• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiamma A20

F

F.d. 53500

Guest
Jag gjorde som Leffe Eng och lät montera en ackulatortant i vår Adria Coral 2014. Nu fungerar vattenpumpen perfekt. Har testat i 3 veckor och pumpen går tyst och fint. Inga ofrivilliga starter och låter ej längre som en kulspruta. Kostnaden är 350 spänn exkl. montage. I mitt fall stod Adria för kostnaden.

Britt o Ingvar
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Fiamma A20

Hejsan
Vad är en ackulatortant för något? och hur fungerar den??
Har en Adria 2010 med liknade besvär med vattenpumpen som ni hade, vore tacksam för tips och råd om hur ni gick tillväga...
 
F

F.d. 53500

Guest
Sv: Fiamma A20

Inte första gången man "trillar dit" på förslag till stavning. Att en ackumulatortank blev ackulatortant blev ju inte så lyckat. Gäller att förhandsgranska bättre nästa gång.

Ingvar
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Fiamma A20

Ingen fara med det, visste inte att det fanns sådana hjälpmedel ens .Hur sitter den i systemet?? Vi har en schurflo vattenpump,går det att använda den till pumpen tror du??
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53500

Guest
Sv: Fiamma A20

Vad jag förstår, så fungerar den i kombination med alla vattenpumpar. Men säkrast kolla på nätet. Där finns även monteringsanvisning. Jag lät montera den på verkstad. Kostar 350 spänn exklusive montage.

Ingvar
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fiamma A20

En ackumulatortank, eller tryckutjämningskärl som det också kallas ibland, fungerar i alla tryckvattensystem och har inget med fabrikatet på pumpen att göra.

Det fungerar så att tanken kopplas in någonstans efter pumpen. I kärlet finns en luftmängd som komprimeras när pumpen startar och trycket i vattenledningen ökar. När en kran öppnas sjunker trycket men pumpen startar inte direkt eftersom den komprimerade luften trycker ut vatten till att börja med. När tillräckligt mycket vatten tappats har trycket i systemet sjunkit så pass att tryckvakten på pumpen slår till och pumpen börjar arbeta. Stängs kranen fortsätter pumpen att gå tills luftkudden i ackumulatortanken har komprimerats så mycket att trycket i vattenledningen är uppe i max och tryckvakten stänger pumpen.

Detta gör att flödet i vattenkranen blir jämnt, något som märks speciellt mycket när man tappar med en lite vattenstråle eller en liten mängd vatten.

Det finns två typer av ackumulatortankar, med och utan ett inbyggt gummimembran. De utan membran är oftast av hårdplast på ca 1½ liter. Här ser man hur vattennivån stiger i tanken och den ovanförliggande luftkudden komprimeras. Dessa måste monteras vertikalt med inloppet neråt.

Den andra typen, som exempelvis Fiamma A20, har ett kupolformat gummimembran längs halva kärlet ner mot vatteninloppet. I andra ändan finns en luftventil av samma typ som bildäcket där ett mottryck kan pumpas in. Detta mottryck skall vara samma som tryckvaktens lägsta tryck (starttryck). Pumpen kommer då att bygga upp trycket i systemet, gummiblåsan fylls med vatten och den redan något komprimerade luften komprimeras mera tills trycket kommer upp i maxnivå och tryckvakten stänger pumpen. Dessa tankar kan monteras lite hur som helst, även upp och ner. Nackdelen med dessa är att membranet kan gå sönder (har jag upptäckt).
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Fiamma A20

Stort tack för att ni delger info och kunskap, fantastisk vad man lär sig som "färsking" i den här klubben.
Michael,verkligen trevlig presentation av husbilen i din profil ..Samt att du tog dig tid och förklarar hur det fungerar med vattensystemet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Poolare

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
4885
Medlemskap
2026
Hoppas nu att det går att aktualisera tråden trots att den vilat ett tag.
- Är det någon som vågar ha nån uppfattning om konsekvenserna av ett seriemontage av två eller flera ackar?
Vi har precis uppgraderat ett sugsystem i en Hobby Landhaus till ett tryckdito med en Shurflo-pump med filter, tryckreglerad start och en Fiamma A20 och det blev bra. Injustering av respektive trycknivåer återstår men nu är jag lite nyfiken på hur det skulle bli med två ackar TILL i serie.
Jag har försökt bolla frågan med både Caravanhallen och med Fiamma Italias tech support men utan nåt större engagemang från någondera.
Tre ackar i serie borde ge längre tömningstid utan att pumpen startar vilket är vad jag är ute efter och även om pumpen är avvibrerad enligt konstens alla regler så låter den ju ändå när den går vilket är störande om man gillar tystnad.

Ser fram emot tyckande, högt och lågt och tackar på förhand!
Erik
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det kommer säkert att fungera. Tanken som du har kan väl i bästa fall klara tre till fyra deciliter från tom, alltså när pumpen precis startar tills trycket är upp i max inställt och pumpen stannar. Fler kärl kommer att öka den volymen med det antal du kopplar in på ditt system.

Det finns större hydrofortankar med gummiblåsa, ca fem liter skulle jag tro. Men de är av plåt och väger kanske för mycket i en husbil. Kolla med båttillbehörsaffärer vad de kan få fram. Jag installerade en sådan i den båt vi en gång hade.

Det kan ju också vara idé att höra med någon plåtverkstad om de kan svetsa ihop något i aluminium. Den behöver inte ha någon gummiblåsa utan det räcker med en anslutning för slang/rör till vattensystemet i botten och en lämplig ventil i toppen att öppna när systemet skall tömmas.

Det jag använder i vår bil, efter att den A20 jag monterat fick punka på membranet efter något år ser ut så här:

20210803-001.jpg

Den är inte fullt dubbelt så stor som A20.

//Michael, medlem
 
Toppen