• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Finska vintertäcket"

Lotta & Håkan

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Monchique
HBK-Nr
15072
Medlemskap
2023
I helgen provade vi det nyinköpta finska vintertäcket på vår husbil.
Det blev riktigt busväder, regnet vräkte ner och vinden var riktigt hård i byarna. Täcket satt som gjutet hela natten... och vattnet bara rann av, inget gick igenom till rutan. Täcket var torrt på morgonen förutom en liten flik i ena nedre hörnet!! Ingen kondens på rutorna!:wink:

Huruvida det sparar energi eller inte går i dagsläget inte att säga men det måste absolut göra nytta, det är jag övertygad om.

Det är superlätt att lägga på även när man är ensam, passformen perfekt!

Som mycket sykunnig måste jag säga att det är otroligt välsytt det finns dock två små detaljer som jag ska lägga till på mitt...gissa den som kan!

Hett tips alltså :yes:

MVH//Lotta
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Hej! Även vi har detta eminenta täcke, ett mörkrött väldigt snyggt på vår husbil, då vi har en mörkröd dekor. Men visst vore det bra med en öppnings bar ventil när täcke ska ned i säcken. Kanske finns det en automatisk sådan. Någon som vet? Kanske Mona vet något om varför det inte monteras en sådan från början?

hälsningar Bill :wub::yes:
 
F

F.d. 17402

Guest
Sv: "Finska vintertäcket"

Hej. Köpte vintertäcke i Lidköping hos Svenssons, passar perfekt, ingen imma på fönstren. Kostade ca 1200 kr. En bra affär.(Tolka det rätt.)
Ha de i höstnatten.
M.v.h Sune Holm:spinny:
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Jag diskuterade frågan om öppningsbar ventil med Matti Huhtalo för drygt ett år sedan. Principen för husbilstäcket är den samma som för en sovsäck. När den monteras på plats blåser den upp sig själv. När den packas skall luften pressas ur täcket på samma sätt som vid packning av en sovsäck. De ventiler som finns på marknaden och som Matti provat har inte fungerat tillfredsställande.
Själv brukar jag lossa täcket från den ena dörren och sedan vika ihop den halvvägs över vindrutan. Därefter upprepar jag proceduren på den andra sidan. Det nu hopvikta täcket, i rullform, viker jag sedan dubbelt nerifrån och upp.
Sedan lutar jag mig över täcket och väntar tills luften pyst ur fyllningen.
Därefter stuvar jag ner det hopvikta och lufttömda täcket i packpåsen som nu faktiskt känns onödigt stor.
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Hej. Köpte vintertäcke i Lidköping hos Svenssons, passar perfekt, ingen imma på fönstren. Kostade ca 1200 kr. En bra affär.(Tolka det rätt.)
Ha de i höstnatten.
M.v.h Sune Holm:spinny:

Hej Sune!
Avser Du det täcke för 1295 kr som precis endast täcker rutorna och som kläms fast i dörrarna och under vindrutetorkarna? Det fungerar säker för att skydda sig mot solljuset. Är däremot tveksam till dess isolerande verkan som vintertäcke jämfört med det finska täcket som även täcker hela dörren plus en bra bit ner över karosseriplåten under vindrutan.
Har sett alltför många täcken av den typ Svensson saluför segla i väg med vinden då det viner och snön yr. Det finska täcket sitter däremot tätt kvar som en perfekt handske oavsett vindstyrka och form av nederbörd.
Allt det jag beskriver är självfallet våra egna upplevelser under ibland extrema vinterförhållanden, vad gäller vintertäcket och runt i Europa vad gäller sommartäcket.
Vi har således köpt och använt de finska täckena av både sommar- som vintervariant.
Enligt vår tycke två mycket bra köp.
Hälsningar
Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Nu har mitt vintertäcke också kommit tillrätta.
Posten måste ha problem med säckarna som säkert ställs åt sidan och inte blir registerade på rätt sätt.
Men tack vare Kjell i Haparanda fick jag kolli nr och åkte själv ner till vårt lokala paket-kontor dvs tobaks/spel butik ( kanske inte den bästa ordning i varken butik eller huvud).
letade på hans lager och VIPS där stod en säck adresserad till mig.

Tack för hjälpen Kjell!
Ska bli spännande och testa nu.
Ha det bra i höstmörket! :twitcy:

Hoppas detta kan stilla Din oro, Jaktfalken!
Hälsningar Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Den senaste modellen av vintertäcke med tjockare fyllning till vår Adria Coral 670 SL 2011 väger 2,6 kg inkl. förvaringspåse.
Sommartäcket ligger i bilen som står i garaget ett kvarter bort, men jag beräknar att det väger ca 1,75 kg inkl. förvaringspåse.
//Kjell
 
F

F.d. 1639

Guest
Sv: "Finska vintertäcket"

Hej,
Vi beställde vårt vintertäcke i början på oktober och fick det efter fem dagar. Är jättenöjda ingen kondens vid regn eller kyla (endast -1 grad), låg bra på även vid stark blåst vid kusten.
Spännande att följa hur det uppför sig vid stark kyla och snö!
Enda problemet, som även andra har upptäckt, är att det är mycket svårt att packa ner i säcken på grund av all luft.
Detta problem fick jag lösa genom att plocka ut stolar och bord och lägger in det löst i bagaget.
Hälsningar
Carro
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Hej Carro!
Har Ni provat mitt sätt att packa ihop täcket som jag beskrev det i ett inlägg tidigare i höstas?
-Jag lossar täcket från den ena dörren och viker sedan ihop det halvvägs över vindrutan. Därefter upprepar jag proceduren på den andra sidan. Det nu hopvikta täcket, i rullform, viker jag sedan dubbelt nerifrån och upp.
Jag drar sedan ner "rullen" så pass att jag kan luta jag mig över det och väntar tills luften pyst ur fyllningen.
Därefter stuvar jag ner det hopvikta och lufttömda täcket i packpåsen som nu faktiskt känns riktigt rymligt.
Lycka till!
//Kjell
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: "Finska vintertäcket"

Kanske dags att sälja vintertäcket? Köpte detta till min förra Sprinter (Kabe Travelmaster), men nu har jag låtit bygga en isolerad mellanvägg med dörr till förarhuset; heltätt, inte ett spår av kondens på rutorna fram och mycket bättre värmekomfort i bodelen. För bilder se min gamla tråd "Ny Plåtis".

aake
 
Toppen