• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat ducato 2012 startar ej

cicki66

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tierp
HBK-Nr
7069
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2.3 multijet 150
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: sp 680
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Motor
Någon som varit med om att husbilen helt enkelt inte startar? Startmotorn snurrar och det låter som den ska starta men den gör inte det. Har kollat med dator- ingen felkod. Har vacuumsugit bränsle men den startar inte ändå. Vi bor i bilen och har då värme på hela tiden. Vi har inte kört bilen sedan 2/2.
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Hej,

Svärföräldrarnas husbil kunde "dö" under färd och sedan gick den ej att starta.
Det var någon databox som sagt upp sig.
Men om den bara stått vore det maximal otur om den ska paja just när Ni ska starta.
Har Ni kollat så att ingen slangat soppa ur bilen?
Har batteriet tillräckligt med kraft för att dra runt motorn i rätt fart?

Jens
 
F

F.d. 29954

Guest
Inga felkoder? Det är just den här typen mysko fel som får vissa att krampaktigt hålla fast i sina 30 år gamla bilar, ingen elktronik.
Jag satte i min en modern motor med tillhörande elektronik. Genast poppade det upp en märklighet vid första startförsöket. Någonstans i övre kanten i motorrummet finns en tändssticksask stor plastmojäng med en knapp med gummibälg. den har som uppgift att stoppa bränslet om man tex krockar. Ibland kan en extremt kraftig vindby eller annan skakning utlösa denna säkring. Man återställer genom att trycka in knappen igen. Pröva. Kostar inget. Annars får du observera om det kommer någon rök alls vid start försök. Det kan också vara isbildning vid bränslefiltret. En värmefläkt under ett par timmar mot filtret kan smälta isen och då startar den igen. Håll batteriet i god laddning mellan start försöken. Jag skulle inte använda startgas för diesel motor....
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Krocksensorn som stänger av bränslet sitter under/framför handskfacket. Det är lätt att sparka till den när man sitter i passagerarstolen.
Kolla i instruktionsboken där visas den och hur man återställer.
 
F

F.d. 29954

Guest
Det är just den här sortens slarv, att man låter bli berätta hur det blev sedan och vad det verkliga felet var, som gör att gratis råden upphör. Rimligen har cicki66 åtgärdat felet på ett eller annat sätt, men missunnar andra HBK läsare den informationen. Jag lägger nu cicki66 på ignorera lista och där förblir hon....
 
F

F.d. 29954

Guest
smålänningen skrev:
Du får nog lugna dig lite. Alla är inte på HBK varje dag. Cicki har inte varit inloggad sedan den 14:e så ge henne en chans att återkomma.

Jag tror att om man har en akut fel i sin bil och frågar råd i forumet, så följer man vad som kommer upp. Min avancerade gissning är därför att hon kört bilen till en verkstad där de löst problemet.
Men jag kan ha fel. ..
Är det inte bättre hon förklarar det själv så småningom?
 
F

F.d. 30817

Guest
cicki66 skrev:
Då antar jag att det är lång tid på verkstad? Och dyrt....
Då river de väl ut hela motorn och byter kamrem eller?
Samma hände min syster. Adria Twin,2007:a Ducato 2,3...
Kostade 65000sek på verkstad. Kamremmen hade kuggat.
Konceptfel!? Smältvatten rinner ner i kamremshuset och fruser. När man startar så får man is under remmen med följden att den kuggar.
Krokiga ventiler mm mm..
DÄRMED inte sagt att detta är just det felet...

Jukka
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Kan vara en spridare som släpper tillbaka för mycket på returen då får bränsle
pumpen inte upp tillräckligt med tryck för att bilen ska starta den sätter heller
inga felkoder då.
Med vänlig hälsning Sören
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Detta hände mig i Marocko förra året TVÅ gånger. När jag kört i en håla i asfalten, och bilen fick ett "slag". Det finns ett membran med en strömbrytare längre in under motorhuven, som skall bryta dieselolje-tillförseln i händelse av kollision. Tryck in den, så går bilen att starta sedan.
 
F

F.d. 29954

Guest
Vill ändå hävda att min första "Analys" av hjälpsökanden Cicki66, var riktigt. Hon begriper inte syftet och den vidare betydelsen av denna spalt. Jag tycker fortfarande att den minsta känslan för "common sense" kräver en viss feedback....
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
BigSpender skrev:
Vill ändå hävda att min första "Analys" av hjälpsökanden Cicki66, var riktigt. Hon begriper inte syftet och den vidare betydelsen av denna spalt. Jag tycker fortfarande att den minsta känslan för "common sense" kräver en viss feedback....

Jag har fortfarande inte gett upp hoppet. Hon har inte varit inloggad sedan 14 Februari.
 
F

F.d. 29954

Guest
smålänningen skrev:
Jag har fortfarande inte gett upp hoppet. Hon har inte varit inloggad sedan 14 Februari.

Inte jag heller, men man blir luttrad med tiden.
Hon har ju fått vettiga råd, och någon har förmodligen prickat rätt. Den enda belöningen för vederbörande, och för alla andra som råkar för samma problem är just denna lilla feedback. Sedan måste jag berömma din tålamod, själv är jag för kategorisk mot slarvers, och det gäller tills jag får hennes version...
 

cicki66

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tierp
HBK-Nr
7069
Medlemskap
2024
Jag är hemskt ledsen över att jag inte svarat. Det här hänt mycket sedan dess som sagt så var bilen ganska ny 2012 års modell. Vi bodde i den på heltid i 5 månader. (Oktober-maj). Det var förmodligen smältvatten som runnit ner och ventillyftarna hade gått sönder. Detta krävde 3 veckor på verkstad då vi var utan boende. Nu har vi köpt en ny bil förra sommaren dock. Så jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag glömt bort denna klubb och detta forum.
 
Toppen