Fiske i Medelhavet

Tråd startad i 'Fiskekroken' av muskatten, 13 Januari 2016.

1. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    6390
    Faktisk tycker jag också det.... speciellt om en stor calamri hugger :D....
    Att "meta" med flöte är nog det enklaste sättet att fiska calamari.... Jag bygger om vanliga flöten till glidflöten så det går att ställa in djupet.... denna vinter kom jag på att använda sprutor modell större som flöte.... fungerar jättebra och så kan man arrangera så att de lyser, sätt in en LED med ett knappbatteri :D

Att fiska med drag går bra från en pir eller i en hamn.... här i Grekland är det som du skriver att de fiskar med bottenmete, men yngre personer har börjat spinnfiska,
    När man spinnfiskar i östra delen av Medelhavet (har bara erfarenhet av den östra delen) så är det bra att veta vilka fiskar som finns i havet och under tiden man fiskar, för många predator (jägare) har sin egen säsong... även om det finns en del som man kan fånga året runt ...typ Lavraki (havsabborre) och även Barracudan
    Jag brukar säga såhär till Grekerna när de frågar varför jag står här och spinnfiska.... testar man inte så får man inget..:confused:

Här är bästa tiden för spinnfiske från Aug -mars... sen kommer värmen och då försvinner predatorn till djupet...

Har man bestämt sig för att spinnfiska i Medelhavet så är det bra att ta reda på vilken fisk det finns i området och när det är rätt säsong att fiska dem....
    För flera år sedan träffade jag en tysk som också övervintrade i Monemvasia, han ville börja fiska så han köpte ett spö och rulle av mig.... sen hade jag "fisk lektioner" jan, feb och mars.... inte en enda fisk fick vi... han lärde sig kasta långt men det hjälpte inte..... i april månad bestämde jag att köra till Neapoli för att prova fiskelyckan där.... medan jag "packade ner H-bilen" så fångade han sin första fisk.... en Barracuda på ca 1kg.
    Många som spinnfiskar här nere använder små wobbler och vevar in långsamt....
    Jag började spinnfiska när jag var i Mesini... köpte ett spö och en rulle samt en stor Wobbler (Max Rapala no17) .... sen ställde jag mig bredvid andra i hamnen.... alla tittade på mig då jag tog i när jag kastade .... och vevade in rent för snabbt...
    En fiskekompis berättade då hur jag skulle göra...
    De fick en massa Barracudor.... även om jag gjorde som de sa så fick jag inget. :confused:
    Detta var ändå lite frustrerande ...för jag gjorde ju som de..... jag såg flera ggr fisken attackera Wobblern men de hög aldrig.:(
    En dag när jag var själv i hamnen så tänkte jag om jag vevar snabbt.... så kanske fisken inte ser att det är en fake fisk.... och så började jag veva snabbare....
    Först tog jag en Barracuda.... sen en liten Litza... Nu kändes det mycket bättre :D

Med tiden lärde jag mig hur jag skulle ta fisken.... Jag började veva så snabbt att wobblern ibland surfade på ytan.... och detta var väldigt effektivt...för nu både syntes och hördes betet mycket bättre, och fisken hade nu inte tid att fundera över om det vare en fake fisk... så de hög... och många ggr snabbt och kraftigt....
    Nackdelen med denna typ av spinnfiske blev att jag fick värk i kroppen..... men som jag ser det så är det det bästa sättet att spinnfiska runt Medelhavet.....

Jag använder mig av flera olika fiskemetoder.... bl.a. fiskar jag med ballong (stor sopsäck) och 900 meter lina :eek:
    Jag har under åren hört många olika sätt att fiska här runt Medelhavet... bl.a med zoga...... Zoga är en bly klump på 100-300gr... en fast krok och möjligheter att montera fler.... men ingen har velat visa mig hur det fungerar. :(

För ett par veckor sedan så såg jag att en fiskare försökte reparera en skada på sin platbåt.... fått en större reva på kölen....
    Jag pratade lite med honom ....men han var inte intresserad.... så jag gick vidare...... Några dagar senare tar han upp båten igen.... reparationen av skadan hade inte lyckats.... så han får hjälp av en lokal reparatör..... och han börjar täta skadan med glasfiber.... då jag går förbi 2 ggr om dagen (ut med hundarna)... så såg jag vad de gjorde..... på kvällsturen så är där ingen så jag går fram och känner på reparationen....plasten hade inte härdat och allt var mjukt......
    Nästa dag vid morgonturen..... och det är ingen där så känner jag på reparationen.... och den har fortfarande inte härdat.....
    När jag kommer tillbaka från hund turen så är båda där.... jag tycker synd om dem då jag inser att de inte förstår så mycket om plastning....och här på Limnos är det nog inte lätt att hitta en duglig hantverkare.... så jag berättar för dem vad jag anser och reparationen och att jag har kunskaper att laga skadan.... De acceptera mina kunskaper och så har jag mitt första "jobb" här i Grekland....
    Det tog ca 1 vecka att laga allt snyggt ... 2-3 tim om dagen... och det är vad jag klarar även om jag fick ge upp efter 5 min när jag skulle slipa med vinkelslipen.... slipjobben fick de nu göra... jag behövde bara berätta hur jag ville ha det. :)
    Båten kom i sjön och allt fungerar perfekt.:)
    En dag säger Manoli (ägaren av båten) i morgon får du följa med och fiska....vi avtalade tid kl 06 :confused:.... jag var lite orolig och sov inte bra den natten, för normalt sover jag till 9-9.30 och det gör hundarna också.... så jag var orolig för att inte vakna till den tiden .....
    Kl 06.15 är jag klar med hundarna... och så går jag till båten där Manoli redan väntar på mig....eller oss... för Wovi fick följa med...
    Båten är 6,5 M och har en 150 Hp utombordare...
    Wovi är båtvan och hoppar själv ombord... jag är lite stelbent av all värk i kroppen.... men om jag tar det lugnt så skall jag nog komma ombord....
    Vi kör snabbt ut till den vanliga fiskeplatsen här för calamari.... och så säger Manoli, vi måste fånga många calamari för vi skall fiska med levande calamari.... när vi har ca 12-15 st så åker vi vidare (han har en tank i båten där vi håller calamari levande under turen)....
    För att inte göra en lång historia av en fantastisk fiskedag, så kan jag säga att Manoli lärde mig nu hur man fiskar med zoga....
    På fotot ser ni en av fiskarna jag tog (en Fagri comodo Gr.) på nära 10kg. .... och den största fisken vi tog var på 24,5 kg....(en Amberjack)
    Totalt fångade vi över 50kg fisk på denna fisketur :D:D:D:D

Så nu har jag lärt mig det bästa sättet att fånga en större fisk i medelhavet.... Vi körde ut 25 sjömil så jag inser nu att med min lilla båt så funkar det inte.....
    Nu har jag en önskan i vart fall som jag vill skriva på min julklapps lista till jultomten... :twitcy::twitcy::twitcy:

Så ge aldrig upp om ni är ute efter en stor fisk......

IMG_20190917_142609.jpg

Kege, Lasseboy, Frank N och 13 andra gillar detta.
  2. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    6390
    Jo glömde skriva att det hade varit häftigt att fånga makrillen med ett flugspö.... jag har mitt med mig, men min värk sätter snabbt stopp för detta roliga...:(

DavidS gillar detta.
  3. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14860

Peter... Har du testat med en Popper?, de funkar ofta bra på abborre i våra insjöar här, eftersom du fick napp i ytan, tänkte jag.

Trevlig tråd för övrigt, som jag missat i alla år.

4. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    6390
    Jodå vist har jag provat Popper.... Men jag tycker att Rapalas maxrap är den bästa wobbler om man skall lyckas fånga en fisk....Då den ger dig möjlighet att spinnfiska under ytan för att i nästa stund fiska över ytan (om du vevar som en galning:twitcy:) detta går inte att göra med en popper....

Jag har en id'e om hur man tillverkar en wobbler som gå att fiska både under och över ytan utan att veva som en galning :eek:
    Kan också säga att jag har gjort test där jag använder 2 spön en med maxrap på och sen andra wobbler.... Med 90% säkerhet kan jag säga att får jag en fisk så biter den på rapalan :eek:
    Men en sak måste man göra... Byta ut sista kroken mot en minst 3ggr så stark.... Har förlorat flera stora fiskar då original krokarna är för klena :eek:

Fotot visar överst en zoga för callamari krokarna är no 3.0 och 4.0
    Under har du en zoga för bläckfiskar
    Båda är på 200gr
    Om man vill vara ganska så säker på att fånga en större firre här nere så måste man ut på djupet.... Minst 50M
    Fisken på tidigare inlägg tog jag på 82M djup.... De första 5 min rubbar jag inte den... Sen kom den sakta sakta upp... De sista 20 M är lätt då simmblåsan tyvärr sväller upp så fisken flyter då lätt med upp...

IMG_20190928_085636.jpg

Henricon, PeterK, chiquita och 1 annan gillar detta.
  5. chiquita

chiquita HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4243
    Tack för ett utförligt svar, och lektionen i sportfiske i medelhavet!

Kul att läsa om flera, för mig okända fiskesätt.
    Nästa gång vi åker ner så tar jag med mig lite fiskeprylar.
    Skall i alla fall testa lite olika sätt att fiska. Glidflötefiske har jag precis börjat med, kan vara bra att "koppla av" med när man tröttnat på vanligt spinnfiske.

I kinesaffärerna i Spanien/Portugal har jag tidigare köpt några calamaridrag av den typ du visade tidigare.
    Dessa skall jag testa nu när jag vet hur de kan användas. Tack för det.

Men som sagt undrar varför INGEN jag sett fiskar på annat sätt än bottenmete? Kan det vara att de hellre vill koppla av och sitta i lugn och ro och stirra på spöspetsen?!?

Tack för dina utförliga inlägg! /Roy

6. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    6390
    Ja du Roy.... det finns nog många förklaringar till varför du bara ser så många bottenmeta,.
    en är säkert att många runt Medelhavet har inte råd att köpa dyr fiskeutrustning...
    En är säker som du säger.... att de kopplar bara av :eek:
    en annan kan vara att detta är enda sättet att få en fisk ....just där de sitter....
    en annan är att såhär har man gjort i årtionde.... (på 1900-talet kunde man fånga en matfisk med enkel bottenmete)
    Men oavsett hur de gör... så har jag alltid sagt .... provar man inte att spinnfiska..... JA!....då får man ju ingen fiska alls.... därför har jag aldrig brytt mig om vad andra tycker och tänker när jag spinnfiskar....och det är alltid lika trevligt att se deras snopna miner ifall jag fångar en fisk....
    Men idag har jag lärt mig så mycket att jag kan känna om det är rätta vatten att spinnfiska i.... Som här var jag är just nu på Limnos så spinnfiskar jag inte....
    Däremot fångade jag 3st (ca 1kg Callamari) idag :)

chiquita och Henricon gillar detta.
  7. chiva

chiva HBK Medlem

Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    16188
    Hej Muskatten, Jag ska åka till Portugal .Spanien Västkusten i vinter, är amatör men vill prova att fiska. Duger mitt svenska spinnspä med våra vanliga skeddrag och spinnare i atlanten, Vill (kan) inte slänga pengar på dyra grejor, Var i Turkiet nu i höstas, körde runt inni landet. Men vid Dardanellerna sår jag hur folk drog upp fina makriller, Verkade som de hade ett slags bottenmete. Dumt att jag inte kollade närmre.
    Känner nåt som brinner inom mej när jag läser om fiske. Kanske det kan bli min nya hobby! Har ägnat mig åt jakt sen liten, Vill Du ge mig en enkely förslag till vad jag ska ha med mig. Inget tvunget, jag kan äta korv mä!

8. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    6390
    Hej Chiva....

Oj det låter häftigt.... fiskarna i Atlanten är mycket större än här i Medelhavet :(....
    Du kan använda dig att ditt spinnspö om det är för minst 40gr.... men helst bör du skaffa ett kraftigare (mitt är på max 80gr).... Sen bör du ha en rejäl rulle med minst 200M flätad lina... men vist kan du ha mindre utrustning, men en sak skall vi veta att om en fisk på 3-4kg hugger så går det inte med klena grejer..... jag vet inte hur många fiskar jag förlorat då utrusningen är för klen .... och hur många för klena spinnspö jag köp, för att snart inse att de var allt för klena.... själv använder jag idag ett spinnspö på 3,3M som klarar 28-85gr.... jag tycker att 60gr är bra kastdrag här nere.... och då kan du använda allt som blänker :).... När jag fiskar med wobbler så har jag ett 2.9M spinnspö som klarar 25-60gr....
    Sen är det bättre att ha en stor haspelrulle än en liten... eftersom fisken här nere kämpar mycket hårdare än våra svenska firrar gör.... och med en större rulle vevar man in snabbare när man fiskar.... vilket är nödvändigt om man överhuvudtaget skall lyckas... jag spinnfiskar med storlek 600 (6000) upp till 800 (8000) (detta är vanliga storlekar på spinnrullar....
    men sen är det ju ändå "han där uppe" som avgör om jag får en fisk :twitcy:
    Då varje plats har sitt fiskesätt så är det bästa att fråga lokalbefolkningen eller i en lokal fiskeaffär om var det är bra att spinnfiska...
    När jag åker runt så stannar jag till 99% i en hamn eller nära havet .....och då träffar jag snabbare lokala fiskare som gärna berättar om fisket....

Sen tycker jag det är aldrig fel att prova .... det som händer oftast är ju bara att man förlorar dragen.... men efter ett par drag så har man börjat förstå vad man inte skall göra :confused:....

Så lycka till Chiva..... hoppas korven smakar :eek:;) och glöm inte att höra av dig när du har fångat en fisk

Jo en sak till ta med dig för spinnfiske, jiging (från klippor/hamn) bottenmete... och om du har för agn av levande fisk... har du allt detta då behöver du inte äta korv varje dag :twitcy:

Henricon, chiquita och chiva gillar detta.
  9. chiva

chiva HBK Medlem

Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    16188
    P1000736.JPG Tack Muskatten för ett uttömligt svar, Du är ju ett levande fiskelexicon! Ska ut i husbilen i morron och kolla vad det är jag har, med tanke på spöets styrka. Tror jag ska satsa på en bättre haspelrulle, här hemma har jag mest använt en inkapslad abu-matic typ. (insjöfiske) fan va sugen jag blir på fiske, lämnar kanske hagelbössan hemma (jagat kaniner och duvor i Portugal) fiske är nog mer mångsidigt. OBS Det är inte jag på bilden he he.

chiquita gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.