• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT

S

suneAl

Guest
Varför är så många NEGATIVA till bilmärket FIAT.

På samma gång är man NEGATIV till Peugeot och Citroén.

Man får inte blanda ihop PERSONBILEN med LASTBILEN "Lätt" för det är och förblir skilda världar.

PS! När vi talar om VOLVO PV ( V50 där 48% på 2006:års modell hade fel och brister) så kan man inte blanda ihop det med VOLVO Lastbilar för de är LASTBÄRARE som vår FIAT i Husbilar fast för tungre saker DS!

"FIAT:s Lastbil heter IVECO där finns också lastbärare för husbilar".

Är det kunskap eller okunskap, vad vet jag.

FIAT är ju en av de stora bilmärken i världen, jag tror de är trea eller fyra i antal tillverkade bilar per år.

När det gäller lastbärare för HUSBILAR är och förblir FIAT den dominerande.
( 8 av 10 är FIAT ).

Det finns husbilstillverkare som från 2010 går över från FORD till FIAT.

Varför ?

Själv har jag bara gott att säga om FIAT.

ALLA BILAR HAR SINA FEL OCH BRISTER.

Det störrsta felet ligger nog mellan ratten och sätet.

Jag säger som Bosse bildoktorn LÄS INSTRUKTONSBOKEN och använd kopparpasta.

Tänk Er att av de 4000 medlemmar som finns i HBK, så är det 3000 som har FIAT som lastbärare på sina husbilar,

FIAT "Ducato", Peugeot "BOXER"& Citroen "Jumper" tillverkas på en samägd fabrik "SEVEL".


Som på alla bilfabriker är det enbart en sammansättningsfabrik där delar, utrustning etc. kommer från underleverantörer "tusental" och tillverkas för ett otal olika ändamål.
Tillverkas c:a tremiljoner chassin per år för olika lastbärare uppdrag.

Det är exakt samma bil och chassi, motor, växellåda samt i övrigt, för samtliga utom givetvis BILMÄRKET.

När det gäller chassin som används för husbilar är följande: Normalachassit "för de små husbilarna", EUROCHASSI "nersänkt chassi från fabrik" och ENBART DRIVLINAN "med hytt eller utan" t.ex HELINTERGRERAD och till AL-KO Kober där de monterar in sin EGEN chassi bakom hyttdelen "LÅGBYGGD".

ALLA KAN INTE ÄLSKA ALLA!

Häls 571 :mcride:
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Jag är också helt nöjd med min husbil av 2008 års modell. Fiat uppfattas nog negativt pga misskött personbilsförsäljning. Är det någon som vet hur det har gått med ny generalagent för FIAT i Sverige?
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

suneAl du skriver det jag velat framföra hela tiden på det här forumet.
Tack.
Våran förra bil var en -03 2,8JTD som vi köpte ny och kördes 6000mil med KCR-box nästan från början. Fungerade utmärkt.
Våran nuvarande bil -09 3,0 fick KCR-box monterad direkt och har nu gått 1000mil problemfritt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Jag är också helt nöjd med min husbil av 2008 års modell. Fiat uppfattas mog negativt pga misskött personbilsförsäljning. Är det någon som vet hur det har gått med ny generalagent för FIAT i Sverige?

Enligt uppgift kommer OOB att fortsätta med Fiat till sista mars nästa år.
 
S

suneAl

Guest
Sv: FIAT

Vem frågar Du ?

Om Du frågar Mig så har jag inte talat något NEGATIVT om FIAT utan är både helnöjd och enbart positivt at tala om märket.

Jag följer också forumet och där finns det allt för många som SPYR GALLA och UTTALAR SITT MISSNÖJE över FIAT.

VARFÖR ? Det får Du fråga dessa om.
Häls 571 :mcride:
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Det var ju du som tog upp frågan , jag frågande bara var du hade fått det ifrån att dom skulle vara dåliga .

Har du hittat något eller någon länk ?
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: FIAT

vi gillar våran Fiat 07, men var inte så glad när det regnvatten forsade in i motor rummet, och fick betala kåpan själv :(, 08 och framåt är det monterat från fabrik.
det tycker jag var snålt.
 
S

suneAl

Guest
Sv: FIAT

Det var ju du som tog upp frågan , jag frågande bara var du hade fått det ifrån att dom skulle vara dåliga .

Har du hittat något eller någon länk ?

Nu vet jag var jag skall placera Dig!

Bland dom med kunskap eller bland de med okunskap i frågan.

Läste inte Du om Hjullagret eller vatten på motorn, där många ex.

571

Var vänlig och respektera andras åsikter! HBK Web.
 
Senast redigerad av en moderator:

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Hej Sune.
Att fiat har dåligt rykte i sverige beror helt på dåligt skött personbilssida,stora rostproblem m.m.Maskinellt har fiat fått bara bra betyg och en stor del beror på vem som sålt bilen.I Eskilsby utanför Göteborg har fiatförsäljaren sålt och vårdat kunder långt tillbaka med påföljd att han måste vara fiats bästa återförsäljare.Fler borde lära av dom då vore nog även fiat ett stort märke även i sverige.
MVH STURE.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: FIAT

Fiat har ikke blitt det største bilkonsern i Europa uten grunn. Noen vil beklage at SAAB ikke ble kjøpt opp av Fiat og andre feirer dette.

Når det gjelder våre kjære husbiler så er de aller fleste bygget på et chassi som utvikles og produseres som et samarbeid mellom flere fabrikanter. Det at det er bilene med Fiat på fabrikkplaten som brukes mest er at Fiat så markedet på et tidlig tidspunkt og laget chassivarianter som mer på bestilling enn PSA gruppen som er den andre store på Eurochassi samarbeidet.

En videre fokus på husbil kom med sammarbeidet med AL-KO Kober, hvor Fiat i dag lager en avkortet Ducato med ferdige fester for lavrammen fra AL-KO. I dag har Mercedes og Renault også inngått samarbeid med AL-KO for et mer skreddersydd produkt for husbilprodusenter. Det er stor forskjell på hvor mye AL-KO chassi som kan boltes på de reduserte chassiene fra disse produentene.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Nu vet jag var jag skall placera Dig!

Bland dom med kunskap eller bland de med okunskap i frågan.

Läste inte Du om Hjullagret eller vatten på motorn, där många ex.

571



Hmmm "Bland dom med kunskap eller bland de med okunskap i frågan." skall jag tolka detta som ett personligt påhopp eller vad menar du ?

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta åt det isådanafall

Det är ju så att när Fiat är det dominerande märket och de flesta har just dessa bilar så kommer ju även då alla dessa frågor upp just här men jag vet inte om hur du känner till övriga persombilar så är det ju mängder av personbilar som har samma problem .
Volvo har problem med hjulager trots att dom inte har detta axeltryck som Fiat´s husbilar har och hur var det med Mercedes och deras rostskydd för ett antal år .

Visst har det funnits en del konstruktionsmissar hos Fiat och det enda sättet att få bukt på sådant är ju att konsumenterna säger till om detta och att då generalagenten ställer upp på detta .

När det gäller vevhusventilationsslangen så är det flera märken som har haft detta problemet Saab , Citroén , Peugeot .

Sen är det ju upp till dej och placera mej i vilket fack du vill kunskap eller inte , svara gärna så slipper jag placera dej i ett fack .

Skicka PM till varandra om ni vill kasta paj. HBK Web
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: FIAT

Bäste HBK web varför uppmana folk att skicka PM till varandra. Detta är väl att ge klartecken till att trackassera folk privat. Är det inte bättre att de får skriva av sig på det öppna forumet så vi andra får se vilka som håller på. När vi läst dessa kan vi själva avgöra om vi vill läsa "skräpet" eller inte. Tror även att det ger viss återhållsamhet i sina ytttanden. Om någon blir "förföljd" här kan den ju vända sig till er för att få hjälp med bedömning och ev. censur.
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Jag bara undrade hur han kunde placera mej i ett fack som han skrev :

Nu vet jag var jag skall placera Dig!

Bland dom med kunskap eller bland de med okunskap i frågan.

Och jag förmodade att det var i det facket med okunskap och det är ju rätt konstigt för att här hemma står det ofta bekantas bilar i garaget som behöver hjälp med diverse reparationer .

Åter till ämnet så kanske det kan bero lite på om generalagenten inte ryter ifrån till fabriken och får inte generalagenten ersättning så får ju kunden betala .

När det gäller hjullagren : Är det samma grundstomme och samma typ av fälgar när det gäller ET/Offset värde som på på dom skåp/plåtisar som tillverkas .

Ju mindre ET/offset desto längre ut kommer fälgen (ökar spårvidden) och detta kan bli riktiga lagerknäckare .
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: FIAT

De felger som leveres via AL-KO er orginale stålfelger fra Fiat/Eurochassi uten ekstra sporbredde utvidelse. Hva enkelte påbygger gjør og om det er rett ET/Offset på lettmetalfelgene som enkelte benytter det finner jeg ingen oversikt over. Har sett at enkelte reklamerer med "spurverbreitung" og også noen som opplyser at det er bredere spor med alufelgene.
 
S

suneAl

Guest
Sv: FIAT

Hej Sune.
Att fiat har dåligt rykte i sverige beror helt på dåligt skött personbilssida,stora rostproblem m.m.Maskinellt har fiat fått bara bra betyg och en stor del beror på vem som sålt bilen.I Eskilsby utanför Göteborg har fiatförsäljaren sålt och vårdat kunder långt tillbaka med påföljd att han måste vara fiats bästa återförsäljare.Fler borde lära av dom då vore nog även fiat ett stort märke även i sverige.
MVH STURE.


Det var inte personbilen utan FIAT i våra HUSBILAR "DUCATO" som vissa spyr galla över.
IVECO motorn som är i de senare modellerna är ABSOLUT DEN BÄSTA OCH DRIFTSÄKRASTE MOTORN. När det gäller DRIVLINAN "Växellådan" 5:ans växel är det en överväxel, om man segdrar "70 km" med en TURBOMOTOR så händer något som inte är till belåtenhet för ägaren. Växla ner till 4;an i tid eller dreva om 5:an.
5:an växel ligger utanför växellådan bakom vänster framhjul under den lilla kåpan och smörjs med stänksmörjning, därav sKALL man ha varv.

Nu är det så att FIAT "DUCATO", Peugeot "BOXER" & Citroen "JUMPER" är HELT IDENDISKA BILAR och byggs på samma fabrik "SEVEL".

När det gäller personbilar med de problem so Ni tar upp finns det ett otal märken som man ge samma känga åt.

Jag kan säga att jag är ENORMT MYCKET NÖJD MED VÅRAN FIAT DUCATON.

Häls 571 :mcride:
 
Toppen