• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Filmscanner?

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Filmscanner?

En flatbäddsscanner med diatillbehör funkar hyggligt och framför allt snabbt eftersom flera dian kan skannas samtidigt.

Jag använder en Canon PIXMA MP800 den scannar 4 dia samtidigt tycker den är ganska bra. Använder Canons program MP navigator 2 i Windows 7.

Leif
 
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Filmscanner?

Hej!

Funkar ju inte så......

Ramen läggs ju på glaset på scannern, och därefter läggs bilderna på!
Så det hjälper ju inte då att ha dubbla ramar i detta fallet!

Vis av egen erfarenhet :)

Trevlig lördagskväll!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Filmscanner?

Jo, men medan den första ramen ligger på glaset och scannas, så laddar man in bilder i den andra. På så sätt så slipper man få onödig väntetid mellan scanningarna. Det tar ju en stund att peta in bilderna i ramen, och det kan man ju då göra med ram 2 under tiden ram 1 scannas.
Det ser ut som bilderna ska monteras i ramen och inte på, men om det är så som du säger Hasse, så vinner man ju ingen tid
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Filmscanner?

Så är det Anette!
Det är bara hål i ramarna....

För att där lägga i dia korten när den ligger på glaset!

Trevlig kväll! :)
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Filmscanner?

Jag har inte sett någon som fixar det!
Men man vet ju aldrig! :)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Filmscanner?

Då är jag med Hasse! Men om man tar en pappskiva och bygger upp dom på och sen lägger den på scannern, drar försiktigt bort pappskivan, bilder och ram ligger kvar på scannern, så borde man ju vinna tid!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Filmscanner?

Jag lyfter ut ramen och laddar - lägger i ramen och skannar - lyfter ut ramen och tömmer. Om jag hade haft två ramar av samma sort så kunde jag ladda den andra ramen undertiden som skannern jobbar med bilderna, en bild i taget.

Det ingår ju tre olika ramar i grundpaketet. Det finns MASSOR av inställningar men sen går det undan.

I automatiken hoppar den över mörka och suddiga bilder. Där måste man göra manuella inställningar om man vill ha med det skitet.
 
Senast ändrad:

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Filmscanner?

Hej Kent
Vad använder du för operativsystem och drivrutiner till den scannern?

Galaxy
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Filmscanner?

XP standard som jag kommer att behålla tills den dör.

Där funkar skrivare, scanner, IP-kamerorna, videokamera, Fotokamera, nätverk, närverkshårddisk, GPS'er, pulsklockor mm utan att krångla.

Till min Win 7 maskin har jag bara HP Deskjet 3520 med vanlig pappers-skanner. Inga andra prylar. Tycker det är för mycket krångel. Men får väl greja med det också en dag.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Filmscanner?

Jag lyfter ut ramen och laddar - lägger i ramen och skannar - lyfter ut ramen och tömmer. Om jag hade haft två ramar av samma sort så kunde jag ladda den andra ramen undertiden som skannern jobbar med bilderna, en bild i taget.

Det ingår ju tre olika ramar i grundpaketet. Det finns MASSOR av inställningar men sen går det undan.

I automatiken hoppar den över mörka och suddiga bilder. Där måste man göra manuella inställningar om man vill ha med det skitet.

Hej!

Har du en liten kant runt hålen för Dia bilderna?
Som dom vilar på?

Det har jag aldrig sett!
Men bra om det funkar....

Mina läggs bara i hålen när ramen ligger på glaset!

:) :)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Filmscanner?

Ramarna är gjorda för hantering av negativ, diabilder mm utanför skannern. Sen lägger jag i ramen på glaset. Locket på skannern är ett "ljusbord".

Förskanning.JPG
Förskanning och verktyg

skannad.JPG
Färdig bild, sämsta upplösning, 53 kb.
 
Toppen