• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato 2,5 td 1990, framhjulslager

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det skall finnas ett märkbart glapp i lagret om bilen inte varit körd precis innan kontrollen och lagret är kallt. Så svaret är "Nej" om du inte vet exakt hur stort glappet skall vara.

Jag fick en anmärkning av Bilprovningen att det fanns glapp i framhjulslagren som de sa måste åtgärdas. Efter samtal med verkstaden fick jag information från Fiat angående glappet som jag tog med tillbaka till Bilprovningen som då strök anmärkningen.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Det enda sättet att "spänna" framhjulslagren är att byta distansen imellan lagerhalvorna, då får man antingen schimsa eller svarva rn ny bredare distans!
Min hade glapp efter jag bytta ett av kårerna, besiktningen vet om att det ska vara ett litet glapp!!
Kanske inte alla då..
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Det enda sättet att "spänna" framhjulslagren är att byta distansen imellan lagerhalvorna, då får man antingen schimsa eller svarva rn ny bredare distans!
Som Gunnar skriver instämmer jag med!
Min hade glapp efter jag bytta ett av kårerna, besiktningen vet om att det ska vara ett litet glapp!!
Kanske inte alla då..
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Man spänner lagret på detta vis, det går åt en stark mutterdragare minst 3/4 eller 1 tums. Knacka upp låsningen på muttern, lossa sedan lite, sen drar du åt så mkt maskinen orkar 2-3 ggr. Då ser du på muttern om den dragits åt lite mer, det måste alltid vara lite glapp i lagret, känn på hjulet att du har lite glapp kvar. Knacka sedan ner låsblecket på muttern igen. Så får man lite mindre glapp i lagren.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja för tio, femton år sedan när Ducatobilarna av första generationen var lite mindre begagnade så skrevs det massor om glappa lager som besiktningen klagade på. En del fick dem åtlagda med följd att de gick sönder rätt snart efter justeringen. En del lyckades att övertyga besiktningen om att det skall vara glappt. Det verkade som besiktningen till slut började veta att ett visst glapp skall förekomma och lugnade ner sig. Det kanske har varit lite generationsskifte på besiktningsgubbar och de nya åter har fått för sig att lagren skall vara glappfria utan att veta bättre.
Det skall alltså som flera påpekat vara lite glapp, frågan är bara hur mycket är lite. Måttet som finns är ett givet axialglapp mätt med mätklocka när man helst har hela spindeln uppsatt i ett skruvstycke på bänken. Men hur mycket det skall kännas när man rycker i hjulet är ju frågan.

En liten test är att om man låter bilen stå still något dygn eller så, sedan tar man en domkraft och lyfter upp ett framhjul i taget en bit utan att låta hjulet snurra eller ens röra sig någonting alls .
Om man då tar tag i hjulet klockan tolv och sex så skall det kännas ett litet men väl kännbart, lite klonkande glapp eftersom fettet har pressats bort vid lagerrullarna.
Om man sedan snurrar hjulet några varv så fettet får röra på sig och lägga sig på lagerbanorna och rullarna igen. Sedan åter greppet tolv och sex, då skall man fortfarande känna ett litet glapp men som inte klonkar längre eftersom fettet ligger och dämpar lite.... Ja jag vet lite lagom diffust :D.
Det man får tänka på i sammanhanget är att bromsarna fram behöver vara i bra skick så inte beläggen kärvar och ligger åt för mycket mot skivan för det kan ta bort att man får rätta känslan för glappet.
Och åter, det skall finnas ett litet kännbart glapp även på nymonterade lager annars så går de helt enkelt sönder rätt snart.

På nyare Ducato så är det fasta lager som alltså skall vara i det närmaste glappfria eller bytas, så det finns olika versioner, men alltså på nyare bilar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag råkade ut för detta på ,min förra HB, en Fiat Ducato 2,5 TD -91 utanför Celle i Tyskland. Jag åkte till en verkstad som drog åt navet's kronmutter ett snäpp i förhållande till saxpinnen. Det blev tyst & höll i ytterligare ca. 2000 mil som jag körde den bilen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Bennsan, det skall inte finnas någon saxpinne på första generationens Ducato. Muttern skall dras åt med ca. 50Kg med en kraftig 3/4" eller 1" hylsa och en rörstump på minst en meter eller så, sedan låsas med att man slår in en krage på muttern i ett eller två spår.
Gjorde han inte som Topaz skrev våldförde sig på muttern några gånger och slog åter in låsningen i spåret. Muttern håller även fast splinesen/bommarna i drivaxeln och måste sitta hårt åtdragen annars glappar lagren rejält och drivaxelsplinesen brukar knarra, knäppa och låta illa.

M.v.h. JANKRO.
Hoppas allt är bra med dig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Detta var vad verkstaden sa att dom gjorde. Jag såg det inte själv eftersom vi satt utanför & väntade.
Jo tack, allt är bra med mig & jag hoppas att det är samma med dig,
 
Toppen