• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

F

F.d. 22252

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Tidigare var det krav på att lastförskjutningskyddet skulle vara typat och godkänt EU tog bort denna regel så ett lastförskjutningskydd kan tydligen se ut hur som helst.
I min bil tog jag bara bort det och besiktade flera år utan kommentarer, det gick ju inte att lasta i den och förmodligen ansåg man att det inte behövdes skydd om det inte var last utan bofast inredning.
Jag vet att pb2 inte behöver lastförskjutningskydd men frågan är om lätt lastbil behöver det, fördelarna med pb2 uppstår ju med en tyngre bil.
Kan ha med när bilen registrerades att göra men just nu verkar det vara vilda västern som gäller iom. skrivningen att mycket är upp till besiktningsmannen att avgöra.
Därför är det nästan omöjligt att få ett korrekt svar från något håll.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Svar från transportstyrelsen:
De tekniska kraven på provning och utförande av lastförskjutningsskydd, TSVFS 1978:9, togs bort 2009 i en allmän utrensning av nationella tekniska krav som annars kunde hindra den fria rörligheten för handel med bilar inom EU.

Det innebar inte, som många trodde inledningsvis, att lastbilar inte längre behöver ha lastförskjutningsskydd. En lastbil ska, för att anses tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt och i övrigt lämplig för trafik enligt 2 kap. 1 § fordonsförordningen, kunna erbjuda föraren och andra åkande tillfredsställande skydd mot eventuellt framfarande gods vid en eventuell olycka.

Enligt klassificeringsreglerna i TSVFS 1981:22 kan en kombibil registreras som lastbil om den har ett lastutrymme av viss längd bakom lastförskjutningsskyddet. Sammanfattningsvis ska en lastbil ha lastförskjutningsskydd, men det är idag upp till besiktningsföretaget som genomför en registreringsbesiktning att avgöra om lastförskjutningsskyddet är av permanent karaktär och är tillräckligt stabilt för att utgöra skydd för åkande framför lastförskjutningsskyddet.

Men ingen regel utan undantag: redan i de upphävda bestämmelserna med tekniska krav på lastförskjutningsskydd gjordes undantag för bilar med lastutrymme som är så utformat eller disponerat att lastförskjutningsskydd uppenbarligen inte är till någon nytta.

Ett typiskt exempel på detta är en bil med bostadsinredning. Om man bygger om sin lastbil så den får bostadsinredning i skåpet ska den genomgå ny registreringsbesiktning även om den inte ska registreras om till personbil klass II, men något lastförskjutningsskydd kommer normalt inte att krävas vid registreringsbesiktningen.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen
 
F

F.d. 27786

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Gooooood morgorn!

Tackar så mycket för era kommentarer!
Jag läste på mig en del angående lastförskjutnings skydd inatt och det är som du säger bengtic.

Sedan så pratade jag med en herre på bilprovningen, som tydligen skall vara chefen på ombyggnader förhållandevis till plåtisar.
Tyvärr minns jag inte hans namn, men helt galet härlig fillelur var det!

Han sa att det är bara att bygga om, då nu förtiden är det så många besiktningar att göra att för olika ändamål att ingen längre vet något.

Nu kan jag ju inte lite helt på denna snubbe, men jag tar ner detta skydd, och kommer se vad som händer när jag ska besikta .
Fiaten som jag bygger om är redan en lätt lastbil.

Mer bilder på bygget kommer ikväll, ska nu avsluta min kopp kaffe och påbörja sängen/bänkarna.

Fridens liljor,
Agnvall
 

Bilagor

  • Snapchat-3253716603712880500.jpg
    Snapchat-3253716603712880500.jpg
    454,8 KB · Visningar: 2
F

F.d. 27786

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Gooooood morgorn!

Tackar så mycket för era kommentarer!
Jag läste på mig en del angående lastförskjutnings skydd inatt och det är som du säger bengtic.

Sedan så pratade jag med en herre på bilprovningen, som tydligen skall vara chefen på ombyggnader förhållandevis till plåtisar.
Tyvärr minns jag inte hans namn, men helt galet härlig fillelur var det!

Han sa att det är bara att bygga om, då nu förtiden är det så många besiktningar att göra att för olika ändamål att ingen längre vet något.

Nu kan jag ju inte lite helt på denna snubbe, men jag tar ner detta skydd, och kommer se vad som händer när jag ska besikta .
Fiaten som jag bygger om är redan en lätt lastbil.

Mer bilder på bygget kommer ikväll, ska nu avsluta min kopp kaffe och påbörja sängen/bänkarna.

Fridens liljor,
Agnvall
 

Bilagor

  • Snapchat-3253716603712880500.jpg
    Snapchat-3253716603712880500.jpg
    454,8 KB · Visningar: 0
F

F.d. 22252

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Bra gjort Affe, nu vet vi lite mer och de bekräftar vad jag trott mej veta men inte fått på papper.
Sen kan man diskutera Hur EU kan ha så mycket makt över svenska lagar jag tänker mest på elbranchen där vi hade semko och all el kollades noga.
Idag får vi hela tiden återkallanden från Ikea och Biltema för att nämna några.
Kunden skall alltså göra den provningen som semko gjorde tidigare.
Sen undrar jag över kvaliteten på gasoldelar de är ju jättebilliga från kina men kan man sova lugnt numera?
 
F

F.d. 27786

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Hej Hej!

Nu var det ett tag sedan som jag skrev något här.

Jag har haft fullt upp med både husbil,husbygge och festivaler samt utflykter.

Här kommer en liten bild på hur jag har byggt min säng/soffa system .
Eftersom Sweden Rock festivalen närmar sig så fick jag hastigt slänga på en beggagnad bänkskiva ifrån en kompis. Denna väger alldeles för mycket , men för tillfället så funkar detta.

Bredden är 182 cm, så jag får som 184centimetare ligga lite på tvären. Men allt funkar som det ska.

Bordet är ganska så simpelt, Jag borrade genomgående hål för bords"benet" , och man kan då låsa det med en bult i valfri höjd med hjälp av genomgående hål i stommen utav benet.

Jag svettsade ihop diverse rördelar , så om jag vill så kan jag plocka ner allt och få mer lastutrymme .

Bänkarna är precis som de ser ut, man lyfter på sitsen och där finns lagom med utrymme för konserver och dylikt.

Och som rubriken lyder så har jag nu tagigt väck lastgallret . Bilen håller

:)

MEN: Nu kommer ytterligare en fråga.

jag SÖKER en smart lösning eller rättare sagt ideer på expansionbeslag för att kunna få byggt en hållbar lösning för en utrdragbar "låda" på 110cm.
Jag har letat efter skenor då jag tror dessa kan håll upp vikten som kan bli längst ut på denna låda.


På bifogad bild så ser ni hur jag hade tänkt mig.

Jag gör även lite kortare videos på bygget som kan ses på Instagram/facebook.
https://www.facebook.com/magnvall/videos/10155005657711998/
https://www.facebook.com/magnvall/videos/10155023412066998/
Insta: Agnvallabroad
Facebook: Martin Agnvall
 

Bilagor

  • 18671503_10155029436691998_1025069443024983355_o.jpg
    18671503_10155029436691998_1025069443024983355_o.jpg
    161,8 KB · Visningar: 22
  • ac2482308e4e9cfab15250eb7c3e79ba.jpg
    ac2482308e4e9cfab15250eb7c3e79ba.jpg
    77,7 KB · Visningar: 22
F

F.d. 27786

Guest
Sv: FIAT DUCATO - bärande lastgaller?

Hej Roland & ingegerd

Tackar! Ska ta mig en titt på denna sida. Har jag tur så hitar jag på tippen senare idag.

Mvh Martin
 
F

F.d. 27786

Guest
Sv: FIAT DUCATO - Plåtis , tankar, ideer-

Ja j'''vlar vad fiffigt groggbord! Kan jag komma på en lättviktig lösning så är det givet! Speciellt att kunna ha något mindre paraply som fot och hålla upp skivan!

Jag har många ideer på bygget, men att få dem till verklighet kräver lite pengar/ tur på tippen samt tid. Men ska nog kunna lösa det.

Letar efter markiser för både på barbord sida samt aktern. Då bakre dörrar är öppna så vill jag kunna bygga på ett "tak" så att man förlänger bodelen .
Ja du , bilder kommer att komma upp så småningen om .

Tack för intresse och din bil,

Mvh,
Martin
 
Toppen