• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Filkonvertering från videokamera

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Vi har problem med att själva konvertera filen till DVD från en videokamera JVC GZ-MG330 med hårddisk till som vi haft i 10 år. Tidigare bara tack vare släktingar och vänners Macar.

Videofilernas format enlig handboken är ”MOVXXX.MOD” och typen är ”VLC media fil (.mod)” på datorn som går att visa med VLC media player.

Jag har laddat ner Jvc mod converter MOD Converter - the best freeware for Mac and Windows to convert .MOD video to AVI, WMV, MPEG, MOV, MKV, FLV, VOB, etc. och som exempel slagit ihop filerna till en stor ”VLC media fil (.vob)” på 144 644 kB som jag konvertera till ”DVD video PAL (*.vob) på tredje plats i bifogad lista. Men skillnaden blev bara att filen minskade till 71 364 kB.

Jvc mod converter har många valbara till-fil-format, men jag bifogar bara en bild med dem som har en DVD-symbol.
Vad göra?
//Conny
 

Bilagor

  • Skivformat.JPG
    Skivformat.JPG
    51,7 KB · Visningar: 378

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Om din fråga vara att minska filstorleken så kommer det inte att hända om du väljer Video DVD då det är MPEG2 vilket är i princip okomprimerat.

För att minska storleken behöver du konvertera till AVI/MP4/MKV som är MPEG4 som är komprimerat format (sedan måste man välja hur komprimerat det ska vara)

Du kan sedan kopiera över filen till en DVD-skiva. De flesta nyare DVD-spelare spelar även upp dessa format.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Filkonvertering från videokamera

MPEG2 eller 4 klarer den uten videre. VOB filer plassert på rett måte på en DVD skulle fungere, DVD Flick bygger dvd filsystem og konverterer til passende format de 45 filformatene som den kan lese. Sammen med ImgBurn gjør den samme jobb som Burn på Mac.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Filkonvertering från videokamera

Hej,
Nu tar vi om det från början.
Videofilernas format enlig handboken är ”MOVXXX.MOD” och typen är ”VLC media fil (.mod)” då de laddas ner på datorn.
De går att som går att visa en och en med VLC media player.

Jag vill konvertera en eller alla filerna sammanslagna, och sedan bränna en DVD för en ren DVD-spelare.

Vad jag kan se så klarar ingen av alla förslag att utgå från nämnda format, men rätta mig om jag har fel.

Däremot kan "Jvc mod converter MOD Converter" men, jag vet inte till vilket format av ett flertal jag skall välja.
Jag bifogade ursprungligen bara de format som har en DVD-symbol.
//Conny
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Sv: Filkonvertering från videokamera

Är det när du väljer att spara till fil du får förslagen enligt din bild?
På verktygsfältet finns ju även en symbol för DVD. Bränner den inte direkt till en DVD-skiva?

Mitt förslag annars är att du först konverterar dina filer till t ex MP4 och sedan använder t ex programmet VideoPad för att lägga ihop dem till en enda film. Då kan du ju också redigera och ta bort mindre bra delar etc. Du kan också lägga till kapitel för att direkt kunna hoppa till ett visst avsnitt.

/CG
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Filkonvertering från videokamera

Är det när du väljer att spara till fil du får förslagen enligt din bild?
På verktygsfältet finns ju även en symbol för DVD. Bränner den inte direkt till en DVD-skiva?
/CG
Hej,
Nej, jag kan välja att konvertera till 45 olika filformat innan jag konverterar. Bränna får/kan jag göra sedan.


Nej, de går inte att öppna/visa med Windovs Movi Maker.
Och hopslagningen jag redan oavsikligt gjort.
//Conny
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Filkonvertering från videokamera

VOB-filerna är dvd-formatets filer.

Allt du behöver göra är att dra iväg filerna till ett bränningsprogram, t.ex. nero.

Däremot lär du inte ha något menysystem eller avsnitt utan att göra det via ett sånt program. (som även Nero klarar).

Din film kommer att startas och köras i ett svep utan menysystemet.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Filkonvertering från videokamera

VOB-filerna är dvd-formatets filer.
Allt du behöver göra är att dra iväg filerna till ett bränningsprogram, t.ex. nero.
Däremot lär du inte ha något menysystem eller avsnitt utan att göra det via ett sånt program. (som även Nero klarar).
Din film kommer att startas och köras i ett svep utan menysystemet.
Hej,
Det är möjligt, men det fungerar inte på vår DVD-spelare, så nu är du skyldig mig en skiva :D.

DVD-spelaren bara "tänker" lite innan den spottar ut skivan.
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Filkonvertering från videokamera

Det må lages rett mappestruktur og vob filene legges under video-ts (tror det var rett namn på mappen).
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Filkonvertering från videokamera

Det kan även vara en inkompatibel spelare du testar på. Är det DVD-R eller +R du har testat?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Filkonvertering från videokamera

Det kan även vara en inkompatibel spelare du testar på. Är det DVD-R eller +R du har testat?
Hej,
DVD-R som andra fungerande skivor skivor med semesterfilmer. Den enda information på dessa skivorna är att filsystemet är UDF.
//Conny
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Filkonvertering från videokamera

Hej,
Det är möjligt, men det fungerar inte på vår DVD-spelare, så nu är du skyldig mig en skiva :D.

DVD-spelaren bara "tänker" lite innan den spottar ut skivan.
//Conny

Vilket program använde du till bränningen?

Ett vettigt program gör inget alls utan att kontrollera att vob-filerna är rätt, lägger på en standardmeny om inget finns innan. Kontrollerar så att allt får plats för att sedan bränna skivan.

Om den bara tänker lite som du skriver, så har den inte kollat filformatet ialla fall.

Ta hem nero-express eller något annat som kan skapa dvd-strukturen. Vob-filerna verkar du ju ha om allt stämmer. Bara master-funktionen med menyer kvar.
 
Toppen