• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat vägassistans

F

F.d. 29824

Guest
Är det någon som har kännedom angående Fiats assistans på nya bilar, ersätter den en vanlig assistansförsäkring, kan man spara de kronorna genom att avstå den?
Är det någon som utnyttjat Fiats assistans vid något tillfälle?
Ulf
 
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Sv: Fiat vägassistans

Hej
Vi hade problem i somras med bränsleläckage, visste inte hur vi skulle få hjälp. Har en ny Black Magic Edition -10 , ringde säljaren som inget visste, tog oss till verkstad i Umeå.
Där blev vi stående 2 dygn tills delar kom från Italien, det blev hotell.Ingen upplyste oss om att man skulle ringa Italien numret som stod på solskyddet, då hade vi fått hotellet betalt. Har varit kontakt med Fiat i efterhand , då jag kände mig lurad. Dom sa att verkstaden och säljaren skulle veta vad som gäller. Så det är bara att ringa Assistance om det händer något under garantin. dom ska visst prata nio olika språk så förhoppningsvis kan man göra sig förstådd
Ann-Christine HBK 6701
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Fiat vägassistans

Fiats assistansförsäkring går även att förnya efter garantitidens utgång. Olle.
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Fiat vägassistans

yep två år är det, viktigt är att alla vanlig service sker på FIAT - auktoriserade verkstäder, ingen pratade med mig om FIATS Camper Assistance på Husbilslandet där jag handlade, den kom idagen när jag plöjde instr.böckerna
bra grej onekligen.

CYA RW
 
F

F.d. 29824

Guest
Sv: Fiat vägassistans

Varför är handlarna så, rent ut sagt, dåliga på att förmedla sådana här uppgifter då man köper en husbil. Är det mer upp till köparen att ta reda på det här, känner någon till om det finns andra liknande saker angående bilarna?
Ulf
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Fiat vägassistans

Det är som att köpa hus, undersökningsplikten är hög. Samma sak är det om man tror att det räcker att läsa ex Knaus instr.bok till bodelen, det är som att skrapa lite på ytan, man måste ner och läsa i leverantörernas häften om kylskåpet, spisen värmaren osv. Det är först där att får veta vad det betyder, när felkoden - en gul lampa blinkar tre gånger när värmaren inte startar osv.
Byter man husbil så får man ofta meningen" Ja du har ju haft husbil tidigare så du vet ju allt det här" vid leveransen av den nya. För övrigt gillar jag tomtarna på Husbilslandet, även om bilen som ny var på återbesök tre gånger och på Fiatverkstad två gånger.
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Fiat vägassistans

Enda sättet att få koll på allt som gäller bilen är antagligen att besöka en auktoriserad firma för bilmärket ifråga. Man kan ju alltid ge sken av att man är spekulant på bilen...

Jag har också erfarenheten att husbilssäljaren varken verkar ha intresse av - eller kunskap (antagligen både och) - att "tala för bilen". Det är bara bodelen som gäller.

Får man uttrycka en försiktig åsikt? ; JAG ANSER ATT DET GRÄNSAR TILL SKANDAL!!!
Om dom inte kan något så borde det vara en enkel match att starta ett samarbete med någon som kan...

Kjell :mad:
 
F

F.d. 29824

Guest
Sv: Fiat vägassistans

Hej
Vi hade problem i somras med bränsleläckage, visste inte hur vi skulle få hjälp. Har en ny Black Magic Edition -10 , ringde säljaren som inget visste, tog oss till verkstad i Umeå.
Där blev vi stående 2 dygn tills delar kom från Italien, det blev hotell.Ingen upplyste oss om att man skulle ringa Italien numret som stod på solskyddet, då hade vi fått hotellet betalt. Har varit kontakt med Fiat i efterhand , då jag kände mig lurad. Dom sa att verkstaden och säljaren skulle veta vad som gäller. Så det är bara att ringa Assistance om det händer något under garantin. dom ska visst prata nio olika språk så förhoppningsvis kan man göra sig förstådd
Ann-Christine HBK 6701

Men i detta läge om bilen är ny borde ju säljaren ordna via garantin, att bilen blir åtgärdad.
Ulf
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Fiat vägassistans

Varför är handlarna så, rent ut sagt, dåliga på att förmedla sådana här uppgifter då man köper en husbil. Är det mer upp till köparen att ta reda på det här, känner någon till om det finns andra liknande saker angående bilarna?
Ulf

Tyvärr följer man med här så kan man snabbt konstatera att det finns många som är dåliga på mycket. Lyft fram de goda exemplen ....låt de sämsta lämna branchen!
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Fiat vägassistans

Tyvärr följer man med här så kan man snabbt konstatera att det finns många som är dåliga på mycket. Lyft fram de goda exemplen ....låt de sämsta lämna branchen!
Det tycker jag är helt OK, men tycker samtidigt att vi gott kan hjälpa till så att de sämsta snabbare lämnar branschen. Tydligen finns det ganska många inom "vår" bransch som behöver denna hjälp.

Det är naturligtvis av största vikt att vi inom HBK kan få reda på såväl goda som dåliga exempel.
Lasse J
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat vägassistans

Tyckte att det blev lite rörigt med (2-års) assistansförsäkring och Fiat, hade hört talas om detta tidigare och missat det på föregående bil (en Hobby). Betr vårt Bürstnerköp 2010 med Fiat drivlina, visade det sig att man får medlevererat bla en 3-års assistansförsäkring.

Bürstnerförsäljaren var "lite dimmig och överraskad av min fråga" om hur det fungerade med de försäkringar som de skickar med bilarna - men så här är det i alla fall med Bürstner!

Bürstners 3-åriga assistansförsäkring handläggs från början till slut som en vanlig assistansförsäkring, av och hos Falks i Sverige och även utomlands, enligt deras ordinarie rutiner (dvs helt ok, inget konstigt)!

Hur Bürstner sedan klarat ut detta med Fiat's 2-åriga försäkring har jag inte forskat i och ser heller inget behov av men det finns troligen ett kompensationsprisavtal mellan Bürstner/Fiat i botten!

Konstaterar i efterhand att som kund måste man lägga ned tid och kraft på bla att kontr hur "medsända försäkringar" fungerar, inga underlag medsändes bilen! Jag fick själv skaffa fram allt underlag försäkringsvillkor, tom vem som är försäkringsgivare, etc - annars står man "med skägget i brevlådan" om något skulle hända!
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Fiat vägassistans

Hej

Fiats gäller även vid punktering men någon som vet vad som gäller tex vid fastkörning i snö/lera, det är ju ingen "garantigrej"?

Någon med erfarenhet?
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Fiat vägassistans

Ja det var ju n överraskning att man har en två års assistansförsäkring. Tycker nog att försäljaren borde ha upplyst om det, Jag tycker att jag har läst alla papper som följde med bilen. Tom den bodelshandbok som dök bara ett halvår efter leveransen. Men ingenstans har jag läst nåt som har fått mig att fatta att det finns fiatassistans. Vet att jag frågade säljaren specifikt om vad man gör när man får problem och då nämndes det inget om detta.
Tack för att ni berättar om det.
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Fiat vägassistans

boken som handlar om assistans är av samma modell och storlek som själva FIAT-bilhandboken.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Fiat vägassistans

Fick idag medelande från Fiat om chassikontroll skulle ringa närmaste Fiatverkstad för gratis åtgärd.:yes:
 

Whippetägare

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
3511
Medlemskap
2024
Sv: Fiat vägassistans

Samma här. Har beställd tid på Fiat verkstad i Luleå, måste tyärr åka 13 mil t o r med det blir i maj månad. Finns ingen aukt Fiat verkstad i Skellefteå, tyvärr.:confused:
 
Toppen