• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjädring slaglängd bak?

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Har en Adria Coral 690 SP. Halvintegrerad 7.3 m lång. Kollade under och fann till min förvåning att på höger bak var det endast 10 mm mellan bladfjädrarna och genomslagsgummi. ( Vänster bak 14 mm.) Detta måste väl betyda att den slår i botten för jämnan på dålig väg? Tycker den är mycket stötig bak. Vägde den på Kalmar dämme med full vattentank och halv diesel samt två personer och det vi normalt har med oss. 1850 kg på bakaxel, 1350kg framaxeln. Verkar väl ok med en reserv på 300 kg men är det normalt med så stor skillnad bak och fram.
Håkan
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fjädring slaglängd bak?

Luftfjädrig är nog lösningen, skulle jag tro:oops:
Det blir en grym skillnad. Väljer ni då en med fast monterad kompressor och manometrar inne i bilen så kan ni även välja lite olika lufttryck för att i viss mån kompensera för nivåskillnader vi uppställning.
Sen är det rätt gött att kunna lyfta upp rumpan en bra bit vid färjor osv.
Kostnad runt 10.000kr monterat och klart.
Mycket pengar men värt varje krona enl. oss i varje fall.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Fjädring slaglängd bak?

Någon som vet var man kan få luftfjädring monterad i Skåne, Blekinge eller Småland till ett bra pris?
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Fjädring slaglängd bak?

Hej,

Hade samma problem att spelet med bara bladfjädrar blev minimalt. Köpte ett karnag luftfjäder paket för 7 200kr.

Monterade luftfjädring igår. Det går att fixa själv men det är lite bökigt att demontera gamla gummikuddarna, eftersom några bultar gjorde "motstånd". För min del tog det hela gårdagen...

Behöver inte vara karnag, utan googla och sök på forumet. Skulle tro att vilken verkstad som helst kan fixa detta om du inte vill/kan göra det själv.

Pumpade in 3 bar (1 Bar till 7 Bar, klarar luftfjädringen) och det verkar som det är helt ok. Valde paketet utan kompressor och monterade luftnipplarna på var sin sida vid bakre hjulhusen.

Bilder på gammalt som nytt..
 

Bilagor

  • Screen Shot 2014-05-31 at 09.01.30.jpg
    Screen Shot 2014-05-31 at 09.01.30.jpg
    11,9 KB · Visningar: 13
  • Screen Shot 2014-05-31 at 09.03.14.jpg
    Screen Shot 2014-05-31 at 09.03.14.jpg
    13,2 KB · Visningar: 11
  • Screen Shot 2014-05-31 at 09.11.20.jpg
    Screen Shot 2014-05-31 at 09.11.20.jpg
    14,6 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Fjädring slaglängd bak?

Hej
Luftaffjedring til Fiat Ducato – Bagaksel

Luftaffjedringen fra Goldschmitt til Fiat Ducato støtter den allerede eksisterende affjedring og øger herigennem komforten og køresikkerheden. Det dobbelte luftbælge- anlæg fås, alt afhængig af type, enten i 6″- eller 8″- versioner i høj kvalitet. 8″-luftaffjedringen blev specielt udviklet til Ducato-familien.

Siden indførslen af 3,5-tons-grænsen, blev mange autocampere både længere og tungere. På grund af de stigende krav omkring lastevnen, tilbyder Goldschmitt luftaffjedringssystemer med en tydeligt større kammervolumen. Høj kvalitet og mange års erfaring, garanterer en høj køresikkerhed og en betydelig bedre kørekomfort, især på autocampere med stor taglast og udhæng.

Du kan se en montering på Autocamper køb og salg
Se under Service og udstyr og klik på Luftaffjedring.

Jeg har selv monteret på min Fiat, en hver mekaniker kan snilt monterer det, har du selv adgang til værksted hvor du kan komme under bilen, så er det ikke en stor opgave, men uden teknisk erfaring så er det nemmere at betale en mekaniker for opgaven.

Rigtig god tur, det vil føles som en drøm med luftaffjedring.
 
Toppen