• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flexibla solceller

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Om man nu ska limma flexibla solceller på taket. När dom går sönder. Hur får man smidigast bort utan att få med sig hela taket. Finns det nått som löser upp limmet
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag har aldrig varit med om att en solpanel har gått sönder....
När jag jobbade i Somalia hade vi skotthål genom panelerna. De funkade ändå, utom just de cellerna med hål i. Lite lägre effekt blev det men ganska marginellt.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Fjernet festebrakettene for solcellepanelene på min bobil, skal monteres på den nye som kommer til uken!
Gikk mye bedre enn forventet. Hadde limt de med TEC-7.
Skjærte av limstrengen meget forsiktig med tapetkniv, restene som ble igjen på taket skrapte jeg bort mekanisk med en plastskrape, sitruspray tok restene.
Gjorde dette i flere omganger, fikk fjernet 100% av limrestene.
Det eneste som man kunne se etterpå var konturene av der jeg hadde slipt taket med smergelpapir for å få bedre vedheft før limingen. Disse klarte jeg å rubbe/polere bort 90%.
Bildet er fra før jeg rubbet/polerte.
IMG_0101.jpg
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Fjernet festebrakettene for solcellepanelene på min bobil, skal monteres på den nye som kommer til uken!
Gikk mye bedre enn forventet. Hadde limt de med TEC-7.
Skjærte av limstrengen meget forsiktig med tapetkniv, restene som ble igjen på taket skrapte jeg bort mekanisk med en plastskrape, sitruspray tok restene.
Gjorde dette i flere omganger, fikk fjernet 100% av limrestene.
Det eneste som man kunne se etterpå var konturene av der jeg hadde slipt taket med smergelpapir for å få bedre vedheft før limingen. Disse klarte jeg å rubbe/polere bort 90%.
Bildet er fra før jeg rubbet/polerte.
Visa bilaga 148490
Du det där såg jäkligt bra ut. Funderar att sätt flexibla paneler. Dels för att dom väger mycket mindre. Sen har jag en Sun Living med välvt tak
 
F

F.d. 54397

Guest
Funderar också på flex solceller 2st x 100w på min Matrix skulle passa på bulan för taksängen och man spar en heldel vikt. Dock verkar solceller tappa effekt om de blir varma. Utan luftspalt som det är på flexpaneler borde de kunna bli varma. Vi reser sommartid mest runt medelhavet och det är ju rätt varmt. Så frågan är det smartare att köpa vanlig monopanel?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Funderar också på flex solceller 2st x 100w på min Matrix skulle passa på bulan för taksängen och man spar en heldel vikt. Dock verkar solceller tappa effekt om de blir varma. Utan luftspalt som det är på flexpaneler borde de kunna bli varma. Vi reser sommartid mest runt medelhavet och det är ju rätt varmt. Så frågan är det smartare att köpa vanlig monopanel?
Läste en del om detta med värme. Det jag kunde utläsa var runt medelhavet står ju solen högre än hos oss. Då får du ut mer effekt trots högre värme. Så det har inge jättestor påverkan
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Funderar också på flex solceller 2st x 100w på min Matrix skulle passa på bulan för taksängen och man spar en heldel vikt. Dock verkar solceller tappa effekt om de blir varma. Utan luftspalt som det är på flexpaneler borde de kunna bli varma. Vi reser sommartid mest runt medelhavet och det är ju rätt varmt. Så frågan är det smartare att köpa vanlig monopanel?
Hittade detta visserligen inte så mycket

Vad gäller verkningsgrad kontra den något högre temperaturen så finns det en påverkan. Däremot ger det sammantaget ingen större påverkan i vårt land då vi enbart har ett fåtal dagar per år vi kommer upp i dessa höga temperaturer. Är det däremot så att man står långa perioder i södra Europa med betydligt högre temperaturer så kan det ge lite mer med en konventionell monokristallin modul med tanke på luftspalten. En konventionell modul med aluram är ett säkert kort som du beskriver.
Det främsta argumentet för en flexibel tunn modul är egentligen vikten
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Satte limmade flex solcell på min förra bil fram på bulan på den halvintegrerade.
Inte rakt underlag någonstans så det var svårt!! Tycker inte det blev snyggt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg har i en annen tråd lagt ut resultat av tester utført i Australia med og uten lufting under panel, forskjellen var ikke signifikant ved de omgivelsestemp som ble benyttet, 20 til over 40 grader. Testene ble foretatt med identiske tynnpaneler det ene limt på plate og det andre montert på avstandsstykker over tilsvarende hvitmalte plate.

Fjerning av saker limt med PU lim (Tec7, Sikaflex og lignende) med pianotråd er relativt enkelt. Limrester kan etterpå hovedaklig fjernes med en plastskrape som willow beskrev i sitt innlegg.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om man skall montera själv vilket är mycket enkel kan man köpa från Tyskland som jag gjorde. Det är klart mycket billigare än här hemma. Dagens valutakurs är 1,00 EUR = 10,53 SEK.

Prisexempel för en komplett anläggning med alla monteringsdetaljer.
100 W panel med MPPT-regulator kostar 223,88 Euro
eller
100 W flexpanel med MPPT-regulator kostar 306,90 Euro
Frakten (upp till 30kg) till Sverige kostar 16,90 Euro

Här är länken till firman.
Wohnmobilanlagen: Solaranlagen fürs Wohnmobil | bau-tech GmbH. Dom är snabba att leverera. Jag köpte i torsdags & grejerna är redan på väg & kommer i denna veckan.

Jag kontaktade först PreVent i Tyskland som är en annan bra firma som jag tidigare köpt ifrån men dom levererar inte längre till Sverige.
 
Toppen