Hejsan, ja för tio, femton år sedan när Ducatobilarna av första generationen var lite mindre begagnade så skrevs det massor om glappa lager som besiktningen klagade på. En del fick dem åtlagda med följd att de gick sönder rätt snart efter justeringen. En del lyckades att övertyga besiktningen om att det skall vara glappt. Det verkade som besiktningen till slut började veta att ett visst glapp skall förekomma och lugnade ner sig. Det kanske har varit lite generationsskifte på besiktningsgubbar och de nya åter har fått för sig att lagren skall vara glappfria utan att veta bättre.
Det skall alltså som flera påpekat vara lite glapp, frågan är bara hur mycket är lite. Måttet som finns är ett givet axialglapp mätt med mätklocka när man helst har hela spindeln uppsatt i ett skruvstycke på bänken. Men hur mycket det skall kännas när man rycker i hjulet är ju frågan.
En liten test är att om man låter bilen stå still något dygn eller så, sedan tar man en domkraft och lyfter upp ett framhjul i taget en bit
utan att låta hjulet snurra eller ens röra sig någonting alls .
Om man då tar tag i hjulet klockan tolv och sex så skall det kännas ett litet men väl kännbart, lite klonkande glapp eftersom fettet har pressats bort vid lagerrullarna.
Om man sedan snurrar hjulet några varv så fettet får röra på sig och lägga sig på lagerbanorna och rullarna igen. Sedan åter greppet tolv och sex, då skall man fortfarande känna ett litet glapp men som inte klonkar längre eftersom fettet ligger och dämpar lite.... Ja jag vet lite lagom diffust
.
Det man får tänka på i sammanhanget är att bromsarna fram behöver vara i bra skick så inte beläggen kärvar och ligger åt för mycket mot skivan för det kan ta bort att man får rätta känslan för glappet.
Och åter, det skall finnas ett litet kännbart glapp även på nymonterade lager annars så går de helt enkelt sönder rätt snart.
På nyare Ducato så är det fasta lager som alltså skall vara i det närmaste glappfria eller bytas, så det finns olika versioner, men alltså på nyare bilar.
M.v.h. JANKRO.