• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläktvredet bytt

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Tidigare sidor:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t97787/?highlight=fl%E4ktvredet+pajat
http://www.husbilsklubben.se/forums/t89868/?highlight=fl%E4kthastighet
Nu har jag bytt den defekta delen som styr fläkthastigheten, en liten grej som sitter innanför vredet och är löstagbar, den ser ut så här.

DSCN1342 (2).JPG

Så ser kontaktsidan ut. Märk hur varmt det blivit, vid 4:ans läge har plasten kokat.

DSCN1344 (2).JPG

På denna sida ser du den axel som ska in i vredkontakten. OBS att det är möjligt att dra bort själva vredkontakten, den sitter med tre små hakar inne i vredgången, då kan man se när man kommer rätt med axeln när man sätter i den.
Denna lilla grej kan dock inte köpas i Sverige utan man får vända sig utomlands och då är artikelnumret 281317352008 Heater Blower Resistor.
Jag fick jobbet gjort i Vetlanda men beställningen av grejen gjordes hos en Fiatverkstad ER-bil i Nässjö. Då får man hela paketet till en kostnad av 1600.
Det ser ut så här:

DSCN1348 (2).JPG

Vi plockade ju bara bort kontakten jag behövde. Om man ska byta allt får man riva ner hela instrumentpanelen vilket enligt Fiats verkstäder skulle innebära ca. 8 timmars jobb. Med hjälp av Ulf Th på Husbilsklubben och bilder som jag fått av honom plockade jag bara bort det lilla facket ovanför radion och sedan radion, då ser det ut så här.

DSCN1130 (2).JPG

När man ska ta bort sladdpaketet med kontakt ur vredet så sitter den kontakten ganska hårt, den har en klämma på undersidan som man måste pressa på ganska bra för att den ska släppa, när man väl tryckt in klämman släpper kontakten lätt. Det sitter en liten vit kontakt också där sladden är buntad i samma paket så den måste man också ta bort fast den inte sitter i själva vredet. Här har jag hängt upp sladden och kontakterna i gummisnodd.

DSCN1138 (4).JPG

Jag skickar med en bild av Ulf Th där han visar vilka skruvar som måste bort. Ovanför dessa skruvar sitter en vit styrpinne och bakgrunden är där svart. Vid sidan av detta fäste finns ytterligare en skruv på var sida, den ska inte tas bort. Jag skickar också med min egen bild om den kan vara till någon hjälp.

2.fästet.jpg.jpg
DSCN1333 (2).JPG

Så här bränd är kontakten på insidan.

DSCN1351 (2).JPG

Det är ofattbart att inte Fiat i Sverige kan ha ett artikelnummer för vredkontakten men slår man in artikelnumret jag angivit så kommer man bara till firmor utomlands. Er-bil kunde inte ordna bara kontakten. Jag har kontaktat Fiat i Sverige om detta men ännu inte fått något svar.
Behöver du mer information så har jag fått en bra beskrivning av Ulf Th.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Fläktvredet bytt

Jag har också bränt upp vredet. Det skedde efter att jag varit ute tre veckor i tropisk värme. Fläkten gick på fyran hela tiden. Det tål den nog inte annat än kortare stunder.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fläktvredet bytt

Det beskedet har jag fått från en verkstad att 4:an ska man bara använda på vintern för defroster. Jag körde inte 2 mil när det brände ihop i somras. Det är ju otroligt dåligt att man inte kan säkra upp 4:an med brytare eller hängsäkring som man lätt kan byta.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fläktvredet bytt

Jag håller med dig helt. Man undrar ju också varför man behöver en 40 amp säkring för fläkten. Jag är också fundersam på uppgiften att man kan använda 4:an när det är kallt ute, det finns ju inget som kyler fläktvredet på vintern utan det borde bli lika varmt då.
Det är ju också dåligt av Fiat i Sverige att man inte kan sälja den del som går sönder utan man måste köpa hela paketet. Jag tycker man ska lägga miljöaspekt på detta att tillverka saker helt i onödan.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fläktvredet bytt

Jag lägger ut ytterligare en bild för att visa vredkontakten lite tydligare eftersom jag har hela paketet har jag tryckt dit den trasiga vredkontakten. Dom vita punkterna är styrpinnarna, därunder sitter skruvhålen.

DSCN1431.JPG
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fläktvredet bytt

Jag har sett liknande brända kontakter på andra ställen på andra bilar.
Tittar man noga på bilderna så ser man att det inte är bränt inuti själva kontakten utan i anslutningen där kabelskon sitter.
Förmodligen har kabelskon inte suttit fast ordentligt utan det har blivit gnistbildning och överhettning.
I så fall räcker det tyvärr inte att bara byta kontakten (vredet) utan man måste även byta kabelskon då den varit för varm och härdningen (spänsten) gåt ur den.
Annars kommer felet att upprepas.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fläktvredet bytt

Några fel i kontakten fanns inte utan skadan orsakades av att jag körde fläkten
på läge fyra en varm dag. Fläkten är uppsäkrad alldeles för högt, 40- säkring. Man ser tydligt att det bara är fyran som är skadad om man kollar den översta bilden. Om kontakten varit glapp skulle man sett skador även på övriga stift.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fläktvredet bytt

Nja, man måste ju säkra upp för fläkten så att inte säkringen går sönder vid drift på högsta fart. Om det sedan blir varmgång någonstans av strömmen som går i systemet, så går det ju ändå inte mer ström i systemet bara för det blir varmt vid den svaga punkten där varmgång sker. Så säkringen kan aldrig gå sönder p.g.av varmgång vid dålig kontakt, bara om systemet börjar dra mera ström än normalt, vid kortslutning, sönderbrända/kortslutna lindningar i motorn m.m. Men inte "bara" för att något blir varmt i systemet av dåliga kontaktytor.

När man tittar på din sönderplockade brytare så ser man ju att värmen inte har utvecklats vid kontaktytorna inne i kontakten, för där är det ju en fin blank sliten yta vid plåtbläcket där värmeutvecklingen skett, utan värmen verkar ha utvecklats vid själva kontaktstiftet där kabelskon sitter för det ser bränt och svart ut jämfört med de andra fyra. Det tyder på att själva kabelskon som suttit på stiftet varit i för klen kontakt och värmen utvecklats därifrån som Wizard skriver, och inte från själva kontaktytorna inne i brytaren.
Kapa helst bort en bit av kontakten där den dåliga kabelskon/brända stiftet sitter och sätt dit en lös vanlig kabelsko i stället, eller märk upp ordningen på sladdarna och klipp bort hela kontakten och montera dit fem nya vanliga rejäla kabelskor på alla sladdarna i stället.
Om du inte gör något med den dåliga kabelskon på sladden vid det brända stiftet så får du troligen snart samma problem igen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fläktvredet bytt

Om du tittar på den bilden där du ser insidan på kontakten så ser alla ytorna är bra ut utom just läge fyra, det är bränt och det är också där som plasten har smält på motsatt sida. Någon glapp i kontakten finns inte den sitter mycket tätt.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fläktvredet bytt

Men Curt, titta in i kontakten som du stoppar in i vredet. Om du granskar noga och kanske tar ett löst stift från det kassa vredet och testar med, då kommer du säkert finna att yttersta hylskontakten klämmer dåligt. Och värmen uppstår ju där övergångsmotståndet finns (P=IxIxR, ohms lag), precis som Jankro säger!
// Göte J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fläktvredet bytt

Om du tittar på den bilden där du ser insidan på kontakten så ser alla ytorna är bra ut utom just läge fyra, det är bränt och det är också där som plasten har smält på motsatt sida. Någon glapp i kontakten finns inte den sitter mycket tätt.
--------------------------------------------------------

Hej igen:). Ja det syns ju tydligt att hela plåtbläcket har blivit uppvärmt, och så uppvärmt att plasten har smält på andra sidan.
Värmen uppstår ju där det är för dålig kontakt för att överföra strömmen som går åt för att driva fläkten.

Om man tittar på det blanknötta märket på plåten (röd pil) som uppkommit där kontakten har släpat mot och legat an, så ser man inget bränt eller anfrätt på ytan så där har det inte varit dålig kontakt och där har ingen värme uppstått.
DSCN1351 (2) (1).JPG


Om du tittar på stiftet till vänster som kontakten är uppträdd på (röd pil) så är den så svart och bränd så värmen som har värmt upp hela plåtblecket och smält plasten måste ha uppkommit där av för dålig spänst i kontakten till just det stiftet.
DSCN1431.JPG


Det är inte alls ovanligt att sådana här kontakter och även vanliga enskilda kabelskor tappar spänsten med åren och dålig kontakt uppstår, och därmed ökar motståndet vid kontaktytorna, och då uppstår värme.
Så jag vidhåller åter :p:..... Klipp bort kontakten och sätt dit nya lösa bra kabelskor direkt på sladdarna i stället (eller ev. endast på sladden till det brända stiftet) så du får bra kontakt mot stiften på den nya delen, annars så kommer värme att uppstå på samma ställe även med den nya delen om du kör på läge fyra.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fläktvredet bytt

Om man ska byta ut kontakter får man nog i så fall byta alla. Kablaget har ju en gemensam kontakt för alla fem stiften. Stiften här verkar vara grövre än dom man köper för att sätta på sladd och då är ju motsvarande kontakt för liten för dessa stift.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Fläktvredet bytt

Kan du inte kapa sockeln/kontakten så att du får en 3 stift och en singel, sen bara byta ut singel kabelskon?, fast det är klart lika lätt att kanske byta ut alla, sen går det ju att löda dit kablarna åxå, då är du ju säker på att du har optimal kontakt, normalt så kommer du ju aldrig mer behöva grejja med vredet efter jobbet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fläktvredet bytt

Om du sticker in en liten smal radiomejsel eller dyligt i "springan" (Se pilen.) och bänder försiktigt mot kabelskon så trycker du ned ett litet stift som håller kabelskon i kontaktstycket.
Därefter kan du dra ut kabeln och kabelskom ur kontaktstycket.
Kraftigare kabelskor finns exempelvis på Volvo, men de skall rullpressas fast. Att använda en vanlig "Abiko tång" duger inte, då finns risk för dålig kontakt igen.

Dscn1138%20(4).jpg
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: Fläktvredet bytt

Jag bytte inte kontaktblocket när jag bytte brytare för ett år sedan. Fettade bara in stiften med kontaktfett.
Brytaren såg ut så här inuti:
IMG_6583-red-web.jpg
Fettet som använts verkar ha varit olämpligt.

Den nya brytaren köpte jag härifrån:
FIAT DUCATO CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER 2006 - Heater Blower Resistor GENUINE | eBay
Jättebra service, beställde på torsdag eftermiddag och hade den på måndagen.

Beträffande flatstiftshylsor så när jag jobbade med marin utrustning (vibrationsrik miljö) så använde vi alltid
hylsor i fosforbrons som behåller sin fjädrande egenskap bättre.
Ulf



 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fläktvredet bytt

Jag funderar också över ritan i i det brända fältet. Kan den ha uppstått efteråt? När vredet brände fast vred jag loss det, efter det levde det sitt eget liv och man fick inte det läge man ställde in. Man kunde få full effekt eller noll eller något däremellan så stiftet har farit runt i kontaktvredet en del efteråt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fläktvredet bytt


Brytaren såg ut så här inuti:
Ulf
-------------------------------------------------
Hejsan, ja ditt problem verkar ju helt klart utan tvekan ha skett inne i brytaren.

Man kanske kan konstatera att att det är skit utmed hela kedjan, det beror bara på vilken länk som ger upp först.

Jag kan också tänka mig att när hela plåtbläcket till fjärde hastigheten blir lite lagom varmt, kanske av dålig kontakt vid kabelskon eller även ibland vid kontaktytan, då mjuknar plasten på baksidan som håller mot plåtbläcket (som på Curts första bild), och som då sjunker ner en bit i plasten, och då blir det dålig anligg vid kontaktytan och ännu varmare, och sedan är det helkört.
---------------------------
Jag fick en idé om att koppla dit en extra vippbrytare som väljer mellan att använda originalvredet till 1-2-3'ans hastighet men 4'ans läge funkar inte alls på vredet.
När man slår om vippbrytaren så blir originalväljaren helt bortkopplad från motorn och strömmen till 4'ans hastighet går endast genom vippbrytaren i stället.

Jag började en beskrivning, men kom på att jag vet inte om väljaren har en strömförande ingång och fyra utgångar till fläktmotorn, eller fyra ingångar och en utgång till motorn i stället. Inte heller om 4'ans hastighet är helt utan motstånd. Kopplingen blir troligen ungefär lika i båda fallen men man skall inte gissa innan man går till handling :p:.

Så beskrivningen skippar jag, men idén är.

Med vippbrytaren i ena läget så funkar originalväljaren som vanligt på 1-2-3'ans hastighet, men inte alls på 4'ans hastighet.
När man slår om vippbrytaren så är originalväljaren helt bortkopplad och kan då även stå kvar på någon hastighet. 4'ans hastighet blir direktkopplad genom vippbrytaren till fläktmotorn.
När man slår tillbaka vippbrytaren så återgår originalvredets inställning.

Det enda som syns på panelen är en extra snyggt placerad :D vippbrytare.
Kanske en variant för att slippa problemet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen