• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Folksam ändrar i försäkringsvillkoren så att reseförsäkringen på 185 dagar inte gäller om man har husbilen avställd. De första 45 dagarna gäller som vanligt.
Detta fördyrar ju det hela med ett antal tusenlappar, vägskatt och helförsäkring i 140 dagar.
Dessutom har Folksam gjort en "översyn" av avgiften, och för egen del blev försäkringen över 600:- dyrare trots att inga skador har skett samt att HB'n är ett år äldre och förlorat i värde.
Det verkar som Folksam använt lockpriser för att värva så många HBK:are som möjligt och sedan smyghöjer och försämrar villkoren.
:(
Det kanske är dags att se sig om på marknaden när årsförfallodagen närmar sig.
Synd om dom som förhandlade till oss ett från början bra avtal.

Bilaga:
Visa bilaga S12361.pdf
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Kostnaden för ev. reparation minskar väl inte för att bilen är ett år äldre och förlorat i värde.Sjunker arbetskostnaderna för personalen på verkstaden när bilen blir äldre?Är det billigare att byta en framskärm på en ny bil eller en som är 10 år gammal?
HaDe Hasse
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Vid ett ev totalhaveri lär jag inte få lika mycket för HB'n som för ett år sedan då den är äldre och har gått längre.
Det trodde jag alla kände till.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Vid ett ev totalhaveri lär jag inte få lika mycket för HB'n som för ett år sedan då den är äldre och har gått längre.
Det trodde jag alla kände till.
Du tror väl inte i din vildaste fantasi att du kan få nypriset på en använd bil vid totalhaveri.Nu var det reparation du skrev och värdeminskning på din bil.
HaDe Hasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Jag har full förståelse för att Folksam inte tillåter att man ställer av sin husbil för att kunna utnyttja den utökade reseförsäkringen. Om det blir några tusen dyrare får man ju helt enkelt teckna en reseförsäkring för de pengar som blir över om man väljer att ställa av.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Du tror väl inte i din vildaste fantasi att du kan få nypriset på en använd bil vid totalhaveri.Nu var det reparation du skrev och värdeminskning på din bil.
HaDe Hasse

Det är ju just det jag skrev att bilen blir mindre värd ju äldre den är.
Jag har inte nämnt något om reparationer, det är du som skrev om det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Jag har full förståelse för att Folksam inte tillåter att man ställer av sin husbil för att kunna utnyttja den utökade reseförsäkringen. Om det blir några tusen dyrare får man ju helt enkelt teckna en reseförsäkring för de pengar som blir över om man väljer att ställa av.

Reseförsäkringen är ju också potentiellt mycket dyr för bolaget när den utnyttjas, kundkretsen i det här fallet, med tanke på ålder en ganska stor risk.
Då kan man ju inte ha en billig avställningsförsäkring som underlag.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Har Folksam haft avställningsförsäkring som gällt utomlands via reseförsäkringen på 185 dagar?
Trodde att avställningsförsäkringen bara gällde inom Sverige, det var nytt för mig iaf men sent ska man lära sig.
/Pelle
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Jag tror att försäkringsbolagen får tänka om i de fall man bor i en avställd husbil eller husvagn. Dagens avställningsförsäkring gäller ju ursprungligen ett fordon som står i garage eller "har en pressning över sig".

Det borde finnas tre försäkringar; Avställd - Uppställd bostad - I trafik. Men bara två skattebegrepp; Avställd - I trafik.

Tänk på att de som kräver att de får bo i sina avställda husbilar ökar kostnaden för avställningsförsäkringen för oss som verkligen ställer in våra husbilar i garage under vintern.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Jag har pratat med Folksam idag,och det finns inget beslut att ta bort våra 185 dgr när husbilen ställs av ännu, det har diskuterats på folksam men inget beslut är taget.

Mvh
Bosse
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Om alla försäkringar är i Folksam är kosten för en utökat reseförsäkring 179,00 om året den täcker också 185 dagar. Den täcker aven självrisk på hyrbil upp till 10.000,00 så kanske man skall kolla föra man börjar att skälla.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Jag har pratat med Folksam idag,och det finns inget beslut att ta bort våra 185 dgr när husbilen ställs av ännu, det har diskuterats på folksam men inget beslut är taget.

Mvh
Bosse

Men hur förklaras då de ändrade villkoren i filen som Wizard bifogat, och som gäller from 1/1-2015?

//Tommy
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Har man inte råd att försäkra sin husbil ordentligt, så kanske man skall ha ett annat fordon!

Det är inte bara försäkringskostnaden som kommer till, det kan jag svälja.
Om jag skall ha HB'n påställd under 140 dagar för att åtnjuta reseförsäkringen så får jag för egen del betala ytterligare 2898:- i vägskatt trots att HB' inte körs.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Jag har svårt att fatta att detta är en dålig avtala. Når man spara försäkringen + vägskatt kanske runt 6000,00. Det är icke ett problem att få en reseförsäkring som gäller året runt. Kopplat på sin hemma försäkring till runt 200,00. Kanske jag har fel men 6000,00-200,00=5800,00 som är vinsten vid att ställa av. Kanske jag har fel.:swoon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Folksam ändrar villkoren för HBK-försäkring

Det er stor forskjell på en helårlig reiseforsikring - normalt med en begrensning på hvert reisetilfelle - og en reiseforsikring som dekker en reise på 185 dager og med noen få dager hjemme nye 185 dager. Hadde tidligere en helårlig med en begrensning på hver reise på 45 dager. En økning til 90 dager kostet mer en selve forsikringen, og en som dekket en reise på et halvt år ble ekstrem.
 
Toppen