 4800/år jag hade hos SA hade ökat till 6081 kr inkl rabatt på 675 kr pga att villan är försäkrad hos dem. Kan få ytterligare 675 kr i rabatt pga medlemskapet i HBK. Blir ju vettigare då men ändå några pinnhål uppåt i pris. Kollade runt och fann att Dina vill ha 3450 kr för motsvarande försäkring och då husbilen står avställd hemma i Sverige hela vintern så känns det givet vad valet blir, hehe.
 

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Det går alltid att hitta billigare försäkringar.
Men jag vill ha hjälp när olyckan är framme, inte sitta och jaga en handläggare.

Jag har tyvärr dålig koll vad alla bolag tar men eftersom jag har min fackliga hemförsäkring hos folksam så valde jag folksam, det var innan jag vart medlem på HBK.
Folksam och Länsförsäkringar är dom jag utnyttjar.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Hur vet Du att Du får bättre hjälp av Folksam än av något annat bolag?? Kan Du slippa försäkringen i Folksam eller blir Du intvingad att ta denna p.g.a. fackföreningen. Tyvärr tycker jag inte Folksam är det bästa alternativet. Du blir dessutom tvångsstyrd till verkstäder för ev. skadereparationer som både kan ligga långt bort och som Du inte vill anlita. Häsningar Göran Hellman.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Jag har haft 2 försäkringsskador hos Folksam på husbilen och båda ggr har jag fått den verkstad jag själv valt utan problem.
Skaderegleringen har skett helt via nätet och via verkstaden, mycket problemfritt.

Hade tidigare Dina och de vägrade att ersätta en stormskada och hänvisade mig till tingsrätten om jag ville ha ersättning.
Grannen som hade If fick likadana skador och fick ersättning utan problem.
Jag hade flyttat försäkringen från If till Dina något år tidigare och Dina sade då att de hade exakt samma försäkring som If men billigare och det förstod jag ju varför när väl skadan skett.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Hur vet Du att Du får bättre hjälp av Folksam än av något annat bolag?? Kan Du slippa försäkringen i Folksam eller blir Du intvingad att ta denna p.g.a. fackföreningen. Tyvärr tycker jag inte Folksam är det bästa alternativet. Du blir dessutom tvångsstyrd till verkstäder för ev. skadereparationer som både kan ligga långt bort och som Du inte vill anlita. Häsningar Göran Hellman.

Det stämmer inte alls, dels är det bara hemförsäkringen som går genom facket, och jag har precis fått hem min husbil efter att backat sönder den, först sa Folksam att jag fick lämna den till Caravanhallen i Haninge, efter kontroll med Folksam hemma i Gävle fick jag lämna till Husvagnscenter i Valbo och dom beställde grejerna från Tyskland genom Codat.
Det gick fort oxå från inlämning till färdiglagad 2 veckor, all heder till Folksam som skötte allt perfekt.
Om Lundsholm läser detta så undrar jag om du har ordning på din oxå ?

/Pelle
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Jag har inte heller upplevt problem med att själv välja verkstad hos Folksam, har samma erfarenheter som Håkan!

När det gäller reglering/ersättning för avbruten resa söderöver pga dödsfall hemma, så fick jag faktiskt i dagarna ut 6.900:- i stället för 3.200:- som jag själv begärt för merkostnader ... ! Vem kan vara missnöjd med en sådan skadereglering? Med ärlighet och kompletta grunduppgifter till f-bolaget kommer man långt med hos Folksam, de tänker verkligen till (kanske mer än vad man gör själv)! Har själv bara bra erfarenheter av f-bolag gäller även t.ex If!

Betr avställningsförsäkring(?) och vad man där "normalt" avses betala för(?);
¤ ur min synvinkel, en husbil som varken används för körning eller boende. Tycker här att Kenths förslag ovan med en ny (3:e def) klass för indelning/användning av HB'n är bra och rättvis även för dem som vill spara och då utan att belasta andra försäkringstagare (premie = rimligen ett mellanting mellan hel- resp avställningsförs).

Betr ingen ska betala full försäkringspremie för något som man inte kan utnyttja för stunden/fullt ut ... ? T.ex om jag är ute med husbilen;
¤ då ska jag naturligtvis i likhet med husbilen kunna ställa av delar av villa/hemförsäkringen (=lägre premie) hemma för att spara pengar. Man kan självklart inte nyttja både villan/hemmet och husbilen samtidigt (korkat?), bara skador eller risker för en inredning ... etc!
¤ detta skulle också repr ett särintresse (men mycket större) som enbart skulle leda till ökade totala försäkringskostnader och komplicitet för alla.
 
Toppen