• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finns det någon husbil med gråvattentanken mitt under?

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Finns det någon husbil med gråvattentanken mitt under?.Har varit ute några dagar och var på ett ställe där det var en nygjuten gråvatten platta brunnen var i mitten på plattan så bilarna fick åka med ena hjulparet utanför cement plattan,men det var inte det värsta vi hade våran plats cirka 20 meter så jag såg hur illa det gick ut över däck och fälgar som skavde mot den vassa betongplattan som låg en bit över marken.Jag vill tro att detta inte kan vara en genomtänkt konstruktion därav frågan,jag har i alla fall aldrig sett en hus bil med avtappningen på mitten under bil,men det finns i alla fall gråvattens platta!som kanske fodras,men hur bra fungerande?Valle
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Finns det någon husbil med gråvattentanken mitt under?

Tycker det är synd att nygjorda gråvattens plattor är så felgjorda,det skulle väl vara en fördel om vattnet hittade brunn lättare,förmodligen är det lag på om man tillhör en SCR Camping så måste man ha gråvattens platta synd bara att man inte har några ritningar att följa som förklarar hur vatten rinner tack vare lutning kan inte vara så sunt med gråvatten spill som ligger och soltorkar bort,det är så noga med mycket annat så det vore nog bra om campingägare vore lite mer insatta i detta,efter sammtal med en som tömde så var inte denna platta ensam i modell.Valle
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Finns det någon husbil med gråvattentanken mitt under?

Har dom så dåliga tömningsplattor får dom ju skylla sig själva eller får dom införskaffa en tömningsvagn som går att skuta in under bilen, har själv tömning mitt under men aldrig haft problem med tömning.
Olle.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Finns det någon husbil med gråvattentanken mitt under?

Vi har vår tank under bilen som dock töms på sidan. Betongplattor från senare tidpunkt brukar ha ett galler som sträcker sig i mittdelen från kant till kant så det spelar ingen roll var bilens tank-utlopp sitter.
Bussföretagens brunnar (bl.a. vi mötte i Geiranger + många andra) är betydligt framkomligare oavsett var tanken sitter. Antingen kör man över brunnen eller vid sidan om.
Äldre varianter kunde ha vilken skepnad som helst, ibland helt oanvändbara utan en längre tillslutnings slang då det finns en vägg framför, men dit åker vi aldrig mer! (hinner inte med några bilder just nu)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Finns det någon husbil med gråvattentanken mitt under?

Mc Louis Tandy mitt under kanon inga problem vid dörren och mitt under bilen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Finns det någon husbil med gråvattentanken mitt under?

Vår tank och tömningsventil sitter mitt under bilen men med ett rör som går att justera till höger eller vänster om bilen. Bästa placeringen är väl höger - eller?

Bengt i Örkeljunga har renoverat sin gråvattentömning enligt bild. Men sen ser resten lite annorlunda ut.
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Finns det någon husbil med gråvattentanken mitt under?

Det måste vara en klar fördel att kunna välja sida, nyfiken vad har du för bil? Valle
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Finns det någon husbil med gråvattentanken mitt under?

Dethleffs. Men jag kan inte välja sida varje gång jag tömmer. Jag får bestämma det hemma.

Nu kom jag på en idé. Man kan ju sätta ett T-rör mitt under bilen och rör ut på båda sidorna. En magnetventil på vardera sida. Då kan man välja från förarplats.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Finns det någon husbil med gråvattentanken mitt under?

Då kan du ju enkelt vattna någon skogsväg om du är ute i naturen o kör,ha ha.
Olle.
 
Toppen