Fiat Ducato 2,5 td 1990, framhjulslager

Tråd startad i 'Bygga och renovera husbil' av Gusta, 14 Oktober 2019.

  1. Gusta

    Gusta HBK Medlem

    Inlägg:
    26
    Kommun:
    Avesta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    16169
    Kan man spänna framhjulslagren Fiat 1990
     
  2. Gunnar

    Gunnar HBK Hedersmedlem Admin medlem

    Inlägg:
    15,608
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2040
    HBK-Nr:
    5
    Det skall finnas ett märkbart glapp i lagret om bilen inte varit körd precis innan kontrollen och lagret är kallt. Så svaret är "Nej" om du inte vet exakt hur stort glappet skall vara.

    Jag fick en anmärkning av Bilprovningen att det fanns glapp i framhjulslagren som de sa måste åtgärdas. Efter samtal med verkstaden fick jag information från Fiat angående glappet som jag tog med tillbaka till Bilprovningen som då strök anmärkningen.
     
  3. Gusta

    Gusta HBK Medlem

    Inlägg:
    26
    Kommun:
    Avesta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    16169
    Ok,ska lyfta o kolla en gång till,tack i allafall
     
  4. Ducato Affe

    Ducato Affe HBK Medlem

    Inlägg:
    184
    Kommun:
    Alvesta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    27245
    Det enda sättet att "spänna" framhjulslagren är att byta distansen imellan lagerhalvorna, då får man antingen schimsa eller svarva rn ny bredare distans!
    Min hade glapp efter jag bytta ett av kårerna, besiktningen vet om att det ska vara ett litet glapp!!
    Kanske inte alla då..
     
    JANKRO och Montreal gillar detta.
  5. Ducato Affe

    Ducato Affe HBK Medlem

    Inlägg:
    184
    Kommun:
    Alvesta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    27245
     
  6. MatsMari

    MatsMari HBK Medlem

    Inlägg:
    214
    Kommun:
    Olofström
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25305
    Är det inte bättre att byta för att det börja blir slitet. Det är inte roligt om det skär när det rasa. Ett shimsat har en förspänning. Ja du får väck glappet. Men hur länge håller det sen.
     
    Montreal, bror.axelson och bengtic gillar detta.
  7. bror.axelson

    bror.axelson HBK Medlem

    Inlägg:
    4,310
    Kommun:
    Järfälla
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    1072
    Byt till nytt lager!
     
    Golfbil gillar detta.
  8. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    479
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Man spänner lagret på detta vis, det går åt en stark mutterdragare minst 3/4 eller 1 tums. Knacka upp låsningen på muttern, lossa sedan lite, sen drar du åt så mkt maskinen orkar 2-3 ggr. Då ser du på muttern om den dragits åt lite mer, det måste alltid vara lite glapp i lagret, känn på hjulet att du har lite glapp kvar. Knacka sedan ner låsblecket på muttern igen. Så får man lite mindre glapp i lagren.
     
    JANKRO gillar detta.
  9. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,514
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    854
    Hejsan, ja för tio, femton år sedan när Ducatobilarna av första generationen var lite mindre begagnade så skrevs det massor om glappa lager som besiktningen klagade på. En del fick dem åtlagda med följd att de gick sönder rätt snart efter justeringen. En del lyckades att övertyga besiktningen om att det skall vara glappt. Det verkade som besiktningen till slut började veta att ett visst glapp skall förekomma och lugnade ner sig. Det kanske har varit lite generationsskifte på besiktningsgubbar och de nya åter har fått för sig att lagren skall vara glappfria utan att veta bättre.
    Det skall alltså som flera påpekat vara lite glapp, frågan är bara hur mycket är lite. Måttet som finns är ett givet axialglapp mätt med mätklocka när man helst har hela spindeln uppsatt i ett skruvstycke på bänken. Men hur mycket det skall kännas när man rycker i hjulet är ju frågan.

    En liten test är att om man låter bilen stå still något dygn eller så, sedan tar man en domkraft och lyfter upp ett framhjul i taget en bit utan att låta hjulet snurra eller ens röra sig någonting alls .
    Om man då tar tag i hjulet klockan tolv och sex så skall det kännas ett litet men väl kännbart, lite klonkande glapp eftersom fettet har pressats bort vid lagerrullarna.
    Om man sedan snurrar hjulet några varv så fettet får röra på sig och lägga sig på lagerbanorna och rullarna igen. Sedan åter greppet tolv och sex, då skall man fortfarande känna ett litet glapp men som inte klonkar längre eftersom fettet ligger och dämpar lite.... Ja jag vet lite lagom diffust :D.
    Det man får tänka på i sammanhanget är att bromsarna fram behöver vara i bra skick så inte beläggen kärvar och ligger åt för mycket mot skivan för det kan ta bort att man får rätta känslan för glappet.
    Och åter, det skall finnas ett litet kännbart glapp även på nymonterade lager annars så går de helt enkelt sönder rätt snart.

    På nyare Ducato så är det fasta lager som alltså skall vara i det närmaste glappfria eller bytas, så det finns olika versioner, men alltså på nyare bilar.

    M.v.h. JANKRO.
     
    Senast ändrad: 22 November 2019
    tony o nette, STANTON, Wessly och 2 andra gillar detta.
  10. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,979
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368
    Jag råkade ut för detta på ,min förra HB, en Fiat Ducato 2,5 TD -91 utanför Celle i Tyskland. Jag åkte till en verkstad som drog åt navet's kronmutter ett snäpp i förhållande till saxpinnen. Det blev tyst & höll i ytterligare ca. 2000 mil som jag körde den bilen.
     
  11. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,514
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    854
    Hejsan Bennsan, det skall inte finnas någon saxpinne på första generationens Ducato. Muttern skall dras åt med ca. 50Kg med en kraftig 3/4" eller 1" hylsa och en rörstump på minst en meter eller så, sedan låsas med att man slår in en krage på muttern i ett eller två spår.
    Gjorde han inte som Topaz skrev våldförde sig på muttern några gånger och slog åter in låsningen i spåret. Muttern håller även fast splinesen/bommarna i drivaxeln och måste sitta hårt åtdragen annars glappar lagren rejält och drivaxelsplinesen brukar knarra, knäppa och låta illa.

    M.v.h. JANKRO.
    Hoppas allt är bra med dig.
     
    tony o nette, Wessly och sandstroem gillar detta.
  12. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,979
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368
    Detta var vad verkstaden sa att dom gjorde. Jag såg det inte själv eftersom vi satt utanför & väntade.
    Jo tack, allt är bra med mig & jag hoppas att det är samma med dig,
     
    JANKRO gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.