• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Group Sverige

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Ja vad skall man säga om upplägget Fiat Sverige har med franchis verkstäder runt om i Sverige och detta med bl.a. Västra Varla Bil AB i Kungsbacka, när man hamnar med ett Motorhaveri på utfört jobb med denna skandal firma, som efter ett Kamremssats byte sätter tillbaka dom gamla hjälp remmarna för Generatorn och AC kompressorn för att mekanikern tyckte att remmarna såg bra ut . AC remmen borde definitivt ha bytts då den är en töj rem. Mekanikern har tvingat av remmen med hjälp av en skruvmejsel som ytterligare skadade remmen efter detta . Husbilen rullade efter denna service 300 mil 2017 och 100 mil fram till semestern V29 i år 2018. Resultatet av Västra Varla Bil blev att remmarna trasslade in sig under och kamaxlarna. Kamaxlarna hamnade i oläge, Kamremmen och alla vipparmarna fick sig en känga och motorn dog.. Toppen fick plockas av på en verkstad som lämnade in dito på en Motor renoverings firma som fick byta ut alla vipparmar med ventil tappar.
Kontaktade Fiat Group Sverige för att driva ärendet mot Västra Varla Bil som bara flabbade att det blir ingen kompensation från deras sida då enligt dom så hade inte Fiat någon restriktion mot att man kunde montera tillbaka dom gamla remmarna vid Kamrems byte och dessutom hade garantin gått ut, som Fiat bestämt säger att det har dom visst med dessa hjälpremmar. Men Fiat Group kan inte hjälpa till att driva frågan om kompensation för försäkringens självrisk, då dom inte styr över dessa franchis företagare, med andra ord verkstäder som denna i Kungsbacka kan använda Fiats varumärke som det haver och skapa t.ex. motorhaverier och Fiat Group bryr sig inte.
Som det är nu med detta Företag bör man kraftigt överväga att undvika detta företag som inte verkar vara särskilt seriöst. det finns ju som sagt andra Bilfabrikanter som ställer upp på kunder som råkat ut för dåliga verkstads jobb. Hela Fiat företaget borde hamna i soptunnan på Sveriges televisions Plus program .Fy satan vilka skojare.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Tänk så olika det kan vara. Vår nya bil fick trassel med alla varningslampor efter installation av en motorvärmare. Varla bil löste det perfekt med ny mjukvara. Bara positivt utfört.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
@Björn o Lena, Installerar man motorvärmare måste mjukvaran uppdateras, detta är ett känt problem på Fiat,
förutsätter att motorvärmaren inte gjordes på en Fiatverkstad.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
@Björn o Lena, Installerar man motorvärmare måste mjukvaran uppdateras, detta är ett känt problem på Fiat,
förutsätter att motorvärmaren inte gjordes på en Fiatverkstad.

Nej, installationen gjordes av Kalix Husbilar. De var mycket tillmötesgående i smällkalla februari. De var monteringsvana eftersom de är Aldeåterförsäljare, det var Aldes slangvärmare. Men på väg upp mot Kiruna en kall morgon, började alla varningslampor lysa. Trots omstarter o samtal med Alde och Fiat.

Fiat Professional i Kiruna kunde bara bekräfta att det var något sensorfel men motorn gick bra, kör hem till Göteborg...
Så nej, det var inget känt problem hos Fiat. Det tog en vecka för Fiat Professional Italien och Alde att klara ut problemet. Problemet satt i vår sprillans nya motor tillsammans med Aldes slang värmare. Det var inte Webastofelet utan ett annat sensorfel som krävde ny ytterligare programvara. Installationen gjordes av Varla Bil, snabbt och effektivt. Vi var mycket nöjda, vi skulle ju rulla ut igen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hade detta problem förra året,ny mjukvara installerades,problemet är att motorstyrningen tror att det är något fel då du startat bilen och kylvätskan är varm,
Fiat känner numer till detta!
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Motorvärmare är ju inget att jämföra med, hur svårt kan det vara att misslyckas med en sådan installation.HM
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Motorvärmare är ju inget att jämföra med, hur svårt kan det vara att misslyckas med en sådan installation.HM

Mitt inlägg handlade bara om att vi var nöjda med servicen från Varla Bil, de engagerade sig ordentligt.

Om motorvärmare är svårt eller inte får vara upp till dig. Flera Fiat Professionalverkstäder hade ingen lösning under vår resa. Jag ringde själv till Fiat och framförde problemet, till svenskspråkig personal, i Italien. Problemet var känt för transportbilar med Webastovärmare men tidigare lösning fungerade inte för Alde med vår nya motor.

De försökte med olika varianter av mjukvaran men problemet var tydligen klurigt. Mycket fin service från Fiat Italien samt Varla. När allt var klart fick jag oxå ett uppföljningssamtal från Fiat Professional i Italien, snygg hantering.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Nu har hjonzon haft uppenbara problem med en firma som klantat till det ordentligt för honom och genast skall någon annan träda fram och berätta att de är så nöjda, så nöjda. Känner igen det....
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Det är väl bra att det kan finnas olika uppfattningar och att det kommer fram . Ni är det alltid tråkigt att någon råkar illa ut på en verkstad . Men blev det hela Fiat som fick kritik och det är väl ok att man framför det . Själv har jag bara goda erfarenhet er av Fiats bemötande . Fick problem med växellådan efter garantitiden , bilen hade gått drygt 12000 mil . Skrev till Fiat om mina problem , dom tog hela kostnaden . Dom ringde upp efteråt och frågade om allt var ok och sa att nu vet du var vi finns . Så det finns olika upplevelser . Sevallbo
 
Toppen