Fläktvredet bytt

Tråd startad i 'Sköt om Husbilen' av Curt & Anna-Lena, 19 Oktober 2016.

  1. Curt & Anna-Lena

    Curt & Anna-Lena HBK Medlem

    Inlägg:
    434
    Kommun:
    Myresjö
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    669
    Tidigare sidor:
    http://www.husbilsklubben.se/forums/t97787/?highlight=fl%E4ktvredet+pajat
    http://www.husbilsklubben.se/forums/t89868/?highlight=fl%E4kthastighet
    Nu har jag bytt den defekta delen som styr fläkthastigheten, en liten grej som sitter innanför vredet och är löstagbar, den ser ut så här.

    DSCN1342 (2).JPG

    Så ser kontaktsidan ut. Märk hur varmt det blivit, vid 4:ans läge har plasten kokat.

    DSCN1344 (2).JPG

    På denna sida ser du den axel som ska in i vredkontakten. OBS att det är möjligt att dra bort själva vredkontakten, den sitter med tre små hakar inne i vredgången, då kan man se när man kommer rätt med axeln när man sätter i den.
    Denna lilla grej kan dock inte köpas i Sverige utan man får vända sig utomlands och då är artikelnumret 281317352008 Heater Blower Resistor.
    Jag fick jobbet gjort i Vetlanda men beställningen av grejen gjordes hos en Fiatverkstad ER-bil i Nässjö. Då får man hela paketet till en kostnad av 1600.
    Det ser ut så här:

    DSCN1348 (2).JPG

    Vi plockade ju bara bort kontakten jag behövde. Om man ska byta allt får man riva ner hela instrumentpanelen vilket enligt Fiats verkstäder skulle innebära ca. 8 timmars jobb. Med hjälp av Ulf Th på Husbilsklubben och bilder som jag fått av honom plockade jag bara bort det lilla facket ovanför radion och sedan radion, då ser det ut så här.

    DSCN1130 (2).JPG

    När man ska ta bort sladdpaketet med kontakt ur vredet så sitter den kontakten ganska hårt, den har en klämma på undersidan som man måste pressa på ganska bra för att den ska släppa, när man väl tryckt in klämman släpper kontakten lätt. Det sitter en liten vit kontakt också där sladden är buntad i samma paket så den måste man också ta bort fast den inte sitter i själva vredet. Här har jag hängt upp sladden och kontakterna i gummisnodd.

    DSCN1138 (4).JPG

    Jag skickar med en bild av Ulf Th där han visar vilka skruvar som måste bort. Ovanför dessa skruvar sitter en vit styrpinne och bakgrunden är där svart. Vid sidan av detta fäste finns ytterligare en skruv på var sida, den ska inte tas bort. Jag skickar också med min egen bild om den kan vara till någon hjälp.

    2.fästet.jpg.jpg
    DSCN1333 (2).JPG

    Så här bränd är kontakten på insidan.

    DSCN1351 (2).JPG

    Det är ofattbart att inte Fiat i Sverige kan ha ett artikelnummer för vredkontakten men slår man in artikelnumret jag angivit så kommer man bara till firmor utomlands. Er-bil kunde inte ordna bara kontakten. Jag har kontaktat Fiat i Sverige om detta men ännu inte fått något svar.
    Behöver du mer information så har jag fått en bra beskrivning av Ulf Th.
     
  2. Jaktfalken

    Jaktfalken FD. HBK Medlem 2018

    Inlägg:
    1,626
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3326
    Sv: Fläktvredet bytt

    Så fantastisk bra info det är det som ger mening med att vara medlem.
     
    Tommy-59, inger47, biancoL och 6 andra gillar detta.
  3. anjohn

    anjohn HBK Medlem

    Inlägg:
    418
    Kommun:
    Umeå
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    1664
    Sv: Fläktvredet bytt

    Jag har också bränt upp vredet. Det skedde efter att jag varit ute tre veckor i tropisk värme. Fläkten gick på fyran hela tiden. Det tål den nog inte annat än kortare stunder.
     
  4. Curt & Anna-Lena

    Curt & Anna-Lena HBK Medlem

    Inlägg:
    434
    Kommun:
    Myresjö
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    669
    Sv: Fläktvredet bytt

    Det beskedet har jag fått från en verkstad att 4:an ska man bara använda på vintern för defroster. Jag körde inte 2 mil när det brände ihop i somras. Det är ju otroligt dåligt att man inte kan säkra upp 4:an med brytare eller hängsäkring som man lätt kan byta.
     
    gutesork gillar detta.
  5. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,957
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: Fläktvredet bytt

    Det är väl ännu sämre att dom inte gör grejer som håller.:D
    Har fläktvredet 4 lägen så skall man väl kunna använda det fullt ut utan förbehåll.

    Bennie
     
    WillerWalle, göte27, Jan K och 7 andra gillar detta.
  6. Curt & Anna-Lena

    Curt & Anna-Lena HBK Medlem

    Inlägg:
    434
    Kommun:
    Myresjö
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    669
    Sv: Fläktvredet bytt

    Jag håller med dig helt. Man undrar ju också varför man behöver en 40 amp säkring för fläkten. Jag är också fundersam på uppgiften att man kan använda 4:an när det är kallt ute, det finns ju inget som kyler fläktvredet på vintern utan det borde bli lika varmt då.
    Det är ju också dåligt av Fiat i Sverige att man inte kan sälja den del som går sönder utan man måste köpa hela paketet. Jag tycker man ska lägga miljöaspekt på detta att tillverka saker helt i onödan.
     
  7. Curt & Anna-Lena

    Curt & Anna-Lena HBK Medlem

    Inlägg:
    434
    Kommun:
    Myresjö
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    669
    Sv: Fläktvredet bytt

    Jag lägger ut ytterligare en bild för att visa vredkontakten lite tydligare eftersom jag har hela paketet har jag tryckt dit den trasiga vredkontakten. Dom vita punkterna är styrpinnarna, därunder sitter skruvhålen.

    DSCN1431.JPG
     
    EVTOAK gillar detta.
  8. STANTON

    STANTON HBK Medlem

    Inlägg:
    543
    Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3999
  9. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    4,140
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    Sv: Fläktvredet bytt

    Jag har sett liknande brända kontakter på andra ställen på andra bilar.
    Tittar man noga på bilderna så ser man att det inte är bränt inuti själva kontakten utan i anslutningen där kabelskon sitter.
    Förmodligen har kabelskon inte suttit fast ordentligt utan det har blivit gnistbildning och överhettning.
    I så fall räcker det tyvärr inte att bara byta kontakten (vredet) utan man måste även byta kabelskon då den varit för varm och härdningen (spänsten) gåt ur den.
    Annars kommer felet att upprepas.
     
  10. Curt & Anna-Lena

    Curt & Anna-Lena HBK Medlem

    Inlägg:
    434
    Kommun:
    Myresjö
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    669
    Sv: Fläktvredet bytt

    Några fel i kontakten fanns inte utan skadan orsakades av att jag körde fläkten
    på läge fyra en varm dag. Fläkten är uppsäkrad alldeles för högt, 40- säkring. Man ser tydligt att det bara är fyran som är skadad om man kollar den översta bilden. Om kontakten varit glapp skulle man sett skador även på övriga stift.
     
    turbin gillar detta.
  11. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,511
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    854
    Sv: Fläktvredet bytt

    Nja, man måste ju säkra upp för fläkten så att inte säkringen går sönder vid drift på högsta fart. Om det sedan blir varmgång någonstans av strömmen som går i systemet, så går det ju ändå inte mer ström i systemet bara för det blir varmt vid den svaga punkten där varmgång sker. Så säkringen kan aldrig gå sönder p.g.av varmgång vid dålig kontakt, bara om systemet börjar dra mera ström än normalt, vid kortslutning, sönderbrända/kortslutna lindningar i motorn m.m. Men inte "bara" för att något blir varmt i systemet av dåliga kontaktytor.

    När man tittar på din sönderplockade brytare så ser man ju att värmen inte har utvecklats vid kontaktytorna inne i kontakten, för där är det ju en fin blank sliten yta vid plåtbläcket där värmeutvecklingen skett, utan värmen verkar ha utvecklats vid själva kontaktstiftet där kabelskon sitter för det ser bränt och svart ut jämfört med de andra fyra. Det tyder på att själva kabelskon som suttit på stiftet varit i för klen kontakt och värmen utvecklats därifrån som Wizard skriver, och inte från själva kontaktytorna inne i brytaren.
    Kapa helst bort en bit av kontakten där den dåliga kabelskon/brända stiftet sitter och sätt dit en lös vanlig kabelsko i stället, eller märk upp ordningen på sladdarna och klipp bort hela kontakten och montera dit fem nya vanliga rejäla kabelskor på alla sladdarna i stället.
    Om du inte gör något med den dåliga kabelskon på sladden vid det brända stiftet så får du troligen snart samma problem igen.

    M.v.h. JANKRO.
     
    Senast ändrad: 29 November 2016
    Curt & Anna-Lena, Wberger och Wizard gillar detta.
  12. Curt & Anna-Lena

    Curt & Anna-Lena HBK Medlem

    Inlägg:
    434
    Kommun:
    Myresjö
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    669
    Sv: Fläktvredet bytt

    Om du tittar på den bilden där du ser insidan på kontakten så ser alla ytorna är bra ut utom just läge fyra, det är bränt och det är också där som plasten har smält på motsatt sida. Någon glapp i kontakten finns inte den sitter mycket tätt.
     
  13. Göte J

    Göte J HBK Medlem

    Inlägg:
    1,268
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1230
    Sv: Fläktvredet bytt

    Men Curt, titta in i kontakten som du stoppar in i vredet. Om du granskar noga och kanske tar ett löst stift från det kassa vredet och testar med, då kommer du säkert finna att yttersta hylskontakten klämmer dåligt. Och värmen uppstår ju där övergångsmotståndet finns (P=IxIxR, ohms lag), precis som Jankro säger!
    // Göte J
     
    Curt & Anna-Lena och JANKRO gillar detta.
  14. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,511
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    854
    Sv: Fläktvredet bytt

    --------------------------------------------------------

    Hej igen:). Ja det syns ju tydligt att hela plåtbläcket har blivit uppvärmt, och så uppvärmt att plasten har smält på andra sidan.
    Värmen uppstår ju där det är för dålig kontakt för att överföra strömmen som går åt för att driva fläkten.

    Om man tittar på det blanknötta märket på plåten (röd pil) som uppkommit där kontakten har släpat mot och legat an, så ser man inget bränt eller anfrätt på ytan så där har det inte varit dålig kontakt och där har ingen värme uppstått.
    DSCN1351 (2) (1).JPG


    Om du tittar på stiftet till vänster som kontakten är uppträdd på (röd pil) så är den så svart och bränd så värmen som har värmt upp hela plåtblecket och smält plasten måste ha uppkommit där av för dålig spänst i kontakten till just det stiftet.
    DSCN1431.JPG


    Det är inte alls ovanligt att sådana här kontakter och även vanliga enskilda kabelskor tappar spänsten med åren och dålig kontakt uppstår, och därmed ökar motståndet vid kontaktytorna, och då uppstår värme.
    Så jag vidhåller åter :p:..... Klipp bort kontakten och sätt dit nya lösa bra kabelskor direkt på sladdarna i stället (eller ev. endast på sladden till det brända stiftet) så du får bra kontakt mot stiften på den nya delen, annars så kommer värme att uppstå på samma ställe även med den nya delen om du kör på läge fyra.

    M.v.h. JANKRO.
     
    Senast ändrad: 29 November 2016
    Tommy-59, Curt & Anna-Lena och Wberger gillar detta.
  15. Curt & Anna-Lena

    Curt & Anna-Lena HBK Medlem

    Inlägg:
    434
    Kommun:
    Myresjö
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    669
    Sv: Fläktvredet bytt

    Om man ska byta ut kontakter får man nog i så fall byta alla. Kablaget har ju en gemensam kontakt för alla fem stiften. Stiften här verkar vara grövre än dom man köper för att sätta på sladd och då är ju motsvarande kontakt för liten för dessa stift.
     
  16. doggydoggen

    doggydoggen FD. HBK Medlem 2017

    Inlägg:
    212
    Kommun:
    Umeå
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    22924
    Sv: Fläktvredet bytt

    Kan du inte kapa sockeln/kontakten så att du får en 3 stift och en singel, sen bara byta ut singel kabelskon?, fast det är klart lika lätt att kanske byta ut alla, sen går det ju att löda dit kablarna åxå, då är du ju säker på att du har optimal kontakt, normalt så kommer du ju aldrig mer behöva grejja med vredet efter jobbet.
     
    Curt & Anna-Lena och JANKRO gillar detta.
  17. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    4,140
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    Sv: Fläktvredet bytt

    Om du sticker in en liten smal radiomejsel eller dyligt i "springan" (Se pilen.) och bänder försiktigt mot kabelskon så trycker du ned ett litet stift som håller kabelskon i kontaktstycket.
    Därefter kan du dra ut kabeln och kabelskom ur kontaktstycket.
    Kraftigare kabelskor finns exempelvis på Volvo, men de skall rullpressas fast. Att använda en vanlig "Abiko tång" duger inte, då finns risk för dålig kontakt igen.

    Dscn1138%20(4).jpg
     
    Curt & Anna-Lena gillar detta.
  18. Ulf Th

    Ulf Th HBK Medlem

    Inlägg:
    97
    Kommun:
    Falkenberg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3909
    Sv: Fläktvredet bytt

    Jag bytte inte kontaktblocket när jag bytte brytare för ett år sedan. Fettade bara in stiften med kontaktfett.
    Brytaren såg ut så här inuti:
    IMG_6583-red-web.jpg
    Fettet som använts verkar ha varit olämpligt.

    Den nya brytaren köpte jag härifrån:
    FIAT DUCATO CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER 2006 - Heater Blower Resistor GENUINE | eBay
    Jättebra service, beställde på torsdag eftermiddag och hade den på måndagen.

    Beträffande flatstiftshylsor så när jag jobbade med marin utrustning (vibrationsrik miljö) så använde vi alltid
    hylsor i fosforbrons som behåller sin fjädrande egenskap bättre.
    Ulf



     
    Curt & Anna-Lena gillar detta.
  19. Curt & Anna-Lena

    Curt & Anna-Lena HBK Medlem

    Inlägg:
    434
    Kommun:
    Myresjö
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    669
    Sv: Fläktvredet bytt

    Jag funderar också över ritan i i det brända fältet. Kan den ha uppstått efteråt? När vredet brände fast vred jag loss det, efter det levde det sitt eget liv och man fick inte det läge man ställde in. Man kunde få full effekt eller noll eller något däremellan så stiftet har farit runt i kontaktvredet en del efteråt.
     
    JANKRO gillar detta.
  20. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,511
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    854
    Sv: Fläktvredet bytt

     
    Senast ändrad: 1 December 2016
    Curt & Anna-Lena gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.