• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjärrkontroll från Kina

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Det är väl allmänt känt att EU styrs av lobbare för det europeiska näringslivet. En intressant faktor i sammanhanget är att de elprylar som europeiska elhandlare tillhandahåller kommer från just - Kina. Dessa billiga prylar säljs alltså här med enormt prispåslag!

Tjänar handeln stora pengar på sina Kina-produkter så är EU nöjt. Köper folk själva billiga prylar direkt från Kina så gillas det inte av EU-byråkraterna!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fjärrkontroll från Kina

En importør i EU er forpliktet til å gjøre en kvalitetskontroll, samtidig som om den svikter kan han risikere pålegg om å erstatte solgte enheter. Kjøper vi selv fra produsenten i Kina så har vi selv egentlig det fulle ansvaret, men hvordan kontrollerer vi om sakene fungerer etter EU forskrifter?

Fikk fra en kinesisk produsent en strømadapter til en platta som gjør at en ikke kan benytte plattan mens den står på ladning. Denne kom som en erstatning på den orginale som ikke fungerte i det hele tatt, klage på nr. 2 førte ikke frem til noe som fungerte bedre. Kjører nå med en universel adapter fra ClasO - no problem.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Helt rätt vad gäller switchar/reläer. Men för kretskortsanslutningar och stiftdon/anslutningar brukar NC också betecknas som No Connection.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Det är väl allmänt känt att EU styrs av lobbare för det europeiska näringslivet. En intressant faktor i sammanhanget är att de elprylar som europeiska elhandlare tillhandahåller kommer från just - Kina. Dessa billiga prylar säljs alltså här med enormt prispåslag!

Tjänar handeln stora pengar på sina Kina-produkter så är EU nöjt. Köper folk själva billiga prylar direkt från Kina så gillas det inte av EU-byråkraterna!

Jappe

Ja du Jappe, du är sällan svarlös. Men ditt resonemang haltar tyvärr, och gemene man har inte förståelse för hur farlig elen är. Du är en av dom. Kom en ny tidning idag och tänkte då på dig. Sidan 7 är för dig.
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Aktuellt/2013/Aktuellt_3_2013.pdf
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Ja Sverige och EU kan detta bäst. Resten av världen kan slänga sig i väggen!

Elektronerna när dom samlas, inte alltid korresponderar
när plus och minus kivas med varandra och kolliderar

uppstår lätt en brand och ibland kan man hemska ljud förnimma

från den som kopplat fel och snabbt försvinner i rök och dimma



Jappe
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Detta är tydligen inte lätt att förstå, fick detta i veckan. Elinstallatören
Där finns tre länkar att läsa. Verkar svårt med denna information, måste var och en bli utsatt för att fatta hur farligt det är.
Var tredje testad elprodukt är farlig – Metro

Var tredje elprodukt från nätet kan vara farlig - TV4 Play

Allt fler köper farliga elprodukter på internet

Detta är inte endast skrivet till dig Jappe, hoppas jag når även andra som läser detta.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Visst kan det vara bra med både livrem och hängslen, men den avgörande faktorn är nog för de flesta de inhemska hutlösa priserna.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Visst kan det vara bra med både livrem och hängslen, men den avgörande faktorn är nog för de flesta de inhemska hutlösa priserna.

Förståelsen för brand och personskada är lika med noll när jag läser sådana inlägg. Jo jag vet att det är lockande billigt inklusive frakt att direkthandla från Kina. Men är priset det viktigaste? Men det stämmer inte helt det heller, nedanstående är från Anders Halvarsson på Netonnet:
– Det är svårt att hitta någon marknad i världen där det går att köpa hemelektronik billigare än det går att göra i Sverige. Det är ett kombinerat priskrig och marknadsföringskrig, där några stora, internationella aktörer har som mål att slå ut de inhemska konkurrenterna.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrkontroll från Kina

NetONet är ju också en lågprispressare med även vissa udda produkter .

??? Jodå jag vet att Netonnet är ett lågprisvaruhus, det jag försökte skriva är att det är inga hutlösa priset på sådana varor i landet. Många många små radiohandlare har fått stängda de sista åren p.g.a. där är inga marginaler kvar. Till och med dom som kör på stenhårt fick stänga för drygt en vecka sedan. Media Markt stängde brutalt i Burlöv.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrkontroll från Kina

??? Jodå jag vet att Netonnet är ett lågprisvaruhus, det jag försökte skriva är att det är inga hutlösa priset på sådana varor i landet. Många många små radiohandlare har fått stängda de sista åren p.g.a. där är inga marginaler kvar. Till och med dom som kör på stenhårt fick stänga för drygt en vecka sedan. Media Markt stängde brutalt i Burlöv.

Det kan jag också förstå i denna stenhårda konkurans från Ebay t.ex och Kina.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Även Apple's produkter tillverkas i Kina, dock troligen med högre elsäk.krav.

Jag monterade idag in en brandvarnare på hemmakontoret efter att min usb-hub höll på att brinna upp, sambon väckte mej gallskrikande, tidigt efter mitt nattskift, om att det "brann" på kontoret.

USB-hubben var dock inköpt i Sverige, men var säkert 5år gammal.
Lite läskigt var det dock, man vet inte hur illa det kunde gått ifall vi inte dragit ur spänningsmatningen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
CE-märkning skall ju garantera att grejerna är testade & godkända att användas inom EU. Men inte ens detta kan man lita på i dag. Det finns kinesiska tillverkare som rutinmässigt CE-märker sina produkter utan att dom fått ett godkännane för detta från EU.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är ju tillverkaren som genom ett CE-märke "garanterar" att kraven är uppfyllda. Det är ju inte som på S-märkningens tid, en fristående provorganisation som ger ett godkännande. Det hela leder till, precis som Bennsan säger, att mindre nogräknade tillverkare slentrianmässigt märker med ett CE-märke utan att ha kollat att alla bestämmelser verkligen är uppfyllda.

Semko provade ju bl.a. att utrustning var beröringsskyddad och det gjordes med ett "standardiserat finger". Jag har alltid önskat att få träffa den där personen Semko som gick omkring med det standardiserade fingret ;) (Jobbade granne med Semko i Kista ett tag)

MVH
Hans
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Jag skickade efter en fjärrkontroll från Kina. Den var väldigt billig, så billig att firman inte hade råd att bifoga ett kopplingsschema.

Visa bilaga 73243

Eftersom jag inte är diplomerad eltekniker så undrar jag lite över kopplingsplinten.

Visa bilaga 73244

Nc betyder normalt stängd och no normalt öppen. Så långt hänger jag med men jag är lite osäker på hur övriga anslutningar ska göras.

Någon som känner sig manad?

Koppla det du vill styra mellan com och No . Sedan 230v fas på L. 230v nolla på N.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen