• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato -91 bensinare startar inte!!

F

F.d. 27920

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: Bensin
Årsmodell Chassie: 1991
Husbilsfabrikat: Weinsberg
Husbilsmodell: Meteor
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1991
Ämnesområde: Motor
:mad: Bilen parkerades som vanligt i förgår och har stått på gården som vanligt. Skulle starta i em då STARTAR INTE bilen. Ström finns den är pigg runt men det händer inget startmotorn går runt som den ska skulle den gå 5 sek så går den som en kratta. Den har gått ca 7800 mil. Har aldrig varit några konstigheter förut och så bara blir den såhär!!? :swoon:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, svårt att gissa, men eftersom bilen gick för något dygn sedan så borde det fortfarande finnas bensin i förgasaren som den då borde ha startat på.

Vet inte hur mycket du har koll på äldre bilar men kommer det ett sprut ur axpumpen när man gasar, eller har du provat med startgas om den tänder på det.

Jag tror att det troligaste är att tändningen har lagt av.
Det är inte så ovanligt att tändningen strular på bensinbilarna.
Den är ju elektronisk men elektroniken brukar nog funka, men kablar till strömförsörjning och inte minst kablarna till "signalen" mellan fördelaren och tändspolen brukar kunna vara oxiderad vid anslutningar och skarvar m.m.
Kolla upp och gör rent alla skarvar och anslutningar. Jag tror det brukar finnas en skarv på kabeln/kablarna mellan just fördelaren och tändspolen kolla den och allt annat.

Jag funderade också på att det har ju regnat rätt mycket de sista dagarna. Det har inte kommit in eller blåst in vatten över motorn och tändkablar, fördelaren och kanske även ner över tändstiften i sina försänkta hål.

Men samma... Kolla skarvar och allt och även så det inte finns vatten någonstans för då vandrar tändgnistan iväg andra vägar än till tändstiften.

Det kan ju även ha blivit kondens eller vatten inne i fördelarlocket, kolla, torka och gör rent.

Hoppas detta hjälper, för det kan ju tyvärr även blivit fel på någon del, men koll på "ingen bensin" eller "ingen gnista" är en bra början för lösning på problemet.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 27920

Guest
JANKRO skrev:
Hejsan, svårt att gissa, men eftersom bilen gick för något dygn sedan så borde det fortfarande finnas bensin i förgasaren som den då borde ha startat på.

Vet inte hur mycket du har koll på äldre bilar men kommer det ett sprut ur axpumpen när man gasar, eller har du provat med startgas om den tänder på det.

Jag tror att det troligaste är att tändningen har lagt av.
Det är inte så ovanligt att tändningen strular på bensinbilarna.
Den är ju elektronisk men elektroniken brukar nog funka, men kablar till strömförsörjning och inte minst kablarna till "signalen" mellan fördelaren och tändspolen brukar kunna vara oxiderad vid anslutningar och skarvar m.m.
Kolla upp och gör rent alla skarvar och anslutningar. Jag tror det brukar finnas en skarv på kabeln/kablarna mellan just fördelaren och tändspolen kolla den och allt annat.

Jag funderade också på att det har ju regnat rätt mycket de sista dagarna. Det har inte kommit in eller blåst in vatten över motorn och tändkablar, fördelaren och kanske även ner över tändstiften i sina försänkta hål.

Men samma... Kolla skarvar och allt och även så det inte finns vatten någonstans för då vandrar tändgnistan iväg andra vägar än till tändstiften.

Det kan ju även ha blivit kondens eller vatten inne i fördelarlocket, kolla, torka och gör rent.

Hoppas detta hjälper, för det kan ju tyvärr även blivit fel på någon del, men koll på "ingen bensin" eller "ingen gnista" är en bra början för lösning på problemet.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.[/QUOTE



Ja det blir till att kolla allt och peta och spraya. En tanke är att bensinpumpen lagt av. Har du nån teori vart den kan sitta?? Ska köpa nytt filter imorgon. Startgas har vi använt men den tände bara den gick aldrig. Tusen tack för dina råd.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej Jag tror Jankro har rätt Jag hade en Fiat ducato-88 alkov bensin när det regnade ock blåste så DROppade vatten ner i luftintag gallret uppe på motorhuven rakt ner på tändstiftens håla bara blåsa bort vattnet ock starta igen. Sen gjorde jag ett avrinningsrör för att avleda vattnet åt sidan så det inte rann ner på stiften ,sen var det ok
Lycka till
LEFFE
 
F

F.d. 27920

Guest
Leffe M skrev:
Hej Jag tror Jankro har rätt Jag hade en Fiat ducato-88 alkov bensin när det regnade ock blåste så DROppade vatten ner i luftintag gallret uppe på motorhuven rakt ner på tändstiftens håla bara blåsa bort vattnet ock starta igen. Sen gjorde jag ett avrinningsrör för att avleda vattnet åt sidan så det inte rann ner på stiften ,sen var det ok
Lycka till
LEFFE

Tack Leffe. Vi ska kolla alla stiften igen och kika lååångt ner i hålen. Tack för ditt svar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det blir till att kolla allt och peta och spraya. En tanke är att bensinpumpen lagt av. Har du nån teori vart den kan sitta?? Ska köpa nytt filter imorgon. Startgas har vi använt men den tände bara den gick aldrig. Tusen tack för dina råd.[/quote]
-----------------------------------------------------------------------------
Ja, bensinpumpen sitter framåt en bit under förgasaren, och är en "vanlig normal" mekanisk bensinpump.

(Du kan få beställa en pump till Peugeot 504 bensin 2 Liters, för att de skall hitta pumpen i listorna på tillbehörsfirmorna.)

Du har troligen även en T koppling i plast på bensinslangen en bit före förgasaren.
För att få lite rörelse på bensinen så kommer slangen från pumpen och går in i T kopplingen. Rakt fram så går slangen till förgasaren.
Men neråt går en slang som är retur till tanken. Inne i T koplingen i utgången neråt/returen så är det tilltäppt och bara ett litet hål för flödet tillbaka, så det mesta flödet skall kunna gå till förgasaren och bara lite cirkulera tillbaka.
Om det hålet har blivit för stort så kan för lite bensin gå till förgasaren....... Men det felet brukar visa sig som att bilen tvekar och inte får tillräckligt med bensin på fullfart med högt motorvarv.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 27920

Guest
:mcride: En uppdatering av ärendet. Efter mycket plockande och sprayande och blåsande så kom vi fram till JORDPUNKTERNA. Rensat gjort rent skruvat åt alla som hittades. In och prova och bilen STARTAR!!! Nu går den som en klocka igen. Troligtvis har det varit lite dålig jord och det sista regnandet fick en punkt att lägga av och då var det inte någon punkt till lyset naturligtvis.
Men gott folk. HÅLL KOLL PÅ JORDPUNKTERNA!!!!! Tack för alla goda råd vi har dem med oss till nästa gång. :yes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Monkan26 skrev:
:mcride: En uppdatering av ärendet. Efter mycket plockande och sprayande och blåsande så kom vi fram till JORDPUNKTERNA. Rensat gjort rent skruvat åt alla som hittades. In och prova och bilen STARTAR!!! Nu går den ..................
-----------------------------------------------------------------------------------
Hej igen Monkan26 så kul att du fick igång bilen :).

Eftersom du hade problem med jordpunkter.......... Och utan att skriva om någon särskild så kan du kolla föjande ställen ockå.
Stora jorden brukar sitta bakom batteriet.
Jordfläta mellan kaross och och växellåda förarsida.
Jordpunkt för kablar på innerskärmen förarsida.
Och... en likadan jordpunkt för flera kablar upp, under instrumentpanelen bakom handsfacks lådan där passageraren har sitt knä ungefär.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen