• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Hej
Man får vad man betalar för. Min erfarenhet är att de nyare är trevliga att köra och de drar ganska litet bränsle. Kvaliten är dock ibland litet si och så. Vissa årsmodeller har problem med hållbarhet på växellådorna. Vissa nyare har problem med att de vintertid får in vatten som sedan fryser och förvandlar kamdrivning till is med dyra reparationer.
Det finns också problem vid backning på några nyare modeller. Dom rycker och hoppar.
Kolla att du sitter som du skall för körställningen passar inte alla.
Gamla bilar rostar också ganska mycket men de nyare är där mycket bättre.
Prismässigt är reservdelarna inte värre än andra men problemet är åtgången och att få tag på dem.
Importörerna har kommit och gått under senare år och detta förklarar säkert strulet med reservdelar. Själv bytte jag husbil till en på MB chassi just för att slippa Fiat.
Detta är min erfarenhet men det är ett mycket vanligt chassi som vissa är helt nöjda med.
Jag har kanske varit oturlig men det finns flera som säger samma sak och körmässigt är MB helt överlägset.:)
 
F

F.d. 16486

Guest
Sv: Fiat

Hej, har haft en fiat -01 som växellådan pajade rejält, pga att servicen inte hade skötts. har nu en -05 som går som en klocka , problemet som jag ser det är att eftersom jag är lång 1,89 är att jag sitter lite högt men min fru som är 1,69 sitter lite lågt. mvh Roger
 

Bobb63

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Luleå
HBK-Nr
11934
Medlemskap
2021
Sv: Fiat

Ok tack för ditt svar. Jag har en själv en mb sprinter 211cdi inredd som enklare camping bil.Det kan nog vara bättre o kosta på den bättre inredning värme osv.Ja jag får fundera lite till på de där
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Fiat

Hej.
Jag har haft 3 st Fiat, 98, 04 och 09. Jag är mycket nöjd med dom. Fick renovera lådan på 98an, där drevet på femte växeln är mycket svag. Utrustade 04an med en KCRbox vilket gav ett bra resultat. Servicen på Fiat i Brämhult och Lastbilcenter i Uddevalla upplever jag som mycket god. Tror att du kan va lugn med ett Fiatval.
Sören
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Hej
Man får vad man betalar för. Min erfarenhet är att de nyare är trevliga att köra och de drar ganska litet bränsle. Kvaliten är dock ibland litet si och så. Vissa årsmodeller har problem med hållbarhet på växellådorna. Vissa nyare har problem med att de vintertid får in vatten som sedan fryser och förvandlar kamdrivning till is med dyra reparationer.
Det finns också problem vid backning på några nyare modeller. Dom rycker och hoppar.
Kolla att du sitter som du skall för körställningen passar inte alla.
Gamla bilar rostar också ganska mycket men de nyare är där mycket bättre.
Prismässigt är reservdelarna inte värre än andra men problemet är åtgången och att få tag på dem.
Importörerna har kommit och gått under senare år och detta förklarar säkert strulet med reservdelar. Själv bytte jag husbil till en på MB chassi just för att slippa Fiat.
Detta är min erfarenhet men det är ett mycket vanligt chassi som vissa är helt nöjda med.
Jag har kanske varit oturlig men det finns flera som säger samma sak och körmässigt är MB helt överlägset.:)
Bestliner, det enda jag håller med dig om är Fiats Svenska paraplyorganisation men för mig som kund har jag inte märkt av detta, Fiats aktoriserade verkstäder har fungerat lika bra som andra - dina övriga "tyckanden" delar jag inte alls med dig!
Fiat har uppemot 80% av påbyggnadsmarknaden för husbilar, resten en fjärt i havet! Det ger i sig en fingervisning om vad som ytterst uppskattas av köparna och påbyggare = valuta för pengarna, det man vill/behöver betala för! Fiats drivlinor har fö god renome' på den mer kunskapsorienterade marknaden, floppar har alla tillverkare åstadkommit genom tiderna, minns bara "Wältlasse"). Betr växeläxellådor fanns problem slutet 1990-talet men de kanske likaväl kan tillskrivas påbyggnadsproblem med alltför tunga påbyggnader än vad chassierna var avsedda för. Kanske i förening med mindre erfarna förare utan känsla för varvtal, etc ... det finns många skrönor kring detta.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Är Fiat å Iveco ungefär samma motorer?
Har själv en Iveco 107 kw -04 turbo å fått från flera äldre "motorkunniga" farbröder höra att Ivecomotorerna - ja de ä grejer de - hållbara å pålitliga.
Äreså???
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Jag har haft en hel del vanliga bilar genom åren och Fiat har aldrig legat på listan över bilar jag kopplat ihop med någon form av kvalitet. Jag har därför alltid hållt mig från dem.

Efter att nu ha haft några husbilar baserat på Fiat chassie har jag faktiskt ändrat uppfattning.
De är driftsäkra, inte onödigt komplicerade, effektiva, lättskruvade och riktigt prisvärda. Ser ingen som helst anledning att lägga ut mer pengar för att få ett annat chassie.

De brister som en del pekar på är ofta kopplade till en speciell modell och årgång och sådana problem har ju alla märken. Fiat har ju trots allt pyttsat ut ett antal chassien till husbilar genom många år.

Jag vet inte exakt när de började men det var väl någon gång i mitten på 80-talet det blev volym och det är ju snart 30 år sedan.

Nästa bil blir säkert också en Fiat.
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Hej

Jag har hört att Iveco 170 hk motor är samma som Fiat 3,0L men att Ivecon är shippad från 157 hk till 170hk

Stämmer detta?

Mvh

Claes
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

jag håller inte med dej, har haft 3st mb 2vito 1sprinter, kört ca 15000-18000tusen mil per st,kan inte säga att det är bättre kvalité men det är skillnad på firmabil o husbil som kör ca 1000mil år mvh håkan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat

Hej

Jag har hört att Iveco 170 hk motor är samma som Fiat 3,0L men att Ivecon är shippad från 157 hk till 170hk

Stämmer detta?

Mvh

Claes
Det er i utgangspunkt samme motor, 157 hk utgaven brukes av Fiat og Iveco i enkelte modeller. 176 hk utgaven brukes av Iveco i de tyngre modellene.

Hovedforskjellen på motorene er forskjellig turbo og justert motorkontroll for den kraftigere turboen i 176 hk utgaven. Begge motorene kan utstyres med partikkelfilter, men har ikke behov for dette for euro-4 klasse. At forbruket og co2 utslippet øker med filteret samtidig som det forsvinner noen hk er en annen sak.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Fiat

Hej
Hur är det med växellådan på en 2004, har den åxå dåliga kuggar?
Vad har den för svagheter på motor och slitagedelar?

Snarken.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fiat

Har haft Fiat Ducato 1989, 1997, 2005, 2008, nu 2009 i dag lite över 47000 km. inga bekymmer på motor eller växellåda. De äldre före 2003 måste man se efter att inte köra på för hög växel o ha ordentligt med olja i lådan men nyare kör man normalt. Jag kör ganska mycket per år 20-30000 km året med husbil året runt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Bestliner, det enda jag håller med dig om är Fiats Svenska paraplyorganisation men för mig som kund har jag inte märkt av detta, Fiats aktoriserade verkstäder har fungerat lika bra som andra - dina övriga "tyckanden" delar jag inte alls med dig!
Fiat har uppemot 80% av påbyggnadsmarknaden för husbilar, resten en fjärt i havet! Det ger i sig en fingervisning om vad som ytterst uppskattas av köparna och påbyggare = valuta för pengarna, det man vill/behöver betala för! Fiats drivlinor har fö god renome' på den mer kunskapsorienterade marknaden, floppar har alla tillverkare åstadkommit genom tiderna, minns bara "Wältlasse"). Betr växeläxellådor fanns problem slutet 1990-talet men de kanske likaväl kan tillskrivas påbyggnadsproblem med alltför tunga påbyggnader än vad chassierna var avsedda för. Kanske i förening med mindre erfarna förare utan känsla för varvtal, etc ... det finns många skrönor kring detta.
Det är ju bra att du har andra erfarenheter än vad jag har avseende kvalitet och reservdelar från fiat. Själv fick jag vänta länge vid flera tillfällen men det berodde på fiat och inte på verkstaden som var bra..
Kvaliten på växellådorna är mycket omskriven också i detta forum så att den är usel fram till 2002 är något som ingen borde tycka annat om.
Problemen med vibrationer är så stora att en recall görs från fiat i vissa länder dock ej här. Det problemet gäller 2,3l motorn och har resulterat i ett flertal stämmningar i bla. england.
Tyvärr börjar det nu dyka upp problem uppgifter om de nuvarande lådorna i kombination med 3l motorn. Högt slitage är vad som börjar skrivas om så vi får se om det är rykten eller nytt elände. En av mina invändningar mot fiat är något som du själv skriver. Detta chassi används ibland med för tunga påbyggnader och då det från början ligger på gränsen så håller det inte. MB och Iveco är MAN har stadigare chassin som ju också används av de flesta premiumbyggare.
Att vara störst på chassileveranser betyder inte att man har kvalitet. det kan lika gärna bero på att man säljer billigt till husbilsproducenter som ju givetvis jagar marginaler och volym.:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiat

..................Kvaliten på växellådorna är mycket omskriven också i detta forum så att den är usel fram till 2002 är något som ingen borde tycka annat om. ...............

Tyvärr börjar det nu dyka upp problem uppgifter om de nuvarande lådorna i kombination med 3l motorn. Högt slitage är vad som börjar skrivas om så vi får se om det är rykten eller nytt elände.........

Hej, måste bara förtydliga problemet med växellådorna mellan -95 till -02 så inte den oinvigde blir helt avskräckt. Växellådan i sig själv är helt ok. Det är "bara" ingreppskuggen i 5'e växelns drev som inte håller för tyngden som de skall släpa på om man hårddrar bilen för mycket på femman. Problemet är ju inte alls roligt men på många bilar är dreven redan bytta och många gånger omväxlade. Att titta efter hur dreven mår är en operation som bara tar ca. 20min. och att byta dreven tar ca. 40min. Så en fin bil som går bra kan man gott köpa och kolla upp dreven på, samt om man köpt bilen med garanti, kräva nya drev av handlaren :D.
Problemet finns även i lådorna efter -02 men i dem byts dreven oftast bara för att få en bättre utväxling.
Uppgifterna om problem med de nya lådorna och 3L motorn har jag också hört och även sett dreven från, de verkar inte palla med 157hk och 5000kg. Man kan väl hoppas att det är några drev från misslyckad tillverkning och inte alla.

M.v.h. JANKRO.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fiat

Det här har jag missat. Det här måste jag få kommentera.

Tycker det är intressant att drygt 80% av alla husbilsägare kör omkring med en skräpbil. Att de andra 20%, dvs en handfull uddamärken, (nä, jag skojar bara :)) är betydligt bättre. Så är det givetvis inte.

Fiats marknadsandel beror givetvis på att de är mest lämpliga och ger bästa förhållande pris/prestanda/kvalitet. Såg faktiskt att f o m 2010 har flera husbilsmärken släppt Fort och helt gått tillbaka till Fiat. MB är inte ett stort husbilsmärke och kommer förmodligen aldrig att bli det heller.

Fiats framgångar grundar sig på att Fiat Ducato genom tiderna, säkert i 20 – 30 år, varit helt outstanding som distributionsbil i hela Europa. De egenskaperna har tilltalat husbilsbyggarna. Ett problem som många i tråden varit inne på är att den färdigbyggda och färdiglastade husbilen ofta väger vad chassit maximalt är byggt för. Till skillnad från distributionsbilen som sällan kör med fullt utnyttjad maxlast. Samtidigt har vi fått allt starkare dieselmotorer med högt vridmoment. Det ställer större krav på lådorna om inte utvecklingen hänger med. Särskilt om man kör mycket på för hög växel. Då slits växellådan onödigt snabbt. Som många tidigare påpekat ska en dielselmotor alltid gå lätt. Det är frestande att utnyttja vridmomentet och alltid ligga kvar i uppförsbacken på högsta växel för att spara några droppar diesel, gör inte det.

Jag har Fiat. Valde senast mellan Fiat och Ford. Det var slumpen, eller rättare sagt bilens inredning i kombination med ALKO-chassit som avgjorde valet. Det har jag inte ångrat. Hade förmodligen varit lika nöjd om jag valt Ford-alternativet.

De flesta husbils-chassi har ungefär samma fel och brister. Det är bra bilar som är väl utprövade. Det är dock självklart att när ett problem drabbar ett märke som har 80% av marknaden blir det betydligt tydligare än när ”uddamärket” MB Sprinter får problem med sina drivlinor. Jag står hellre för notan på en Fiat än en MB Sprinter.

Jag tycker man ska välja sin husbil efter de behov av boende man vill ha. Alkov, integrerad eller delintegrerad. Sedan vilken inredning, träslag, utrustning mm man gillar. Först där efter tycker jag att motor/drivline- tillverkaren spelar roll. Sedan har också duktiga skribenter på forumet kunna visa på att det finns gemensamma kmponenter i många fabrikat. Exempelvis sitter motorer från samma tillverkare i både Fiat och Ford. Likaså är Iveco direkt sprunget ur Fiat. Det började med ett samarbete kring tyngre fordon och maskiner för ett 30-tal år sedan. De lite lättare distributionsbilarna blev Fiat Ducato och de tyngre blev Iveco. Fiat äger fortfarande Iveco.

Fiat är stora och en bra garant för ett bekymmersfritt husbilsägare.

Krister N
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Fiat

Det är dock självklart att när ett problem drabbar ett märke som har 80% av marknaden blir det betydligt tydligare än när ”uddamärket” MB Sprinter får problem med sina drivlinor. Jag står hellre för notan på en Fiat än en MB Sprinter.

Krister N

Att kalla Mercedes för ett udda märke i Sverige är ett skämt som nog inte borde kommenteras. :)I Sverige tar Mercedes det fulla ansvaret för alla bilar oavsett var de är köpta. Verkstäder finns överallt och delar kommer fram i princip till dagen efter. Dit har Fiat i Sverige väldigt långt...
 
Toppen