• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flugfiske i Norge

F

F.d. 52909

Guest
Sv: Flugfiske i Norge

Hej....det var längesen jag var där o väldigt lite med fluga, men du kan ju söka i dessa hemsidor för vidare info.

Hemsedal Fiskeforening

Elvely Camping är ett trevligt ställe med ett enkelt boende men helt OK. Ligger nära mataffär, Men de är dyrt i Norge! Veckokortet ligger på minst 1500 Nok, Men det är en gudomligt vacker flugfiske älv. Reglerna i älven är många! Så läs på ordentligt på fiskekortet som även gäller ett antal fjällvatten. Flugmönster som funkar är Stor Strömslända, Röd Strömslända (Dun, Kläckare, Spent) Och så även en hel del Åsländor..... Hemsila är ju känd för sitt "Torrflugefiske" med dagsländor, kräver långa tunna tafsar. Älven är väldigt klar, Väldigt utmanande. Ett toppenvatten helt klart och ganska mycket folk, men de får man ta. Du må finne dig en fisk som vaker
laugh.gif


Dom senaste åren har vi varit uppe på höstfiske! Kan vara gudomliga kläckningar av små dagsländor, Och mycket mindre med folk (citat från en fiskesida )

Sjöarna och älvarna runt Hemsedal i fjällen i östra Norge brukar kallas “den vilda öringens rike”.
Inte långt från min hemstad finns en mängd sjöar med vild, brun öring av god kvalitet. Det finns många platser att välja på, från vattendrag i öppna bergsplatåer till små skogssjöar, och fisketuren går ofta att kombinera med vandring eller cykling tillsammans med hela familjen.
Förberedelser

Det som fungerat bäst för mig på de här sjöarna är den irländska våtflugetekniken – det måste dock vara blåsigt och flugorna måste vara ordentligt yviga. Flugorna vi använder mest är Claret Bumble, Golden Olive Bumble, Bibio, Hopper, Caddis och alla kända typer av brittiska våtflugor.
Många sjöar lämpar sig för fiske från stranden, men personligen föredrar jag att fiska från en båt. Det fungerar utmärkt i traktens alla sjöar och vi får ofta upp fisk på 1-2 kg.
Fina fisken

Förra sommaren utförde jag några tester på sex sjöar i det öppna bergsområdet tillsammans med min vän och kollega Trond Andersson. Det var soligt och vindstilla den dagen och fisket gick bra, men på det mindre sjöarna var det svårt. Vi turades om att börja fiska från stranden, som riktiga gentlemän, och fick upp några fina fiskar på omkring 1/2 kg. Så kom vi till en sjö där det borde finnas större fisk. Det vimlade av Vespertina, små dagssländor, som var nära att kläckas men bara en enda fisk kom upp till ytan. Det här kunde vara dagens chans och jag blev så ivrig att jag sprang iväg utan att fråga Andersson först.
När jag kom fram bestämde jag mig för att inte ändra fluga och fortsätta använda Bibio-flugan som fungerat så bra tidigare. Öringen simmade runt i cirklar och kom ofta upp till ytan. Jag såg att det var en fin fisk. Jag lade försiktigt flugan på vattnet och fisken kom simmande åt mitt håll. Vattnet var så klart att jag kunde se alla detaljer när fisken närmade sig min fluga. Fisken kom närmare, helt omedveten om faran, och valde otroligt nog min stora Bibio istället för alla små sländor. Jag hade precis dragit upp fisken när Trond hann ifatt mig. Du kan se resultatet på bilden till vänster – en vacker fjällöring på 1,5 kg.
Tor Grøthe bor och arbetar på en gård i Hemsedal. Han har sysslat med flugfiske sedan barnsben, deltar i fisketävlingar och blev nordisk mästare år 1993. Han har representerat Norge i VM i flugfiske sex gånger och driver en guide- och logiverksamhet från sin gård. Tor Grøthe kan kontaktas på tor@hemsila.no.

Obs ! Detta är citat från fiskesiter o inte mig personligen

Mer information om flugfiske i Hemsedal finns på hemsila.no.

mvh
 
Toppen