Solcellens regulator/batteriladdare och generatorn laddar tillsammans på med så mycket som batterierna kan ta emot. Det är inget problem att de är inkopplade samtidigt. Vem som laddar mest är egentligen ointressant eftersom det är tillståndet i batteriet som bestämmer hur mycket ström det kan "ta åt sig".
En vanlig laddregulator på en generator skruvar dock ner laddströmmen ganska snabbt, bland annat beroende på att den "ser" både bodelens batteri och bilens batteri, som ju är parallellkopplade via ett sammankopplingsrelä, när motorn är igång. Bilens batteri blir fullladdat snabbt och det reagerar laddregulatorn på och drar ner laddströmmen.
Om man i stället har en s.k. laddbooster mellan bil och bodel så kan man få generatorn att ladda betydligt mera effektivt. Laddboostern är egentligen en komplett laddare av samma typ som en 230V-laddare, fast den drivs med generatorns spänning i stället för med 230V.
Det här gäller för blybatterier. För litium blir situationen litet annorlunda eftersom de kan "svälja" betydligt högre laddströmmar.
Hoppas det gav dig litet svar på dina undringar.
Hans