• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat's nya motorer

F

F.d. 54501

Guest
Ojojoj... vilket gensvar!
Verkligen en livlig klubb!

Många intressanta synpunkter på motorerna, dock inte så mycket om ifall transmission eller bromsar är dimensionerade i förhållande till motorstyrkan?

Bakgrunden till min frågeställning är att försöka utröna om det är förenat med några mekaniska risker att "mappa om" en 130hkr motor!

//Finn Olsen
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Växellådan är såvitt jag kunnat se lika på alla 2,3L och då borde det inte vara någon fara att mappa 130 hk. Ser man på vridmomentet på lägre varv som blir det som hamrar sönder lådan, kan det nog inte bli så mycket mer än 150hk och skulle man höja momentet för mycket vid låga varv innebär det att motorn ryker mycket för mycket för partikel filtret om den är nyare och har ett sådant. Då sotar det igen för mycket för att klara rening utan behöver köra urbränningsfas/regenerering ofta.
Men det som går illa åt lådor är hård belastning vid lågt motorvarv då kolvslagen inte tas upp av svänghjulet helt och bankar på kuggarna i lådan.
Allt vid normalare trimning...
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hade en 130hk som ett Växjöföretag ökade till 165hk,blev betydligt piggare och svarade på gas bättre inga problem under 4000mil.
Har nu en 180hk med robotlåda, denna växellåda segdrar verkligen på växlarna nedåt 1200varv innan den växlar ned om man inte har plattan i mattan,manuellt skulle jag växlat ned tidigare men Fiat anser detta ok tydligen.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Fiat's nya motorer

Tjena forumet,

tidigare manuell 130hk nu 180hk automat så jag kan inte jämföra.
MEN efter första 800 milen varav 300 i Norge (upp o ner, serpentin etc) så jäklar vad nöjd jag är med Fiat motorn.

Up knappen perfekt
snigelknappen ner bra
Inte köra fast knappen mycket bra.

Ha det bäst // Per
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag kör just nu i Norge ,och robotlådan har sina egenheter växlar inte alltid som jag vill,ibland blir man tvingad att använda manuellt läge,nu är ju branta krokiga vägar i Norge bland det extremaste man kan köra.
Nu kom vi in på annat än trådskaparen efterfrågade igen!
 
F

F.d. 54501

Guest
Om jag sammanfattar ser det ut enl. följande.

Bromsarna dimensioneras efter chassit. Om jag är rätt informerad så finns alla 3 motoralternativen både på L & H-chassit.

Växellådan är samma för alla 3 motorer, utväxlingen kan skilja.
Hög belastning på låga varv sliter på lådan. (gäller alla 3 motoralternativen)

130 & 150hkr motorerna är samma förutom turbon som är "flexibel" på 150:an
Andra kolvar i 180:an för att klara den högre kompressionen.

Av detta drar jag slutsatsen att det ur mekanisk synpunkt är riskfritt att öka 130hkr motorn's effekt & vrid till 150:ans nivå!



Någon som har undersökt om det går att byta turbo på 130:an och vad det kostar?

// Finn Olsen
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Fiat's nya motorer

Kört en 3,0 l 180 hk automat på femte året nu och kan bara säga .. klockrent
Bra accs ,mjuk växling och i sammanhanget en godkänd driftkostnad.
Chassiet är på 4,250 ton så jag känner att motorn är väl anpassad för totalvikten. På minussidan, tyngre motor och högre pris men jag ser ofta i backspegeln husbilar som sackar i tyngre backar och får säkert pressa på motorn...ligger på litern i snitt på 8000mil.
Kan lätt följa med övrig trafik om det krävs.
 

Aaberg57

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Norge
HBK-Nr
20178
Medlemskap
2025
Sv: Fiat's nya motorer

Kört en 3,0 l 180 hk automat på femte året nu och kan bara säga .. klockrent
Bra accs ,mjuk växling och i sammanhanget en godkänd driftkostnad.
Chassiet är på 4,250 ton så jag känner att motorn är väl anpassad för totalvikten. På minussidan, tyngre motor och högre pris men jag ser ofta i backspegeln husbilar som sackar i tyngre backar och får säkert pressa på motorn...ligger på litern i snitt på 8000mil.
Kan lätt följa med övrig trafik om det krävs.

Har samme erfaring. Helt suveren kombinasjon for stor bil.
Vi ligger på litt over 1l/mil. Bilen har nå gått 2500 mil.
 
Toppen