• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat värmefläkt

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
När jag drog igång husbilen idag upptäckte jag att fläkten till kupevärmen endast går på högsta läget, det som bär symbolen för vindrutedefrost. Läge 1 - 3 är helt dött.

Är det någon som vet vad som kan vara fel? Har läst någonstans om ett motstånd som skulle ingå i fläktstyrningen men kan inte hitta var jag läst det. Kan det vara det och var sitter det i så fall?

undrar EssoJ
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fiat värmefläkt

Skulle det inte vara säkringen så brukar fläktens motstånd sitta i fläkten så att det kyls ner när fläkten går.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

Hej Tor H

Jag har letat efter säkring till läge 1-3 men hittar bara en i handskfackets säkringscentral som har symbolen för fläkt och när jag tar ut den så går inte fläkten alls. Var sitter den som styr läge 1-3?

undrar EssoJ
 

Jan-Åke

FD HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
37
Medlemskap
2023
Sv: Fiat värmefläkt

Hej jag har haft samma problem på min 03.a det var fel på en "modul" som sitter i undekant av instrumentbrädan vid underkant av värmereglaget alt fläktreglaget
det är ett litet kretskort med diverse småprylar på, skaffade ett nytt gick på garantin.
hoppas du blir hjälpt med detta.
Hälsn:mcride:
Jan-Åke
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

Hej!

Jag har just nu också problem med fläkten. Den slutade funka på 4:an och glappade på 2:an. Jag har årsmodell 2000.

När jag skruvade isär reglaget så visade det sig att det varit gnistbildning med överhettning som följd i kontakten. Plasten hade smält. Samma säkring går till alla hastigheter.

En ny kontakt hämtades ut från FIAT idag till en kostnad av 256:-
Artilkelnummer: 130 558 9080

Kanske har du samma problem.

mvh

:wink:
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Fiat värmefläkt

Hej Tor H

Jag har letat efter säkring till läge 1-3 men hittar bara en i handskfackets säkringscentral som har symbolen för fläkt och när jag tar ut den så går inte fläkten alls. Var sitter den som styr läge 1-3?

undrar EssoJ

Hei Esso
Du har helt rett det er bare 1 sikring, men 2 releer. Et til trinn 1,2 og3 og et til trinn 4. Jeg husket feil, det har litt og si om bilen din har AC for da sitter det en frostvakt også som kan plundre. Her er et bilde hvor releet til 1-2-3 sitter. http://home.no.net/vkibil/ut/relevifte2.jpg Mål om du får strøm dit eller om releet er defekt.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

Hade samma problem och fick lagat på garantin. Jan Åke anger att det är fel på ett kretskort som sitter under handskfacket, samma fel hade vi och Forsbergs lät FIAT laga. Ganska lätt avhjälpt enligt utsago.
Själv har jag inte varit med och sett exakt var kortet sitter.
Lycka till
Gert8
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

hej Esso i Laholm
jag hade samma fel på min bil i höstas, efter lite felsökning kunde jag konstatera att felet var att en motståndskrets hade gått sönder
den kostar ca 400kr hos Fiat o du kan byta den själv om du är händig och vig
fläktstyrningen fungerar på så sätt att vid högsta farten kopplas 12V direkt på fläktmotorn, vid lägre hastigheter kopplas olika delar av ett trådlindat effektmotstånd in för att sänka spänningen och därmed farten på fläkten
reservdelsnumret är 1306599080 om din bil är av samma årsmodell som min. 2000
motståndet sitter placerat under handsfacket, du får skruva av hela den nedre delen av panelen under handskfacket och mittkonsolen som sitter med några skruvar, därunder mellan mittkonsol och handskfack sitter motståndet som är brunt till färgen, ovalt ca 8cm långt och med en skruv i vardera änden och med ett kontaktstycke för elkablarna, själva motståndet sitter instucket i en fläktkanal för att kyla motståndet som ju blir ganska varmt när man kör på de lägre hastigheterna
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

Jag tackar för alla tips om vad felet kan vara.

Jag har en 02:a och skall göra service den 4/4 efter att ha tagit den första helgturen under kommande helg. Om det inte går på någon sorts förlängd garanti så få jag plocka isär det hela och se om jag hittar felet. Har haft funderinga om ifall det kan vara en kallödning någonstans, eftersom det uppstod under den tid då bilen stått stilla. De stora variationer i temperatur som uppstår i en bil, från het soldag till kall vinter, är en stor påfrestning för alla former av metaller och eftersom det dessutom hela tiden skakar och hoppar i en bil så ställs det rätt stora krav på utförandet om det skall hålla. Har det dessutom stått stilla en längre tid så finns det ju möjlighet för oxid i en liten spricka och sedan är de kört.

Jag är alltså mycket tacksam för era tips och skall redogöra för hur det har gått när allt är i ordning igen.

Har f.ö. tillbringat kvällen med att lägga in några ställplatser i Route 66 som kanske kommer till nytta under helgen.

Hälsn EssoJ
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

Nu är fläktstyrningen fixad.

Det sitter en liten termosäkring vid sidan av motståndet som reglerar strömen genom fläktmotorn. (Fiat ducato -02) Hela paketer sitter med två skuvar alldeles i underkanten av panelen framför passagerarsätet. Det finns ett kontaktstycke med fyra trådar varav en är röd och en aning kraftigare än de andra tre. Ovanligt lätt att ta bort!

Termosäkringen bryter vid 184 grader och är lätt att byta om man klipper bort den och lämnar kvar trådarna så att man kan fästa den nya med hjälp av två kopplingsstycken. De kan man tillverka genom att dela en sk "sockerbit". Man tar bort plasten runt "sockerbiten" och delar den i två delar med en skruv på varje halva, så att man kan skruva fast den nya termosäkringen i de två trådändar man lämnade kvar. (Löda är ju liksom inte riktigt lämpligt i det här sammanhanget):D

Jag hade ingen säkring på 184 grader men satte en på 240. Hoppas att 50 graders skillnad inte skall gör alltför stor skada. Får väl hålla lite koll på hur enheten ser ut efter ett tag.

Det här kanske egentligen borde ligga under Husbilsdoktorn men tråden hamnade under markisen från början och har fortsatt där. Någon av Webbarna kanske kan lösa detta vid lämpligt tillfälle.

Hälsn EssoJ
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

jag har kollat mitt gamla fläktmotstånd och det är nog termosäkringen som upphört att fungera även här
var fick du tag på en ny? det kan ju vara iden att laga min gamla och ha den som reservdel för framtida behov
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

Kommer inte ihåg om det var på Elfa eller Kjell och Co. Ibland har elhandlarna termosäkringar hemma. Det sitter sådana i bl.a. Melittas kaffebryggare och de går sönder ibland när man glömt att kalka ur bryggaren och då får man byta. Problemet kan vara att hitta en säkring med rätt temperatur.

Har testat min reparation nu och det verkar fungera bra, inga problem med att den säkring jag råkade ha hemma tål lite för för hög temp.

Hälsn EssoJ
 
F

F.d. 209

Guest
Sv: Fiat värmefläkt

Hur får man bättre värme på passagerarsidan i en Fiat Ducato -01. Bra värme vid förarplatsen men urusel på passagerarsidan.
Aej65225
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

jag har samma erfarenhet från en bil jag tidigare haft
en lösning på problemet kan vara att en kabelgenomföring i torpedväggen framför passagerarstolen är dåligt tätad med tjuvdrag som följd, även genom ett litet hål kan det strömma så mycket luft att det upplevs som dragigt och kallt, täta med någon form av isolering som tål miljön i motorrummet (olja värme etc)
någon sägs ha löst problemet genom att täcka över en del av öppningen av utsläppet på förarsidan och ta upp nya hål i platskåpan riktade mot passagerarsidan, detta kräver nog lite experimenterande eftersom luftströmmen tar den lättaste vägen ut och det måste finnas en balans mellan öppningarnas storlek och lägen
en tredje variant kan vara att koppla på en slangbit på befintligt utsläpp, använd en sådan slang som finns till Trumapannan och avsluta med ett T-stycke
det sista tipset som jag själv provat är att täppa till "gälarna" i dörrarnas bakdel (sitter under låsmekanismen) med silvertejp, detta minskar luftgenomströmningen i kupen som då blir lättare att värma upp
 
F

F.d. 425

Guest
Sv: Fiat värmefläkt

Min kupéfläkt fungerar inte på högsta hastigheten......läst tråden men de flesta verkar ha problem med de lägre hastigheterna.....jag har en Fiat -00.......borde väl inte vara något motstånd det är fel på.....vad kan det vara??


Anders
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

Hej. Svar till EssoJ 2007-04-09
Helt korrekt beskrivning. Detta problemet har jag också råkat ut för, dessutom två gånger! Funderar på att vi kunde starta en tråd om vem som har flest fel på sin husbil. Det kan ju inte vara normalt allt detta jag läser på husbilsklubben. Hur mycket skall en kund stå ut med? Husbilsköpare måste vara mycket tåligare än alla andra kundgrupper.

Motstånd.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 425

Guest
Sv: Fiat värmefläkt

Mitt problem är ju att den INTE fungerar på HÖGSTA hastigheten...då är väl alla motstånd bortkopplade, eller???

Anders
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Fiat värmefläkt

Hej! Funkar fläkten på nedre varvtalen så är det säkert inte något fel på fläktmotorn,byt du motstånd så funkar det nog.Mvh. Olle.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Fiat värmefläkt

Hittade en länk som kan förklara varför din fläkt går på alla hastigheter utom den högsta:

http://ww2.webasto.de/pdf/ebv/9008075B.pdf

Om du kollar i schemat så ser du att fläkten får sin spänning via ett annat relä och en annan säkring vid högsta hastighet. Kolla säkringen och om det inte hjälper kolla relät..

Om du byglar rätt anslutningar i relähållaren kan du tvångsköra fläktmotorn utan relä. Men använd dig av en strålkastarlampa i serie på din byglinsgssladd så kan inget hända om du kopplar fel.

Om du inte är så haj på att läsa elschema så finns säkringarna vid B001, det är den högra säkringen i schemat som gäller för högsta hastigheten.
Fläktmotorn finns vid N085, omkopplaren vid H081, relät vid U041 och motstånden vid H030.
Spänningen in vid lägre hastigheter kommer från J035 och den ensamma säkringen som sitter till höger om B001 i schemat.

Var det här sedan sitter i bilen har jag ingen aning om då jag inte åker Fiat...

Mvh
LasseF
 
Toppen