• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske Öland & Kalmarsund

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Wiskey . Wiskey . Wiskey .........................

Allmänt upprop.............. Skicka Alvedon till Gingri Stavby....... Pekka håller på att gå under!!

Halledudande då. :msn_sick::msn_sick::msn_sick:
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Norra Öland

:rolleyes:Börjar du bli orolig Hasse. ingen ursäkt men vi i huset blev sjuka,hu vad hemskt säger jag bara.Tog nästan en vecka att åter hämta sig.Inga fler kommentarer om det.Så jag fick ändra mina planer med att åka upp och rita P-fickor.Gör ett nytt försök nästa Lördag.Frågan är hur många p-fickor man behöver ?Skall våga mig på några kast.Om inte isen ligger kvar.
Du kan kolla draglådan så länge,om du kan behöva något.Låda ett är Gädda
Lite större gädda inga cykelstyren.Låda två Öring eller mest botten napp.
Och sista bilden är dom det aldrig hugger på.Och dom det hugger på lånar jag inte ut.Dom visar jag senare.Kolla det gick att skriva utan glykol hade ändå inte blivit så lyckat tror jag.
Jag hör av mig på söndag/måndag 1 eller 2 Mars.
Hoppas att det töar annars blir det problem att få loss bilen.
Va inte orolig jag läser Fiskekroken några gånger i veckan.
Ni får ha en trevlig helg.
Anton


Part II
Hej på er har varit och fiskat på ön i dag.
Tittade lite på uppställnings platser ,det är en parkering grus plan se bilder. Det finns ingen El ,vatten eller tömnings möjligheter.
Det finns en toalett vid fyren 100 meter bort,den var inget vidare utedass.
Jag åker upp på Fredag morgon den 3 April kommer att finnas där till Söndag kväll. Så ni som vill är välkomna.Inget bindande dom som kommer dom kommer.Har ingen dykt upp till på Lördag kl.17.00 då flyttar jag på mig.
Ni kör så långt norr ut på ön ni kan och svänger in vid Ölands Norra udde Långe Erik,går inte att missa.
På ena sidan har vi Kalmarsund på andra Grankullaviken,bättre kan det inte bli.Jag kommer att stå där med min bil.Ni ser själva vilket kanon väder det var i dag.Vi får hoppas att det är lika dant i början på april.Det är bara att kolla SMHI dagarna innan.Blåser det små spik då är det bara att skippa.
Fiskeutrustning är som på västkusten som Rollerteam redan har beskrivit.
Till o med kast tekniken har HasseP dokumenterat.Jag brukar ha ett par spön och rullar med när jag åker längre bort,det är tråkigt när något går sönder och man bara står där,inget kul.En sak till utgå inte ifrån att vi får fisk.Gäddan och Abboren är fredad fr.o.m 1 april runt hela Ölandskusten och Kalmarsund så dessa får vi snällt sätta tillbaka.Därför fiskar vi utan hullingar på kroken.Har ni frågor,sänd E-post eller gör ett innlägg på denna tråd.Bilderna på Raukarna är från Byrum övriga från Norra Öland.
Ha ett fortsatt bra liv, hoppas att vi blir några i alla fall vore kul.
 

Bilagor

  • P1010007 kopia.jpg
    P1010007 kopia.jpg
    138,6 KB · Visningar: 0
  • norraoeland_1 kopia.jpg
    norraoeland_1 kopia.jpg
    37,9 KB · Visningar: 464
  • P1010010 kopia.jpg
    P1010010 kopia.jpg
    106,4 KB · Visningar: 3
  • P1010013 kopia.jpg
    P1010013 kopia.jpg
    157 KB · Visningar: 1
  • P1010021 kopia.jpg
    P1010021 kopia.jpg
    197,1 KB · Visningar: 0
  • P1010032 kopia.jpg
    P1010032 kopia.jpg
    148,4 KB · Visningar: 0
  • P1010039 kopia.jpg
    P1010039 kopia.jpg
    112,9 KB · Visningar: 1
  • P1010042 kopia.jpg
    P1010042 kopia.jpg
    120,2 KB · Visningar: 1
  • P1010043 kopia.jpg
    P1010043 kopia.jpg
    97 KB · Visningar: 0
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Norra Öland

Anton,

bra rapport från Norra Öland. Hoppas vädrets makter bjuder på lite vårväder.
Men du skriver "utan hullingar". Blir lite osäker nu, menar du det? Då kommer väl även ev. öring inte ha så svårt att spotta ut draget.

Skämten står ju som "spö i backen" (fyndigt va) under "Fiskekroken" så man vet ju inte vad man skall ta på allvar. :twitcy:

Anders
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Norra Öland

Hej Anders
Jag trycker till hullingen på gäddragen och har bara en trekrok längst bak på wobblern.
Det gäller att ha spänd lina hela tiden
På öring och lax dragen har jag dom kvar.Det är svårt nog att få napp och sedan behålla dem på.Hugger det en abborre eller en gädda får dom skylla sig själva.Undrar om vi blir fler om man skall köra ett kroppkake kok eller kolla vad det kostar att få dem dit körda?Till middag på lördag.
Det här med fredad är bara trams,när man ser flytgarnen som sätts från land och 20-30 meter ut.Och ryssjor som sätts runt å mynningar,man blir bara förb...Men så är det.Brukar alltid sätta tillbaka fisken om dom inte är skadade.
Ha det bra
Anton
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Norra Öland

Bra Anton då vet jag.
Kroppkakor vet jag är en favorit för många, dock kanske inte alla som mig t.ex.
Jag kan äta något annat, inga problem eller finns det risk för grupptryck här! ;)
Jag trodde vi skulle anrätta öring på kvällen!? Jag behöver en kurs i både rensning och anrättning.
Är du pessimistisk angående fiskelyckan?
Skall sticka ut till Skanvik här i Västervik i slutet på mars och fintrimma utrustningen.

Var förresten för första gången hos Sportfiskebutiken i Kalmar i veckan. Imponerande butik och trevliga gossar bakom disken, du är väl välkänd där kan man tänka. Blir återbesök, behöver vadare och flytoverall.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Norra Öland

Hej Anders och ni andra
Vad knäpp tyst det verkar vara från Rollerteam och HasseP börjar bli orolig.
Nej Anders jag är ingen känd man hos dom brukar köpa lina lite drag hos dem.
Vi var ett par stycken som hade som tradition att åka i väg.Men som alltid så löser
det upp sig med tiden,av olika anledningar.Sedan ca:10 år så åker jag själv i väg.
Och när vi köpte husbil så blev det allt för sällan att jag fiskade,sista året så tog jag husbilen ett par gånger och åkte till Öland ,det var då jag fick denna ide.Att man kunde träffas dom som har samma intresse och vi har ju två intressen gemensamt,vad vi vet nu i alla fall.Ang. kroppisarna så behöver du inte vara orolig och grupptryck det ordet behöver strykas ur ordlistan det finns inte.Beträffande att för lita sig på egen fångad fisk ,det var länge sedan jag lade av med.Det är nog bäst att ha lite grill saker med sig.Vi var i Brönnesund (N) på fjället och fiskade i 10 dagar. 3 man 1röding.
Mycket fin upplevelse och tyst.Så vi gick ner i vikt.Mackorna tog ju slut.
När du köper vadare och flytoverall googla lite på fiskeutrustning man kan hitta extrapriser.Hittade min Fladen hos Berras nersatt med 800.Jag tror att du spar några kronor på det.Sedan såg jag att outleten i Kosta hade fiske prylar.
Ha en fortsatt bra dag.
Anton
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Hej Anton jag får väl svara på din undran om tystnaden från min sida. Det hör ju inte till vanligheterna att jag är tyst när det skrivs i fiskekroken. Men det har varit lite att styra med s.a.s..

Att Pekka inte har hört av sig, kan kanske bero på att jag är FÖR elak i mot honom i inläggen. Så jag får väl bli snällare framöver till honom?.

Hej Anders, du är inte ensam om att inte gilla kroppkakor jag äter gärna ANNAT, som då heter korv här i Östergötland. Sen om att känna tryck, det har jag haft ett par gånger i bröstet och det var diagnosen hjärtinfarkt. Det är det enda tryck jag bryr mig om.

Sen att vi inte skulle äta grillad öring på kvällen, det finns inte med i min planering.

ps. Hej Pekka, vill du att jag anmäler mig till en charm-kurs???.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Norra Öland

Anton,
visst är det ibland svårt att hålla liv i traditionerna. Synd många gånger men det är ju bara att starta nya traditioner. Har en kompis i Norge (med husbil) som jag försöker putta på för att få igång lite höstfiske med i gränslandet mellan Värmland/Norge. Något jag gärna vill få till tradition. Kul om man kunde bli några. Men du, 10 dagar, tre man och EN röding???? Hur många minuter fiskade ni då /dag eller var det krok-lösa drag. Viktminskningen var väl ingen nackdel kanske.
Hittade både flytoverall och vadare i Kalmar som jag är intresserad av. Jag vill kunna prova ordentligt så att jag känner att jag kan röra mig rätt, dom får ju varken vara för stora eller för små.
Hasse,
bra då är vi av samma uppfattning, varför kroppkakor, det är ju öringen som är syftet med resan, näst efter det sociala förståss. Korv är ju den perfekta nödprovianten om, vilket gud förbjude, det inte blir någon öring. Får väl ta med ett dynamit-paket som nödlösning, men då får man väl länsman på halsen.

Är du ute och fiskar mycket i Valdemarsviks-viken? Bör väl vara mycket strömmingstim med medföljande bamse-abborrar under stimmen.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Nej du Anders jag har inte varit ute på Vammarviken än,stömmingen brukar gå till bäst i mitten på maj.

Vi brukar åka med Bernt & Bettan här i klubben och dra strömming på lite olika platser här på ostkusten. Så det man har framför sig med soliga dagar och strömmingstacklet fullt,det går inte av för hackor.

Tänk dig nystekt strömming och eget potatismos med smör och lingon det är något för en fiskare det, när man har lagt benen åt sidan. :D
 
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Norra Öland

man kann väl inte förstöra strömimgen med persilja
det ska väl smaka ströming:)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Norra Öland

Hallå alla ,bra då skippar vi kroppisarna och går på bamsekorv istället.Ang.Norge så fiskade vi ganska mycket i tre fjällsjöar som man fick vandra upp till efter en bäck i bäcken fans det öring där fick vi dagligen några men dom var inte större än 15-20 cm det räknas inte, rödingen var på 1,3 kg så den var ok.Fisken blev inte så stor där uppe,har nog med biotopen att göra.Men där bäcken mynnade ut i havet där stog det riktigt stora laxar.Men dom högg inte,kastade till och med draget framför munnen; försökte pricka dem med draget ;använde mask,fluga,spinn,räka inget funkade.Och sedan en dag när vi gick ner; all fisk borta.Om dom hade gått ut i havet igen ingen aning,märkligt tyckte vi.
Hoppas att det kan bli något av dom här träffarna,så att man träffas några gånger om året.Jag trodde att vi kunde åka till Västkusten till Rollerteam.Men så blir det inte nu detta året,p.g.a olika anledningar.Så är det ofta tycker jag när man planerar något.Naturligtvis trötnar människor på en då.
Stekt strömming på en knäckemacka och en kall Öl och en liten en.Det räcker för mig.Kan va två små också för den delen.
Anders e-posta mig när du kommer till Kalmar kan vi ta en fika,om jag inte jobbar.
Är ledig V11.Sedan har vi premiär på Värnanäs den 14 Mars om du är sugen.
Hasse vad har du sagt till Pekka?är det alvarligt ?
Anton
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Norra Öland

Anton,
vore kul o träffas så jag meddelar dag så får vi se hur det passar dig. Jag jobbar inte längre så jag är ganska anpassningsbar.
"premiär på Värnanäs den 14 Mars"! Kan jag hitta info om detta någonstans eller om du kan säga mer. Det handlar om fiske denna dag antar jag.
Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Nej Anton det är väl inget allvarligt som jag har sagt till Pekka, det är bara en känsla jag har, att han kanske tycker att jag är lite jobbig i mot honom i inläggen.

Men som sagt det är bara en känsla. Vi har ju umgåtts en hel del och har samma humor,Men det kan ju bli lite för mycket från ena sidan ibland.

Men jag har inga belägg för att min teori stämmer, MEN jag har svårt att INTE skoja till det när det gäller Pekka för han är en riktig själsbroder på alla sätt.

Det kan ju vara så att han har hållt på med att koppla ihop datorerna i Gingri Stavby och råkat ut för en RIKTIG härdsmällta, vi får se han hör säkert av sig vad det lider.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Norra Öland

Anton,
vore kul o träffas så jag meddelar dag så får vi se hur det passar dig. Jag jobbar inte längre så jag är ganska anpassningsbar.
"premiär på Värnanäs den 14 Mars"! Kan jag hitta info om detta någonstans eller om du kan säga mer. Det handlar om fiske denna dag antar jag.
Anders

Ja det är en bekant till mig som bor där,och det rinner en å genom deras ägor.Han är gift med dottern till godsherren.Tror första huset är byggt i mitten på 1600 talet.
Det är nu 3:e året tror jag som dom anordnar öring fiske än så länge ingen kostnad.Dom försöker komma igång med fiske och fiskekort o.s.v. men dom har inte den riktiga tiden och intresset är också sådär.Och lite olika viljor i familjen Nu har han tydligen hittat någon som kan det här med fiskevatten.Det är ett sånt där ställe som man vill hålla för sig själv.Ån mynnar ut i sundet och på våren går det in riktig fin gädda och abborre i mynningen,öringen är ett naturligt bestånd så det är inget inplanterat vad jag vet.Ån slingrar sig i öppet landskap med gamla ekar och även lite svårare terräng.Med poler där man kan använda fluga.Oftast lätt att komma åt.Vi startar kl 8.00 14/3 vid lunch brukar det bli lite korvgrillning.Några bilder lägger jag med,inte dom bästa, jag måste kolla i en annan dator jag hade fler har jag för mig.Det är små wobbler,spinnare,tubflugor och flugor som är gång bara här.Sedan vill man att fisken går tillbaka igen ,eftersom beståndet inte är allt förstort.Man har ingen koll på det igentligen,en räknare kostar tydligen en del.
Ha det bra Anton
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    26,6 KB · Visningar: 294
  • 2.jpg
    2.jpg
    28,2 KB · Visningar: 292
  • spoe_1.jpg
    spoe_1.jpg
    33,1 KB · Visningar: 291
  • UTLOPP2.JPG
    UTLOPP2.JPG
    14,9 KB · Visningar: 286
  • UTLOPP3.JPG
    UTLOPP3.JPG
    21 KB · Visningar: 290
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Norra Öland

Vilka härliga foton Anton...:) Du är en fotograf av mästarklass, vi ser (jag o sheriffen) verkligen fram emot drabbningen på Öland. Ska bli "skitasköj".

Hasse P...sköjar du ? Charmkurs hjälpa för dig ? :wink: Vet du broder...handen på bibeln = kör på ! :twitcy:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Jag har anmält mig nu. ;)

Vi får se om det blir någon bättring till träffen????.:twitcy:
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Norra Öland

Så otroligt mycke tjöt innan ni ens kommit fram till vattnet och fått slängt i era fiskedon.
Det är ju värre än sportsändningarna på TV.
Där är det ju också så att först ska man i all evighet diskutera vad som ska hända, sen är matchen som naturligtvis blir sönderpratat av någon som vet exakt vad som händer och måste tala om detta för alla de som inte ser, och efteråt ska det analyseras varför det inte blev så som man sa innan.
Det roligaste med det är att det finns såna som tar det här på fullaste allvar.
1.gif

Jag bara väntar på April när jag får läsa om alla de fiskar som inte drogs upp. :)
Calle
 
Senast ändrad:
Toppen