• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat ducato burstner a570 1988 kamremsintervall

F

F.d. 51429

Guest
Hej!
Funderar på att köpa en ducato A570 från -88. Bensinare på 73hk.
Till frågan, finns inga uppgifter om när kamremmen senast byttes, den har gått 17000 mil. när ska den bytas?
Antagligen direkt men vad är intervallen på dessa?
Tack på förhand!
Mvh
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, i "din" bensinare så sitter det en Peugeot 2L bensinmotor som satt i deras personbilar i nästan tjugo år.
Det är en vanlig bensinmotor som går nästan hur länge som helst om man håller ordning på en del grejer.
Till att börja med så sitter det en gammal hederlig kamkedja i bilen så en eländig kamrem slipper du. Om kedjan får bra smörjning från en motor som fått skaplig oljebytarservice så kan du kolla upp och byta kedjan vid 30.000mil ev.
Det man skall kolla upp och hålla reda på är så att all kylning av motorn är ok. Motorn har lösa cylinderfoder, och något som den inte gillar är att gå varm av orsaker som dålig termostat, dålig termogivare i kylaren som startar elfläkten i kylaren och dålig kapacitet på elkylfläkten i kylaren.
Det man kan göra är att kolla upp eller byta sådana givare för säkerhets skull......Samt hålla koll på tempmätaren om man står och stuffar i stadstrafikköer en varm sommardag.
Nya givare samt kraftig eftermarknadsfläkt i kylaren löser kylproblemet.
Motorn är den gamla sorten med ventilspel som skall justeras med bladmått och verktyg och har alltså inte hydrauliska ventillyftare.
Eftersom de flesta inte vet att man bör justera ventilerna så blir det nästan aldrig gjort och innebär att det säkert är hög tid att justera :D.
Kolla upp kylning, förgasare och tändning.... Byt eller kolla doslock, rotor och sladdar/skarvar m.m. som kan bråka för skarvar m.m. är oxiderade. Byt olja, tändstift luftfilter m.m. så funkar nog motorn lika länge till.

M.v.h JANKRO. (Som skruvat mycket med gamla bensin Ducato ;).)
PICT0032-400.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och byt kylaren när du ändå är i farten, på så gamla bilar är troligen lamellerna på utsidan ganska dåliga, och kanalerna inuti delvis igensatta, det är en billig livförsäkring för din motor! :)
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
PEUGEOT J5 FLAK/CHASSI (290L) 170D(XN1TACP) TYP 2.0 84hk 1990 Hej JANKRO , när det kommer till fördelarlock:wideeyed:. Undrar jag om du har originalnummret till den motorn ?
Tror att det sitter fel lock på min motor, första reg datum verkar vara 1990 06 29.
Hos Bremi finns det två fördelarlock 8045 och rotor 9050 och lock 8397 rotor 9385.
Vet du vilken det skall vara ?
 
Toppen