• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat's nya motorer

F

F.d. 54501

Guest
Hej alla,
Är det någon som kan svar på vad det är för skillnad på Fiat's nya Euro6 motorer, 130, 150 resp. 180hkr.
Är det några skillnader rent mekaniskt eller ligger det i mjukvaran?
Är det någon skillnad på transmissionen mellan de 3 varianterna?
Är det någon skillnad på chassi o bromsar?

Ser fram emot intressanta svar!

Med vänlig hälsning
Finn Olsen
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

130, 150 och 180 är i grunden samma motor (rak 4-cylindig diesel med 2287 cm³ cylindervolym, dubbla överliggande kamaxlar som drivs med rem, hydrauliska ventillyftare samt CommonRail-insprutning).

Här är de viktigaste skillnaderna:

130 Multijet
Kompression 16,2:1
Turbo och laddluftkylare

150 Multijet
Kompression 16,2:1
Turbo med variabel turbingeometri och laddluftkylare

180 Multijet
Kompression 17,5:1
Turbo med variabel turbingeometri och laddluftkylare

Transmission och bromsar får någon annan svara på...

Pålle
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Fiat's nya motorer

Jag kan tyvärr inte svara på vad som skiljer inne i motorerna i fråga.

Det är vanligt att materialet i kolvar och vevstakar skiljer.
Se denna tråd:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t103626/

Jag har själv sett ett exempel på interna skillnader i motorer när jag jobbade på Saab.
Kolvarna var olika på Fiat/GM 1,9 Liters 120 VS 150 hk motorerna.
150hk kolvarna hade bronsbussningar som kolvbulten lagrades i, på 120 hk så var kolvbulten lagrad direkt i aluminiumgodset i kolven.

Det är ingen skröna att biltillverkarna sparar där det går!

Ps. Det hjälper inte nödvändigtvis att titta i reservdelskatalogen.
Som i länken oven, använder BMW den högsta specen av tre som reservdel för kolvar och vevstakar till alla motorer av samma familj oavsett vad som satt där från fabriken.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Fiat's nya motorer

Bromsar följer chassiet, högre totalvikt större bromsar styrs inte av motorn. V-lådan är nog samma spec vad gäller hållbarhet men olika utväxling på både växlar o slutväxeln alltså lägre varv med starkare motor vid samma fart.
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Någon som kört den nya 180 och jämfört med den gamla fina 3 liters? Vridmoment?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Enligt svågern som bytt upp sig från en 3.0 150 2007 till 2.3 150 2017 så är det liten skillnad, nya motorn varvar mindre vid 100 km/h trots lika stor bilvikt och går lika bra uppför som gamla motorn.

Den mindre motorvolymen kan märkas när det blir väl tungt uppför, men nån jättestor skillnad tycker han inte det är.

Han är imponerad !

Motorn på 180 hk har vad jag förstått förstärkta kolvar och vevstakar jämfört med övriga, alltså lite mer specialgrejer.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Fiat's nya motorer

Någon som kört den nya 180 och jämfört med den gamla fina 3 liters? Vridmoment?

Har kört drygt 800 mil med nya 2.3 180 hade samma bil (Frankia 840 5 tons) med 3.0 180 innan. Den nya är väl inte helt färdig inkörd än samt att det skiljer i utväxling mellan dessa två drivlinor oxå vilket gör det lite svårt att jämföra orken. Den gamla (2015) gjorde 90 vid 2000 varv den nya (2017) gör 110km/h alltså ganska stor skillnad. Men man kan säga att 2.3 180 är lite klenare runt 1500rpm men piggare över 2500 rpm. Den nya är inte snålare men det sägs att Eu6 motorer drar ca 5% mer än Eu5 så det är nog riktigt. Saknar jag 3.0 motorn, nej det gör jag inte. Den nya räcker till, sen vill man alltid ha mer effekt, men den nya är renare och ca 40 kg lättare. Dessutom går Fiats motor utan Adblue, andra tillverkare gör ju av med 3-5 % adblue oxå det är inte många som tänker på att räkna med i kalkylen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Fiat's nya motorer

Adblue / SCR teknologin medför att motorn kan kalibreras för bästa möjliga bränsleekonomi, samtidigt som NOX värdena hålls nere för att klara lagkraven.

Fiats lösning utan SCR förklarar varför dom har fått ökand förbrukning på Euro 6 motorerna som sas ovan.

En 5% ökning av dieselförbrukningen kostar 75- 80 öre milen.
Adblue kostar ca 30 - 40 öre milen.

Räknat på 1,1 l milen diesel och 4% Adblue förbrukning.
Diesel 14kr litern och Adblue 7 kr litern. (https://www.okq8.se/foretag/priser/)

Min poäng är att jag tar en SCR/Adblue motor alla dar i veckan om jag får välja.

Man kan ju fundera över varför ett och samma bolag väljer 3 litersmotorn när det gäller bilar över 4,2 ton, istället för 2,3 motorn.
Dvs Iveco har 3 litersmotorn och Fiat 2,3 när det gäller 180 hk.
Många Fiat husbilar väger över Fiats egen maxvikt på vikt 4,2 ton.....................

Men de är ju klart, alla vet ju bättre än Fiat/Iveco när det gäller deras egna produkter....eller?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiat's nya motorer

Troligen väljer man väl 2,3l utan adblue, p.g.a. av den lägre vikten, en mycket stor del av de husbilar som byggs nu är under 3,5 ton, då betyder de 50-100kg som 3,0 plus adblueutrustningen väger extra, väldigt mycket.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Fiat's nya motorer

Troligen väljer man väl 2,3l utan adblue, p.g.a. av den lägre vikten, en mycket stor del av de husbilar som byggs nu är under 3,5 ton, då betyder de 50-100kg som 3,0 plus adblueutrustningen väger extra väldigt mycket.

Absolut, jag har inga problem med detta på 3,5 tonsbilar.

Det som gör mig frågande, är på tunga bilar.

Om 2,3 motorn var lika hållbar som 3,0 vid 180 hk, varför inte då använda den också till Iveco vid 180hk?

Då kunde Fiat/Iveco njuta av en billigare motor och högre lastvikt.
Detta välger man alltså bort på grund av någon anledning......
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Som allt annat, det har väl med pengar att göra?
3- litersmotorn har ju balansaxlar för att eliminera de vibrationer som uppstår i 4-cylindriga motorer med cylindervolym över ca 2,3 liter.
Att montera balansaxlar med drivning mm kan inte vara billigt, så det är nog fråga om vinstmaximering skulle jag tro.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiat's nya motorer

Absolut, jag har inga problem med detta på 3,5 tonsbilar.

Det som gör mig frågande, är på tunga bilar.

Om 2,3 motorn var lika hållbar som 3,0 vid 180 hk, varför inte då använda den också till Iveco vid 180hk?

Då kunde Fiat/Iveco njuta av en billigare motor och högre lastvikt.
Detta välger man alltså bort på grund av någon anledning......

Valet att använda Ducato-chassiet till tyngre bilar ligger nog inte hos Fiat utan hos husbilsbyggarna, f.ö. är det nog inte bara en nackdel, en av de stora tyska husbilstidningarna gjorde en jämförelsetest mellan två motsvarande 5-tons bilar, den ena på Ducato och den andra på Iveco, det blev ingen promenadseger för Ivecobilen? :)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Det var samma sak med traktorer på 70-80 talet, man minskade slagvolymen och höjde varvtalet och pekade på samma eller högre effekt.
Efter hand så visade sig problemem med detta och sen återgick man till större slagvolym igen.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Har kört drygt 800 mil med nya 2.3 180 hade samma bil (Frankia 840 5 tons) med 3.0 180 innan. Den nya är väl inte helt färdig inkörd än samt att det skiljer i utväxling mellan dessa två drivlinor oxå vilket gör det lite svårt att jämföra orken. Den gamla (2015) gjorde 90 vid 2000 varv den nya (2017) gör 110km/h alltså ganska stor skillnad. Men man kan säga att 2.3 180 är lite klenare runt 1500rpm men piggare över 2500 rpm. Den nya är inte snålare men det sägs att Eu6 motorer drar ca 5% mer än Eu5 så det är nog riktigt. Saknar jag 3.0 motorn, nej det gör jag inte. Den nya räcker till, sen vill man alltid ha mer effekt, men den nya är renare och ca 40 kg lättare. Dessutom går Fiats motor utan Adblue, andra tillverkare gör ju av med 3-5 % adblue oxå det är inte många som tänker på att räkna med i kalkylen.

Håller med i det du skriver har också en 840 men jag saknar dock 3 L motorn.
Den nya drar mer bränsle och är mycket svagare under 2000 varv och den får växla mellan 5-6 så fort det tar emot. Kör man på farthållaren i 90 km så varierar hastigheten mellan 84 och 95 detta hände inte med 3 l motorn den varierade på Max 2-3 km
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Absolut, jag har inga problem med detta på 3,5 tonsbilar.

Det som gör mig frågande, är på tunga bilar.

Om 2,3 motorn var lika hållbar som 3,0 vid 180 hk, varför inte då använda den också till Iveco vid 180hk?

Då kunde Fiat/Iveco njuta av en billigare motor och högre lastvikt.
Detta välger man alltså bort på grund av någon anledning......

Det finns säkert någon ologisk förklaring till det.
Iveco har ju 3,0 i en 150hk variant och 2,3 i en 160hk variant som alternativ samtidigt..

Kanske har med pris, vikt eller rena produktionsfördelar att göra?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Fiat's nya motorer

Det finns en logisk förklaring som få vill tänka på:

3 litersmotorn pallar för 4,2 + ton, 2,3 motorn gör det inte.
Så enkelt kan det vara.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiat's nya motorer

Man kan ju undra varför den inte skulle palla, 18o Hk på 2,3L är ju inte ett särskilt märkligt effektuttag idag. Om sedan karatäristiken är lite annorlunda är väl inget stort problem, man lär sig att köra den bil man har, bara att använda "musikörat" och växellådan. :)
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Det finns en logisk förklaring som få vill tänka på:

3 litersmotorn pallar för 4,2 + ton, 2,3 motorn gör det inte.
Så enkelt kan det vara.

Har jag mycket svårt att tänka mig. Speciellt som 2,3 motorn används i husbilar upp till 5,5 ton. Givetvis godkänt och med fulla garantier från Fiat/Iveco.

Jag brottas själv med att riva mina gamla fördomar om att mindre slagvolym automatiskt medför sämre hållbarhet, färre kusar och mycket sämre vrid.
Man blir lika imponerad av vrid och drag varje gång man kör en modern personbil med en pyttediesel i. Man fattar inte hur dom gör :D
 
Toppen