• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat 3,0 drar mycket diesel?

F

F.d. 50645

Guest
Fiat Giottiline T41 med sovalkov -11.
3.0 diesel 160 hk multijet.
Husbilen har gått 4000 mil.

Ligger jag på 110-120 km/h så har jag en förbrukning på 1,6-1,75 liter/mil.

Det är väll inte normalt?
Tips ideer?

Motorn känns pigg, vart monterar man trimboxen? Kanske något sånt som kan vara paj om någon har monterat en box före min tid.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
En sak kan jag hjälpa dig med. Finns 2 sätt att trimma bilen. Man sätter en box mellan datorn och motorn. Den bör du nästan se i motorrummet. Sitter inkopplad mellan befintliga kontakter. Den snor signaler och förvränger dom och lurar motorn lite. Kan ju har blivit oxid på kontakterna. Det andra är att man programmerar om data boxen som ger rätt signaler till motorn "enligt mitt tycke".

Inte svar på allt men lite på vägen
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det låter inte normalt. Har förbrukningen ändrats med tiden?

Idéer är svårt i detta läge.
En så ny diesel som 2011 har en omfattande diagnos inbyggd i mjukvaran.
Det låter osannolikt att det vore fel på spridare, EGR, Turbo osv (som kan förklara hög förbrukning) utan att motorstyrsystemet sätter felkoder och larmar.

Min alkov (liten lätt bil, men stor alkov) med 2,8 JTD motor drog ca 1,2 i 110-120 km/h.

Som sagt, har förbrukningen gått upp jämfört med tidigare?
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Beroende på hur mycket motor öra du har så om du inte är så kunnig på motorer borde du nog kontakta någon med lite erfarenhet av din motortyp gärna någon med möjlighet att göra en riktig felsökning. dvs lite djupare än bara kolla felkoder. man kan se mycket med rätt diagnos utrustning utan att behöva skruva isär något.
jag vet inte säkert men misstänker att du har Bosch Commonrail EDC16. Där kan man bla kolla cylinderbalans osv.
sen kan ju en så enkel sak som ett täppt luftfilter höja förbrukningen men å gissa sig till vad det skulle va utan att koppla upp sig mot bilen å känna å klämma är som å svara på hur långt ett snöre är.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Husker jeg rett så øker luftmotstanden med kvadratet av hastigheten. Hadde for mange år siden en chevy van med V8 diesel, monsteret brukte 1,2 nesten uansett last og vei så lenge jeg holdt meg til lovlig hastinghet i Norge. På tur i Tyskland og motorvei var forbruket 1,6 ved konstant 130 og og over 2 liter den dagen jeg hadde det travelt og la cruisekontrollen på 160.

Som en sammenligning Oslo - Geilo - Oslo med hestetransport 2 hester og nesten konstant 80 ga også 1,2 i forbruk. Opp Hallingdal og ned Numedal.

Min Flair fra 2008 på 6 tonn og 3 liter motor 177 hk brukte normalt rundt 1,2 ved 80 - 90 kmh, det straffet seg å gå opp til 120 kmh med over 1,5 i forbruk. Den bilen har en snillere frontprofil enn en alkove.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi knallar i 90-100 ligger på 0,90 per mil i snitt, ibland under, våran förbrukning ökar med 1dl, för varje 10km- ersökning

0,9 l/mil i snitt var väldigt lågt (bra).

Vår gamla bil (Bürstner T607 årsmodell 2003, 3,5t) låg som bäst på 0,95 (80 km/h) men oftast på 1,05-1,15 vid 90 km/h. Den bilen är utrustad med 2,8 JTD (128 hk) och manuell 5-växlad växellåda.

Vår "nya" bil (Carthago e-line I50, 4,5t och 3,2m hög) drar 0,95-1,05 l/mil vid 90 km/h och är då utrustad med 3,0 lit motorn på 177 hk och robotlåda. När vi kör i 110 km/h drar bränsleförbrukningen iväg till 1,2-1,3.
 
F

F.d. 56930

Guest
Tycker inte det låter orimligt mycket. Jag har en 3-axlig Frankia på 5-ton med alkov och samma motor.
Har en snittförbrukning på 1,3-1,4 l/mil vid långkörning när jag ligger på ca. 100 km/h.
Ökar jag till 120 blir det runt 1,6 l/mil istället.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Min bil skiljer mycket mellan GPS fart och mätarfart. Kör ca 105-107 på GPS på svenska motorvägar. Den drar då ca 1,5. Din förbrukning verkar normal. PS på mätaren visar den då ca 112.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Richsve, hur har du fått fram förbrukningssiffrorna? Är det från nån färddator eller har du tankat och skrivit upp liter och körd sträcka och räknat själv?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vår 07a intregerad 4,5 ton 3 lit. drar 1,25- 1,3 lpm vid en hastighet 90 till 100 km, hastighet enligt GPS, och bränslet mätt vid tankning. Datorn i bilen har ett mindre värde på bränsleåtgången.
De nyare bilarna med trelitersmotorn går nog snålare.

Krister
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er 3 parametere som har stor innvirkning på drivstoff forbruk, vekt og luftmotstand sammen med rullemotstand. For rullemotstand er det trykket i dekket som har størst påvirkning, mønster en god del mindre.

På fjerde plass kommer motorstørrelse, en for svak motor bruker mer enn en passe sterk. En motor med lav utnyttelse av volumet bruker litt mer enn en mindre motor med samme effekt - her kommer Fiat sin overgang fra 3 liter til 2,3 liter med noen få prosent lavere forbruk. Men hvor mye av reduksjonen kommer fra mindre vekt?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En annan mycket viktig faktor är motorns effiktivitet.

Man kan inte söka förklaring till hög förbrukning hos bil, däck, luftmotstånd osv om inte motorn i jämförelsen är samma.
Om motorerna är olika (inte bara storlek utan typ/fabrikat ) kan skillnaden vara stor

Exempel:
En 3,0 Iveco/Fiat tar 260 gram (diesel)/kw, min MAN 7 litersmotor nöjer sig med 200 Gram/kw.
Större motor är här avservärt effektivare.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Redan för drygt 20 år sedan, konstaterade tidningen Husvagn & Camping, att körsättet spelar stor roll.

Pålle
 

Bilagor

  • Bränsleförbrukning.pdf
    40,5 KB · Visningar: 47
Toppen