• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat "sållet" 2007 läckage

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Hej alla som har det nya Fiat-chassiet 2007!
Har ni som jag upptäckt att vindrutan inte är särskilt tätad mot motorrummet. Listen på rutan tätar inte utan vattnet rinner efter hela linjen. För mig ledde det till en fastfrusen generator i vintras (jag har en 100 hk Ford-motor) men även Iveco har haft problem, ett fastfruset kamdrev med kamremsbrott som följd enligt Fiat i Uppsala. Kikade i en Adriatik i midsommar och hela den djupa toppen var full med vatten vid insprutningsrören. På 100 hk:n är inte toppen lika försänkt så det blir mindre vatten i den. Nån mer som haft problem? Curt.
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej

Jag har också det nya 2007 chassiet med en 160 motor. Kikade runt lite i motorrummet och upptäckte samma sak, det rinner bl.a in över motorblocket och spridarna där det redan har börjat att rosta.

I övrigt håller det inte tätt överallt. fabriken monterade in en Fiamma turbovent som läcker som ett såll ner i sängen :twitcy:

Det blir närmsta Fiatrepresentant nästa vecka
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej
Jag har Fiat 130 hk har inte sett något vatten runt spridarna.
Kört 590 mil nu i ur och skur.
Enda problem tycker jag är backen, svårt att backa utan att slira på kopplingen.
Sitter nu på Flatruet, både sol och regn.


Åke och Wania 65 ;) ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Är inte Iveco ett samarbete mellan Fiat, Ford och MAN numera? Är väl som att köpa en Volvo, det kan vara en Volvo, DAF, Renault, Mitsubishi, Ford mm...
 
F

F.d. 8314

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Kollade min med. Rost runt spridarna :wideeyed:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Ja motorn lär ju knappast rosta sönder men hur är det med resten då? Plastkarosseriet bör väl innehålla lite metallprofiler som håller ihop det hela? Nu går ju inte vatten igenom plast men om sådär 10 år så börjar plasten bli spröd och läcka igenom. Jag har renoverat rätt många Corvetter under åren som har plastkaross med plåtprofiler. Inte lätt att få stil på det, jag lovar! Nu ska jag inte måla fan på väggen men med tanke på vad en husbil kostar ny så är det lite märkligt att såna fel ska finnas på den då den är handbyggd. Och vas ska den stackarn göra som har sålt bilen? Ja antingen få ett dåligt rykte eller fixa till det hela på bekostnad av annat... Husbilsmarknaden börjar likna 1920 talet då alla köpte chassin från andra större tillverkare och satte sitt namn på bilen, hur många finns kvar? Ja, i alla fall Fiat!
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!
Att motorn skulle vara en Ford har Fiat själva sagt och även serviceverkstan som jag anlitat. Nu är det ju inte motorn som är problemet utan att chassiet läcker in vatten.
det borde gå att bygga på samma sätt som dom gjort på modellerna tidigare.
Curt.
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej hopp..
Har pratat med en Fiat verkstad och han sa att Fiat är medvetna om vad som hänt med vatnet runt spridarna. Enligt dom så är det gm luftintagets galler det kommer in vatten.Och dom jobbar för fullt att lösa detta problem..så vi får hålla ut..en lösning kankse är i sikte..Tittade i vår nya 07 igår och hade vatten där med. lagt tidningar över så länge man står stilla.bra tips till er andra kankse..Stefan
 
Senast ändrad:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej alla!

Luftintaget är ett problem. Packningen tätar inte, själv har jag lagt silicon så att vattnet inte kan stå kvar vid packningen, men sen är ju problemet om man öppnar motorhuven då rinner det vatten som finns där ut över motorn. Nu är det inte bara där det läcker. Hela listen utmed rutan är otät, dessutom är den ju skarvad på 2007:an vilket den inte var tidigare. Dels är skraven lagd på fel håll gentemot avrinningen sedan är skarven tätad med cellgummi som håller tätt tills det blivit mättat med vatten och sedan rinner det rakt igenom. Det är ju inte så stort problem då man kör och motorn är varm utan det är ju när man står still som det är värst. Själv har jag en lättpresenning (finns även transparent) över hela rutan och ner. Köpte ett set med bagageband på Jula, 8 st. 4 längder, 59 kr, art.nr. 330061, samt ett set öljetter med krok som går att snäppa fast. 4 st pr. set. 49 kr art.nr. 382020.
Campinghälsningar. Curt Axelsson.

Tack till alla som engagerar sig i ämnet.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Jo man lider verkligen med er när ni skaffat en ny bil och det blir problem.
Lustigt om inte Fiat känt till detta tidigare.
Blir intressant att följa detta och om man tänker åtgärda det hela.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Det borde väl gå att borra ett par dräneringshål och sätta dit ett par slanganslutningar så att man kan få vattnet att rinna ner under motorn tycker jag?
 
H

hianders

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!
Tänkte väl det, hur skulle Fiat kunna göra något ordentligt någon gång?? :mad:
Jag gick ut till bilen för att testa genom att duscha med vattenslangen en minut ungefär och nog blev det blött i motorrummet när jag öppnade huven och det var väl ok för dräneringen under rutan var fylld med barr mm. MEN varför finns ingen dränering från "pottorna" ovanför strålkastarna. Vattnet på höger sida fösvann efter ca 20 min (genom tätningslisten antar jag och sedan ner på strålkastarens baksida) nu har det gått 45 min och vattnet står fortfarande djupt på vänster sida. Torkaraxeln står alltså helt under vatten!!
 
F

F.d. 25015

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej

HAr med intresse följt tråden gällande inläckage av vatten på nya Fiatchassit, har bämligen en 2007 själv. Var ut och kollade och insåg att jag har samma problem, vatten blir stående vid framförallt spridarna. Vid torkaraxlarna finns det dränagehål men dpm är alldeles för små, har nu borrat upp dom så att det finns en chans att vattnet kan evakueras genom hålen. Vid luftintaget skulle man kunna tänka sig att fästa en plåt för att på så sätt leda vattnet framår mot kylaren för att undvika att det rinner ned i spridarutrymmet. Ni som varit kontakt med Fiat, kommer dom att ta fram något åtgärdspaket för att åtgärda problemen eller ska man fixa det själv? Har ingen större lust att vänta alltför länge då det säkerligen kommer att bli problem på lite längre sikt om inget görs åt problemet. Någon som har en bra kontakt hos Fiat som man kan prata med?
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej anders..

Har pratat med lite olika Fiat verkstäder..och dom sa att fiat var medvetna om detta problem, jobbar med lösning på problemet. Själv har vi tätat med silikon i mitten vid skarvningen på själva plastkåpan.sen letar jag för fullt efter luftintagsskydd.men verkar vara svårt att få tag på..Får nog göra ngn egen snygg konstruktion, typ nåt skydd så att det ej regnar in rakt in i luftintaget..räcker ju att ha skydden på när man står stilla .vid färd så borde det inte komma in så mkt regn tycker man..det går ju undan*S* MVH Stefan
 
F

F.d. 25015

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej igen

Har mailat till Italienska Bil för att den vägen försöka få fram information om det
är något åtgärdspaket på G. Jag tror nog inte att det är själva skarven på tätningslisten
som är problemet utan att det inte dräneras bort med påföljd att det "rinner över kanten"
då tätningen mot huven inte är speciellt bra. Min tanke var att sätta någon form av skydd under plastkåpan för att på så sätt leda bort vattnet på sidan om motorn. Postar in svaret jag får från Italienska Bil (Om det kommer något!!)

Ha det bra

Anders
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

På äldre modeller av Fiats personbilar var det samma problem, tex på Fiat 127. Det löste man genom att ta fram ett scoop som man satte över luftintaget på huven. Då kunde det inte regna in när bilen stog stilla och man fick dessutom bättre fart på fläktsystemet när man körde, "luffarturbo". Borde gå att klippa till en bit av tex en plastdunk och fästa fast på något sätt, buntband kanske?
 
F

F.d. 25015

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Har fått följande svar från Italienska Bil:



Hej och tack för Ditt mail !

Vi har meddelat fabriken att vi upptäckt detta på bilar som importerats av oss (Italienska Bil importerar ju inga husbilar) och att vi anser det vara ett problem. Vad som sen kommer att hända med detta, och vilka eventuella åtgärder fabriken kommer att vidta vet vi inte i dagsläget.
Har man en 2.3-motor kan man montera den plastkåpa över motorn som satt på förra generation Ducatos 2.3-motor. Detta är dock ingen åtgärd som täcks av Fiats fabriksgaranti, så det är något man själv måste bekosta eller ta upp med företaget som sålt husbilen.

Vill man ha en snabb åtgärd är det alltså husbilsförsäljaren man får vända sig till.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej alla intresserade!

Gläder mig verkligen att det blivit snurr på denna fråga. Fiat i Uppsala är mycket medvetna om detta problem. Jag har pratat med två stycken av dom, bl.a. den pressansvarige, Torbjörn Lundgren. Han mejlade mig då jag kontaktat Aftonbladets Robert Collin som i sin tur kontaktat Fiat. Problemet med vattnet är inte att det rinner över kanten utan att det rinner utmed rutan under listen och ner i motorutrymmet. En bra observation är också detta att hålen som ska avvattna ytterdelarna är för små. Jag har tänkt borra upp mina samt sätta en slang, går nog att fästa med silicon så man kan styra vattnet dit man vill.

Vi får tro att Fiat får klart för sig att vi är många som inte är nöjda med att det ser ut som det gör och att något måste hända snart.

Campinghälsningar Curt Axelsson
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej "sållet-ägare"!
Jag har samma problem som alla andra med Fiat 2007. Tvättade bilen igår och vid en koll en dag senare står det fortfarande vatten på motorblocket vid spridarna + i baljan framför vindrutan. Jag har vidarebefordrat mailet från Italienska Bil till Adria men inte fått något svar. Har någon annan hört något nytt i frågan?
 
Toppen