• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiamma turbo kit - lös flyttbar fläkt

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Jag hade egentligen tänkt installera en fast fläkt i takluckan men funderade också på ett enklare och billigare alternativ med den lösa flyttbara fläkten. Är det någon som har den och hur fungerar den i så fall. Positivt/ negativt?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fiamma turbo kit - lös flyttbar fläkt

Vi har sån men i våran bil så måste vi lyfta av den när vi stänger takluckan ... annars är den effektiv... jag har byggt om den så att den går att köra luft ut eller in ..
Nu har jag installerat Omnivent ..
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Fiamma turbo kit - lös flyttbar fläkt

Vi har haft den löstagbara ett par år, men i år har vi oxå köpt Omnivents taklucka med fläkt och skall installera den. Anledningen är att vi inte orkade installera den löstagbara så ofta, den tar plats när den inte används och vi var tvungen att ha takluckan helt öppen för att kunna använda den. Den fungerar bra och det blir klart mycket svalare i bilen men lite omständig som sagt.

Sylvia
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Fiamma turbo kit - lös flyttbar fläkt

Sacce- I annonserna nu står det att man kan blåsa in eller ut luften, genom att skifta polaritet. Är det det du menar med att du byggt om den?
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Fiamma turbo kit - lös flyttbar fläkt

Ok jag förstår. Var köpte du polvändaren? Såg bara en på nätet som kostade 3x mer än fläkten.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fiamma turbo kit - lös flyttbar fläkt

Jag tillverkade det sjkälv ... köpte två slutande 12v relä från biltema ..dom inryms i "batteriboxen"..
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fiamma turbo kit - lös flyttbar fläkt

Kan du förklara hur, för en som inte är så hemma på det elektriska?

Hej .. Jag skrev fel att relä ska vara slutande det ska vara växlande.. Gjorde en enkel skiss hur jag har kopplat se bild .
Reläs Art nr 42303 hos biltema.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    364,9 KB · Visningar: 186
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Fiamma turbo kit - lös flyttbar fläkt

Jag funderar på tre lösningar. Den första är enligt Gunillas kravspecifikation vilket innebär tystast möjliga fläkt så då fick det bli 4 st chassiefläktar till datorer. Hemmabygge 4*0,1A, ca 20 dB när alla fyra är igång. 500:-

Nästa fläkt är Biltemas kylarfläkt/universal 14", ca 200 kr, men den är inte tyst:
Kylfläkt, universal - Biltema

Tredje lösningen är Fan-Tasic Vent för 7.300 kr, vet inte hur tyst den är:
Taklucka Fan-Tastic Vent 7350 40x40 cm | Fan-Tastic Vent - Takl
 
Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Fiamma turbo kit - lös flyttbar fläkt

Jag funderar på tre lösningar. Den första är enligt Gunillas kravspecifikation vilket innebär tystast möjliga fläkt så då fick det bli 4 st chassiefläktar till datorer. Hemmabygge 4*0,1A, ca 20 dB när alla fyra är igång. 500:-

Nästa fläkt är Biltemas kylarfläkt/universal 14", ca 200 kr, men den är inte tyst:
Kylfläkt, universal - Biltema

Tredje lösningen är Fan-Tasic Vent för 7.300 kr, vet inte hur tyst den är:
Taklucka Fan-Tastic Vent 7350 40x40 cm | Fan-Tastic Vent - Takl
Minst sagt skillnad på priser.. :wink:
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Fiamma turbo kit - lös flyttbar fläkt

Hej .. Jag skrev fel att relä ska vara slutande det ska vara växlande.. Gjorde en enkel skiss hur jag har kopplat se bild .
Reläs Art nr 42303 hos biltema.
Har jag fattat det rätt, att din "mojäng" sitter mellan fläktens strömbrytare och motorn?

//hasse
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fiamma turbo kit - lös flyttbar fläkt

Jag funderar på tre lösningar. Den första är enligt Gunillas kravspecifikation vilket innebär tystast möjliga fläkt så då fick det bli 4 st chassiefläktar till datorer. Hemmabygge 4*0,1A, ca 20 dB när alla fyra är igång. 500:-

Nästa fläkt är Biltemas kylarfläkt/universal 14", ca 200 kr, men den är inte tyst:
Kylfläkt, universal - Biltema

Tredje lösningen är Fan-Tasic Vent för 7.300 kr, vet inte hur tyst den är:
Taklucka Fan-Tastic Vent 7350 40x40 cm | Fan-Tastic Vent - Takl

Som du kanske har läst var jag i samma situation och har redan köpt det tredje alternativet.
Det första alternativet skulle kunna fungerar enkelt billigt och bra men kräver några nya luftintag, företrädesvis under eller i sidan av husbilen. Jag vill i alla fall inte ha fyra chassiefläktar i en taklucka.:)
Alternativ 2, dock en 12" kylarfläkt (199kr.) är ingen dum lösning, oavsett om den sitter i en taklucka eller någon annanstans. Den går antagligen att vända fläktriktningen och den måste kunna hastighet regleras.
Du säger att den låter mycket men då antar jag att du menar på fullvarv. Även Fan-tastic Vent (den är 12") låter en hel del på fullvarv.
Således är min undran om Biltemas 12" kylarfläkt låter så mycket mer än FTV i samma varvtal eller samma luftomsättning.

Detta måste undersökas!
Skall köpa en 12"-are när jag kommer till Biltema denna vecka.
Julian
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Hej!

Hittade denna gamla tråd och undrar om du Amstel eller någon annan har testat om Biltemas universalkylfläkt går att varvtalsreglera på något enkelt sätt och i så fall om ljudnivån är acceptabel?
(800m3 i timmen låter lite överdrivet i en husbil på 30m3....)
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
I princip alla elektriska 12V-fläktar kan varvtalsregleras, det är en "vanlig" elmotor med fläktvingar på axeln. Du behöver en varvtalsregulator för fläkt/elmotor och den måste naturligtvis klara av att reglera den ström fläkten drar. På låga varv brukar fläktar vara tysta medan de kan låta betydligt mer på högsta varv, beroende på modell och utförande. För att det ska kännas komfortabelt att vistas i bilen får det inte blåsa hur mycket som helst runt öronen. Ett lågt varv/låg luftomsättning för normalt bruk och högt varv vid vädring/annat behov är väl vad man behöver. Varvtalsregulatorer kan vara ganska dyra har jag märkt så du kan få leta en del för att hitta en som inte är alltför dyr. Och som går på 12V. Rent elektriskt är de enkla, i princip en spänningsregulator. Man varierar fläktvarvtalet med spänningen; låg spänning lågt varv, hög spänning högt varv. Till LED-belysningar kan det finnas regulatorer men de brukar vara switchande vilket innebär att de slår av/på strömmen hundra till tusentals gånger per sekund. Tiden som strömmen är på eller av är det som varieras och som styr ljusstyrkan. De är relativt billiga och funkar även till att reglera varvet på en fläkt men som bieffekt kan fläktmotorn pipa och tjuta högt. Själv har jag köpt billiga spänningsregulatorer (ej switchande) från Kina. Man kollar maximal ström som fläkten drar och ser till att regulatorn klarar den strömmen med marginal.
 
Toppen