• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Film om krocksäkerhet

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Film om krocksäkerhet

Ja, intressant och skrämmande. Dessa lättviktsbyggen är osäkra, även om det i praktiken inte händer så mycket olyckor.
Och vilken bedrövlig packning hos den som hade 250 kg överlast, ingen som helst lastsäkring och ändå mkt blygsamma böter.

Man kan undra hur mycket bättre en modern lättviktsbil i sandwichkonstruktion klarar sig än denna bil byggd av trä, frigolit och tunn aluminiumplåt? Sannolikt bättre, men inte som ett riktigt tjockt och tungt sandwichbygge.
Redan flera decennier sedan såg jag bilder från en olycka med en Niesmann Clou 570 inblandad. Bilen hade krockat och rullat runt och allt var i trasor utom bolådan, vilken i princip såg ut att gå återanvända. Kändes tryggt för mig som skjutsade barnen i en sådan. Den bilen var byggd som vår nuvarande, sandwich med omkring 50 mm pu-skum runtom.

aake
 
Senast ändrad:
Toppen