• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske utmed Vildmarksvägen

Gesse

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
17609
Medlemskap
2024
Har nyligen bestämt ett nytt resmål inför årets semester och det blir vildmarksvägen.
Har tänkt spinnfiska en del efter röding och öring där.
Vet någon vad det är som gäller ang. fiskekort utmed vildmarksvägen?
Antar att det är olika fiskekort för olika platser däromkring. Var köps dessa tro?
Eller finns det ett fiskekort som gäller för stort område däromkring?
Har Googlat en hel del men hittar ingen klar info.
Passar även på att fråga om det är finast tripp att åka med eller motsols på vildmarksvägen? :wink:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske utmed Vildmarksvägen

Kör du medurs, vilket jag rekommenderar, så har du transportsträckan i Västerbottens inland kvar när du fiskat dig mätt på röding och öring.
För flertalet vatten gäller separata fiskekort, men om du löser ett tillstånd för renbetesfjällen i Jämtland så ingår ett stort antal vatten där vissa ligger nära väg, se här: Sportfiske på renbetesfjällen - Länsstyrelsen Jämtlands län. Fiskekort köper du enkelt på nätet och skriver ut själv.

"Fjällfiskeguiden" finns att beställa kostnadsfritt från Länsstyrelsen Fjällfiskeguiden 2015 - Länsstyrelsen Jämtlands län

Jag utgår från att motsvarande information går att beställa även från Västerbotten.

God tur!

aake
 

Gesse

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
17609
Medlemskap
2024
Sv: Fiske utmed Vildmarksvägen

1000 tack för denna info.
Ser med stor spänning fram emot denna långtripp.
Jag tar gärna emot lite tips också på lämpliga fiskeplatser om någon vill och kan dela med sig. :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske utmed Vildmarksvägen

En trivsam liten avvikelse från Vildmarksvägen var att åka in i Norge rakt väster om Ankarvattnet och följa Huddingelva. Du har då goda möjligheter att få se och smaka den kanske vackraste öring jag träffat på, silvrig och grön men med intensivt röda prickar. Den var svårlockat på fluga men högg lagom till middagsmålet varje dag på maskagnad krok ca 40 cm efter ett skeddrag.

Annars torde det säkraste fisket vara efter röding med långedrag efter båt och sådana finns att hyra lite varstans

aake
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Fiske utmed Vildmarksvägen

Ta kontakt med Fiskecentrum i Saxnäs.
De säljer fiskekort och hyr ut båtar, och kan ge tips om bästa spinnfisket vid tidpunkten. Finns en mängd toppfiskevatten, Kultsjöån, Marsån,Gikasjön, Satsån och Saxån.
Har själv flugfiskat i nedre Ransarån mellan sjön Ransaren och Gikasjön som är ett av Sveriges bästa flugfiskevatten med grov öring. Men där är det kvoterat så fick vi boka i förväg. Lycka till!

 

Gesse

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
17609
Medlemskap
2024
Sv: Fiske utmed Vildmarksvägen

Kommer troligtvis inte hyra någon båt utan det blir nog bara lite spinnfiske från land.
Mycket avkopplande att ta några kast och prova nya ställen.
Kör en hel del fiske annars från denna båten. Tyvärr lite för stor och tung för att dra efter husbilen. :wink:
Tack för alla tips. :)
 

Bilagor

  • 20140906_153442.jpg
    20140906_153442.jpg
    1 MB · Visningar: 17

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske utmed Vildmarksvägen

Visst går det dra trollingbåt efter husbil, men jag håller med om att den nog bäst lämnas hemma inför fjällresor.
Denna båt drog jag även efter den förra lilla plåtisen (vilken fick dra 2.800 kg), men för fjällsjöarna har jag en liten lätthanterlig aluminiumbåt.
Mot V-näs 5 (Large).jpg

Mot V-näs 4 (Large).jpg

aake
 

Gesse

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
17609
Medlemskap
2024
Sv: Fiske utmed Vildmarksvägen

Fin båt. Ser ut som en Crescent Virgo. :)
Jag är mest rädd för att växellådan inte håller att dra så tungt bakom husbilen.
Därför lär vi aldrig ta med båten efter husbilen.
Men vem vet. Hittar man någon båtuthyrning någonstans så kanske det blir en båttripp ändå.
 
Toppen