• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiatfälgar

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Har precis köpt en ny husbil (plåtis). Eftersom vi haft med Fordchassi tidigare och nu får Fiat behöver jag köpa nya vinterdäck. När man läser annonser på Blocket så har däcken suttit på äldre bilar än den vi köpt eller så är det 16 tum och inte 15 tum som det är på den vi köpt. Är det någon som vet om man kan använda fiatfälgar som suttit på äldre fiatmodeller eller 16 tum på på en fiat ducato från 2013 med 15 tumsfälgar.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Fiatfälgar

Du ska ha 15 tum om du har det nu. Är samma på Fiat Ducato fr. 2007 o framåt iaf....Kan ev funka med äldre oxå men är lite osäker där.. Sätt vinterdäcken på dina original fälgar annars o köp några snygga aluminium fälgar till sommardäcken sen i vår.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiatfälgar

Det är inte samma bultcirkel på 15" som på 16" så det går inte att använda vanliga 16" fälgar. 15" hjulen har 5x118mm och 16" 5x130mm bultcirkel. Men, för att göra det hela enklare?! finns det 16" eftermarknadsfälgar med 5x118mm.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiatfälgar

Hej, det finns ju tre storlekar på Fiat fälgar genom åren, 14"-15"-16".

Om man bortser från ren storlek på däck och även tummått på originalfälgar så kan det ibland vara svårt att få dit en mindre fälg på en bil med större originalfälg för att bromsoken är så stora att mindre fälgar inte passar.

Det man också måste hålla reda på och som inte går att mixa är bultcirkeldiametern på hjulbultarna. Det finns två varianter, dels 118 m.m. och dels 130 m.m.
De flesta äldre 14" har 118 m.m. och de flesta nyare 16" (troligen alla) har 130 m.m. Därimellan är det lite gråson.

Så en grundregel utan att prova vid köp är, inte mindre fälg än original och absolut rätt bultcirkeldia.

M.v.h. JANKRO.

(Montreal hann före :p:.)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fiatfälgar

Vad jag kan se i en av bultmönstertabellerna så har ducato två varianter av bultmönster. 5/118 och 5/130. Den första är för lättare chassin och finns i många varianter 15, och 16 tum. Den andra är för tyngre chassis och finns i 16 tum.
Fälgar till Fiat Ducato (small chassis) (06 - 14) | Fälgguide  |  Specialfälgar - Sveriges snyggaste fälgar!
Du kan kolla själv där, och googla vidare så du vet vad du har nu i din nya plåtis. Sedan skall du veta ET och centrumhålen...
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: Fiatfälgar

Tackar för dessa svar!

Det är verkligen guld värt att vara med i Husbilsklubben med all den kunskap och hjälp som finns här.

Nu vet jag vad jag skall leta efter. Är det någon som vet någon som har vinterdäck till Fiat att sälja får ni gärna höra av er.

Jan
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Fiatfälgar

Tackar för dessa svar!

Det är verkligen guld värt att vara med i Husbilsklubben med all den kunskap och hjälp som finns här.

Nu vet jag vad jag skall leta efter. Är det någon som vet någon som har vinterdäck till Fiat att sälja får ni gärna höra av er.

Jan

Titta under annonser här på hemsidan, brukar finnas flera där...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fiatfälgar

Det är inte samma bultcirkel på 15" som på 16" så det går inte att använda vanliga 16" fälgar. 15" hjulen har 5x118mm och 16" 5x130mm bultcirkel. Men, för att göra det hela enklare?! finns det 16" eftermarknadsfälgar med 5x118mm.

Min gamla Ducato 91'a har 16" 5x118 som original. Kan det ha att göra med att det är en 2,5TD med AL-KO-chassie.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiatfälgar

Det har inte med Alko att göra, de är ju bara en leveratör av bakramen, och kan knappast ändra naven på bilen, men fr.o.m. modell 230 har maxichassiet 5x130mm med större bromsar, 16" hjul, kraftigare chassie m.m. De äldre bilarna har jag inte ägnat mej så mycket åt, men det kan ju säkert vara så att bägge typerna hade 5x118 fram t.o.m. 280/290 modellen.
 
Senast ändrad:

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Fiatfälgar

Tror jag har liggandes 4 st 15 tums fiat plåt fälgar från en fiat årsmodell 2000.
Inte så långt från dig Bollebygd.Hör av dig om det är intressant.
 
Toppen