• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flyga med hund

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Vi skall "övervintra" med husbil i södra Portugal/Spanien nästa vinter och tänker resa hem under jul o nyår. Vad vi har kunnat få fram via flygbolagens hemsidor är hon för stor för att åka i kabinen utan måste åka i lastutrymmet.
Är det någon som har erfarenhet av detta sätt att resa. Har hunden visat tecken på nervositet eller på annat sätt efter resan?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Flyga med hund

Förr lastade man hunden i bur & hanterade den som gods i ett utrymme som släcks under resan. Lastutrymmet var inte lika bra ljudisolerat som kabinen, det oväsen som alstras av motorer mm var den utsatt för under hela resan. Kontakta flygbolaget & hör vilka rutiner dom har vid djurtransport & hur det går till idag.

Bennnie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Flyga med hund

För hunden är själva resan odramatiskt, förutsatt att man inte matar hunden före resan och inte ger den någon dricka heller. Då behöver den inte ligga i sin egen piss eller avföring. Hundar blir också lättare åksjuka om de har mätt mage. Det florerar mycket rykten om hundars behov av vatten. De flesta är groteskt överdrivna. En hund klarar mycket bra ett dygn utan vatten om man inte har matat den med torrfoder. Då talar vi om en frisk hund.

Själva buren borde vara bekant för hunden och helst med det egna gosefilten. Det är bra med heltäckande sidor så upplevs buren tryggare. Buren skall ha vissa mått beroende av hundens storlek, detta måste du kolla med just det aktuella bolaget som du tänker anlita. Det kan skilja nämligen. Vidare bör du ta direktflyg, inte något som stannar här och där med massa mellanlandningar och är 200kr billigare. Några exakta anvisningar går ej att ge då det skiljer sig så mycket mellan bolagen. Tidigare var Lufthansa mycket bra bolag och som bekant är det Irlänska lågprisflyget en omöjlighet. Bara ringa och fråga. Kräver planering och framförhållning.
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Flyga med hund

Jag har flygit med min hund, en shetland sheepdog flicka, flera gånger. Första gången med SAS till Malta. Jag pratade med en veterinär innan resan om hon skulle ha något lugnande innan. Veterinären tyckte inte att det behövdes och det stämde. Jag köpte en flygbur, vissa regler när det gäller dom burarna, och hon lastades i ett utrymme under cockpit. Första gången var jag lite orolig att hon kanske inte kommit med på planet men personalen talade om för mig att hon var lastad och sov redan. På vägen hem på Malta flygplats, gick man på plattan ut till planet. Jag fick då titta in i utrymmet under cockpit och såg henne ligga och sova i sin bur.
Det var alltså första gången och då är man ju alltid lite oroligare. På Malta kom hon på bandet och jag trodde att det var samma på Arlanda. Till slut stod jag själv kvar och väntade och bandet hade stannat. Men det visade sig att jag skulle hämta henne på specialbagage. Och där stod hon på en vagn i sin bur när jag kom, gissa om det var glädje från båda håll.
Är er hund lugn, trygg och inte rädd av sig är det absolut inga problem att flyga i bur i det utrymmet. Men om ni är oroliga kan ni be en veterinär skriva ut något lugnande att ge före.
Det ska vara en så pass stor bur att dom kan stå upp, tillgång till färskt vatten men ingen mat eller något den kan sätta i halsen, ben t ex. Jag lade på botten lite av mina kläder och på hemresan blev det smutskläder, så då kände hon verkligen att det var mattes.:spinny:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Flyga med hund

Ja det där med att flyga med sin hund är lite av ett trauma i vår familj, eftersom vi reser mycket och vi vill alltid ha vår hund med oss.

Först, det speciella utrymme som finns för levande djur ombord på planen har precis samma lufttryck och temperatur som i den vanliga kabinen där du och jag sitter.

Men efter att vi checkade in vår hund för 5-6 år sedan i Las Palmas och vid ankomsten till Stockholm fick höra "..... nej det fanns ingen hund ombord!" Efter ett par timmars hysteri, Carola sökande i Stockholm och jag i Las Palmas, fick vi veta att hon kommer med ett senare flyg. Iberia hade glömt att lasta henne och inget fanns antecknat eller meddelat, de bara satte henne på nästa flyg till Stockholm.

Efter den fasansfulla upplevelsen har det självklart aldrig mera varit aktuellt att flyga med hunden om vi inte får ha den med i kabinen. Det fungerar ju bara med mindre hundar, under 8 kg och bara med vissa flygbolag som accepterar hundar i kabinen.

Nu tror jag att det som hände oss är mycket ovanligt, men våra hundar, som varit mycket lugna och coola, har i alla fall visat stress när vi flugit med den.

Ledsamt nog dog vår Selma den 15 september förra året och nu får vi vår nya valp om en månad. Vi har faktiskt valt en ännu mindre ras än tidigare, för just resandet i kabinen.
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Flyga med hund

Ledsamt nog dog vår Selma den 15 september förra året och nu får vi vår nya valp om en månad. Vi har faktiskt valt en ännu mindre ras än tidigare, för just resandet i kabinen.

Ursäkta en liten trådkrökning.
Så Selma finns inte längre, så tråkigt. Larissa och hon träffades ju i Bolnuevo i fjol. Fin plats fick vi också när ni hade åkt. Lycka till med lilla valpen.
 
K

Kenneth E

Guest
Sv: Flyga med hund

Hej Karin och Dick.
Förra året övervintrade vi i Spanien med vår husbil.
I år valde vi att flyga ner och hyra hus i Torrevieja.Nytt för i år var även lilla Nellie 11 månader , en Bichon Havanais.
Vi hade också massa funderingar innan vi beställde flygresa.

Ni kan läsa mer om förberedelserna och flygning på vår blogg.
Lycka till.

Blogg
 
Toppen