• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flyghöjd / Regler

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
När klubbträffen var så hade ni restriktioner om flyghöjd 200m om jag inte minns fel. Har från en rc- flygare här hemma som är medlem i en flygklubb fått info om att man flyga så långt bort man kan om man ser flygplanet.
Vad är rätt? Eller finns andra regler?
Har själv varit uppe på över 240m och då ser man fortfarande multicoptern.

Tanken slog mig häromdagen när jag var ute på tomten. Där vi bor så kommer ofta ambulanshelikoptern från räddningstationen flygande på låg höjd över oss mot Akademiska Sjukhuset. Även efter utförda uppdrag samma väg tillbaka.

Ruskig tanke men vad händer om man befinner sig på fel ställe med multicoptern och olyckan är framme? Tänker på ansvarsfrågan.
Att multicoptern går i tusen bitar är som alla förstår inte problemet.
Tänk om det händer något med helikoptern.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Flyghöjd / Regler

Bra fråga. Och vad händer om den radiostyrda enheten ramlar ner och träffar en person?
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Flyghöjd / Regler

Nu vet jag inte om det fanns någon flygplats i närheten, men då kan det finnas speciella regler.

Jag var med om att låta en ballong med 2m diameter lyfta i en lina. Då ringde de från en militär flygplats ca 5km bort för att påtala att högsta flyghöjden var i höjd med i närliggande trädtoppar om inget tillstånd i förväg hade delgivits. Detta gällde inom några mils omkrets från flygplatsen.

En RC-flygplats ca 500m bort har annars ett permanent tillstånd för sin flygning.

(De ringde inte oss som flög utan till personer i närheten av vår plats som sedan letade reda på oss och framförde budskapet).
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Flyghöjd / Regler

Svar angående RC-träffen.
Vi fick till slut en flyghöjd på 100 meter under den tid som flygplatsen var öppen, efter det fick vi fri höjd. Under den öppna tiden skulle vi dessutom kunna ta ner maskinerna inom 1 minut efter samtal från flygledartornet.
Nu var vi på gamla F10 dvs väldigt nära landningsbanorna.
Enligt diskutionerna på träffen var den allmänna uppfattningen att man ska kunna se sin maskin.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Flyghöjd / Regler

Då är det samma som jag hört då.
Men visst verkar det lite oroväckande om man ställer till något.
Man har ju inte en chans att hinna undan.

Skulle tro att det snart kommer regler om det här om man inte flyger på en flygklubbsyta.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Flyghöjd / Regler

Enligt transportstyrelsen:
"Modellflygverksamhet
Övrig verksamhet med obemannade luftfartyg kan betecknas som modellflyg om
ändamålet är till exempel tävling, sport, hobby eller rekreation. I dessa fall
rekommenderas att respektive modellflygförbunds säkerhetsföreskrifter för
flygning följs."


Sedan gäller tydligen speciella regler i närheten av flygplats od.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Flyghöjd / Regler

Det er ikke bare rundt flyplasser det er spesielle regler for flyhøyder, det finnes også regulerte områder for lavtflyvingsøvelser - både militært og sivilt.

Rundt helikopterbaser er det også restriksjoner, helipad ved sjukehus betraktes i Norge sammen med helikopterbasene og har egne innflyvningsområder med resriksjoner. Utenom alle disse restriksjonsområdene er det en nedre grense for større fly på 300m, under dette er det i prinsippet fritt fram.

I Norge er de krav om at rc-fly skav være innenfor synsvidde for operatøren.

En liten kuriositet i denne forbindelse er et mye brukt område for RC-fly på Hellerud i Skedsmo - denne ligger 1 km fra enden av rullebanen på Kjeller militære flyplass (en av verdens eldste flyplasser som fortsatt er i bruk, startet i 1912) og midt under aksen på flystripen. Hver gang rc-klubben har samling så er denne avklart med Kjeller - både miltær og sivil flykontroll.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Flyghöjd / Regler

Även s.k. Thailandslyktor får ej användas i närområdet av flygplatser.
 
Toppen