• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Dart Ducato 2,0 jdt -06

Pysen67

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Falköping
HBK-Nr
26655
Medlemskap
2024
Har tittat på en begagnad Fiat Dart Ducato 2,0 jdt -06 för 155,000kr privat. Upptäckte att den är importerad från Finland och undrar om det är ett ok pris ändå? Är ny på detta med husbilar och vet inte vad som är ett bra eller dåligt pris. Vågar man köpa ett importerad husbil? Tar gärna alla tips som jag bör tänka på.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att köpa en husbil som införts från annat EU-land är som att köpa vilken husbil som helst. Det gäller ju att kontrollera att den inte är behäftad med fel eller är fuktskadad vilket kan bli mycket dyrt att åtgärda. Annat att kontrollera är om alla servicar är gjorda. Det är viktigt att väg bilen & se vad man får lasta. Provkör på alla hastigheter & på alla växlar. Eftersom den är en införsel så bör man kolla om den är reg.besiktigad i Sverige med svenska skyltar. Priset är väl i mitt tycke ett bilhandlarpris, privat borde det väl sänkas en del. Men det är väl skicket & hur gärna man vill ha bilen som avgör vad man är beredd att betala.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
2,0 jtd är en ovanlig motor finns knappt i Sverige. Är ju 2,3 som gäller här, möjligt att det funkar på en väldigt liten husbil eller plåtis, men spontant så hade jag valt 2,3l motorn som är en modernare motor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är en rätt liten bil, det borde fungera med den lilla motorn om man inte har alltför stora krav på prestanda, och kan tänka sig att växla ibland! :) Bilen heter f.ö. SEA Dart, på Fiat Ducato 2,0 chassie.
 

Pysen67

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Falköping
HBK-Nr
26655
Medlemskap
2024
Tack för alla svar, är det svårt att få tag i resevdelar till den?
SEA Dart, på Fiat Ducato 2,0 chassie.
Ifall någon skulle gå sönder
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Tack för alla svar, är det svårt att få tag i resevdelar till den?
SEA Dart, på Fiat Ducato 2,0 chassie.
Ifall någon skulle gå sönder
Reservdelar är inget problem.Den motorn används i många transportbilar och i hel del pesonbilar.T.e.x vanliga förbruknings delar som remmar och glödstift finns på t.e.x Biltema.
S670sl
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Italienska SEA-gruppen är en av de ledande husbilstillverkarna i Europa (förmodligen den tredje största efter franska Trigano och tyska Hymer), och omfattar bland annat märkena Elnagh, McLouis och Mobilvetta.

När det gäller apparaterna i husbilarna (t.ex. värme, kyl och toalett) finns det ett fåtal tillverkare som levererar till ”alla” husbilstillverkare, och samma gäller fönster och takluckor.

Det som i framtiden eventuellt kan vålla problem är märkesspecifika detaljer, karossplåt och inredningsdetaljer.

Pålle
 
Toppen