• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Femmans växel problem i alla Fiat?

F

F.d. 3426

Guest
Jag skall byta husbil och även om jag helst skulle fortsätta med bakhjulsdrift (har nu LT35:a) så är det svårt att hitta Mercor i den modelltyp jag vill ha. Alltså har jag funderat på Fiats problem med den femte växeln. Men det jag inte riktigt fattat, efter att ha plöjt igenom en himla massa insändare om ämnet, är huruvida denna växelkonstruktion finns på alla Fiat/Iveco oavsett chassimodell. Eller om det bara är i dom mindre <3500kg bilarna. Man kunde tro att dom tyngre chassina även har en annan växellåda?

Henka
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Bif. svar från Fiat-importören i Uppsala ( från en som tror sig veta ):

Angivelserna vad beträffar hastighet och belastning på 5:ans växel är i stort korrekta.
Om det är så att någon husbilsägare noterar att någon vätskenivå är felaktig skall detta påpekas hos den som sålde bilen: kontroll och påfyllning av vätskenivåer ingår nämligen i bilens leveransservice. Trycksmorda växellådor är en nästintill obefintlig företeelse när det gäller personbilar och lätta lastbilar. Om lådan har oljesticka, fyll på genom hålet.
Den nya modellen av Ducato har en helt ny växellåda av fabrikat FIAT, den tidigare växellådan var en Citroen produkt.
Den tidigare växellådans femte växel har uppgraderats vid 3 tillfällen, om en mekaniker inte kan se någon skillnad på delarna betyder detta INTE att delarna är av samma utförande, sådana faktorer som typ av härdning, härddjup, stålkvalitet kan inte avgöras med synen och tumnageln. Att inte byta båda dreven är rent förkastligt, även muttern och tillhörande bricka skall bytas.
Det är helt korrekt att femman är kraftigt överväxlad, lämpad för ett normalt distrubutionsfordon vad gäller vikt och vindfång. I ljuset av detta har man i Tyskland tagit fram drevpar med lägre utväxling på femmans växel lämpad för husbilar.
Växelådans driftstempratur är oftast högre i en husbil, detta beror på att halv och helintegrerade bilar har en förändrad luftgenomströmmning i motorrummet. FIAT AUTO har uppmätt upp till 20 c högre oljetempratur i vissa husbilar, den som har kännedom om oljor och dessas egenskaper inser att detta kan inverka kraftigt på en detalj (drevpar) som ständigt är i ingrepp timme efter timme.
Vi har noterat att även nylevererde husbilar försetts med sk. Trimchip, de bilar vi fått kännedom om hade problem med femte växeln.
Slutligen vill jag framhålla att jag har kännedom om ett antal FIAT DUCATO som används i tidningsdistrubution- alltid full last och fart- dessa bilar har passerat 30000 mil utan vare sig motor eller växellådsproblem.
Mvh
Gunnar Persson, FIAT

Och lite till.....

Hej
När man läser alla rykten, sanningar och hemliga tips på E-mail av den här typen inser man hur lätt myter och konspirationsteorier uppkommer
Upprinnelsen till överfyllnaden av växellådor beror på att Citroen omk. 1990 levererade växellådor med felmärkt oljesticka. Av detta blev en kampanj där man märkte om stickorna på kundsålda bilar, bilar i lager försågs med rätt sticka innan leverans. Skillnaden mellan fel och korrekt markering var ca. 3 dl. Många bilar överfylldes trots att rätt sticka var monterad, man tyckte sig efter en tid märka att dessa hade mindre problem med 5:ans växel. Därför utvecklades en praxis att överfylla dessa växellådor.
När man studerar hur 5:ans drevpar är belägna i förhållande till oljenivån inser man att en lätt överfyllnad är gynnsam för att säkerställa smörjingen.
Det finns dock ett MEN. Vid överfyllnad ökas risken
för skummning av oljan markant, vad som då sker är en kraftig tempraturstegring. Skum är som bekant ett utmärkt isoleringsmatrial.
Skall man överfylla 2-3 dl måste man använda en olja som inte skummar. Jag har kännedom om endast en olja som GARANTERAT inte skummar, det är OMEGA 690. Denna olja har flera unika egenskaper, tål mycket hög temperatur, mycket höga tryck och skjuvkrafter,är nästan omöjlig att torka av dvs. hög vidhäftning, mycket långlivad, 15000 mil i SCANIA bakaxel.
Oljan här dock ett mycket högt pris jämfört med normala mack oljor.
Om jag själv hade en husbil med Cittra låda skulle jag definitivt använda
OMEGA 690. Använder denna olja i en FIAT Coupe med 240 hk.
Klart slut från husbilsdoktorn
Mvh
Gunnar Persson


mvh
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Blir lite konfunderad, men;
Vid ändring av 5.ans utväxling ändras inte till drivhjulen överfört vridmoment, samma kraftöverföringsbehov gäller fortfarande. Överföringsmomentet regleras av det arbete som fordonet måste utföra i t.ex backar = oavsett utväxling. Se i övrigt inlägg 11 ovan.

Om normalkraften/vridmomentet som skall överföras från motor till drivhjulen är för högt pga hus- påbyggnaden, så har inte husbils- resp drivlinetillverkaren klarat ut detta sinsemellan (det är ett måste). Drivlinor konstrueras och tillverkas alltid för att klara ett visst givet maxmoment (med viss marginal) överskrids detta blir allt fel.

Husbiltillverkaren måste svara (?) för vad han behöver, konstruerar/beställer/köper in. En drivlina avsedd för distr-bilar tillgodoser förmodligen inte alla husbilskrav (?). Kanske borde begränsningar införas i hur branta stigningar bilen får/kan köras (uppför).

Påbyggaren måste ta sitt ansvar (?) och ge korrekta grundförutsättningar/krav på husbilens drivlina map t.ex bilens vikt, luftmotstånd, etc .... sannolikt är detta en outklarad ansvarsbit (garantier/vem?) om nu drivlinor till husbilar inte håller kravmässigt (= ingen distr-bil)???.
 
F

F.d. 7180

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Hej alla goa husbilsägare.Vi har köpt en 08 Adriatik Coral 660 Sl Fiatmotor.Kommer i April.Åååå vad
vi väntar på premiärturen,Jag hoppas att denna växel-låda är bättre,det kändes ialla fall
så när vi provkörde..6växlar nu,mot 5 växlar då.Kunde lätt ligga i 70 på 6ans växel helt underbart.
Den förra bilen var ju 5 ans växel gör svag.Så fort man kom till 70 fick man lägga in 4an.
Trots att vi hade en 2,8 Turbo på 120 Hk

Är det någon som vet vad min nya bil har för växellåda,det har ju pratats om citroänglåda
Detta med mer växlar,är det bra. Våran nya bil har en motor på 130 JTD (2,3)
Vad står J et för. Som ni förstår så är jag inte så haj på bilmotorer.Det hoppas man ju
att man skall slippa sånt här strul,med att växlar hoppar ur,och andra motorhaveier.
Man vill ju bara kunna njuta av detta Husbilslivet.Lägga till vid en sjö,och kasta fluga
och det kommer en go öring och hugger flugan.Det är livet de.
Hoppas på några svar.Kör nu försiktigt,och ha en underbar Husbils-sässong.
MVH:per-inge(Pingeling)
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

5. växel på Fiat var svag till 2001-2002, har haft Fiat husbilar då, och en klarade ca 3000 mil, annan 4500 mil. Körde sedan med en 2003 husbil 12.000 mil, utan några problem. 5. växel kom till så att den tidigare 4 växlad låda fick 5. växel utanpå standard 4 växlad låda, hade man låg oljenivå, eller motorn varvades lågt, då räckte inte smörningen. Förmodligen var originala materialet också svag?, reparationen på min 2001 var lyckad, bilen gick nästan 10.000 mil utan problem på 5. växeln.
Så dagens Fiat husbilar har inte problem med växellådor. Fiat, Citroen och Peugeot har många gemensamma delar i sina bilar, och det är inte oroande. inte för mig. Dages bilindustri använder ju andras motorer etc etc.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Vi har en Citroén C25 med en 2,5 td och 5 växlad låda och den har gått 16000 mil och den hade gått 14000 mil när vi köpte den och enligt alla papper vi fick med så var det inte någon växellåds reparation .
Vi har dock bytt lameler och packbox ( som man fick ta inifrån = alla kugghjul/drev fick plackas ur ) efter att besiktningsmannen skrämde mej lite för hur känsliga dom var med oljenivån .

Att jag senare fick fel info från ÅF (2,8 liter istället för 1,7 liter ) och fyllde på för mycket olja och man inte såg nivån på stickan är ju mitt fel men hela stickan var väl dränkt .... på så sätt sköt jag packboxen och olja kom ut på lamellerna = 5000:- i reparation lamellerna köpte jag separat .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Hejsan, nja femman ligger nog borta till höger och framåt/uppåt på alla lådor nästan.
Skillnaden är till att börja med karossbytet som skedde -01/-02 då en ny modell av Ducato dök upp.
Om man vill veta vilken låda som sitter i bilen så har den äldre lådan ca. -95 till -02 backen till höger och bakåt.
Den nyare femväxlade lådan (som har samma konstruktion men håller bättre) har backväxeln till vänster och framåt.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det börjar bli svårt att hitta omväxlade drevsatser till femmans växel på -95 till -02 bilarna, men om man vill så kan man ju byta ut delarna mot ny originaldrevning med ingreppskugg och synkning och allt, för att veta att allt är nytt och fräscht till femman.
Det finns billiga originalsatser att få tag på hittills.
 
Senast ändrad:
M

MikeC

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Ps. Det börjar bli svårt att hitta omväxlade drevsatser till femmans växel på -95 till -02 bilarna, men om man vill så kan man ju byta ut delarna mot ny originaldrevning med ingreppskugg och synkning och allt, för att veta att allt är nytt och fräscht till femman.
Det finns billiga originalsatser att få tag på hittills.
Var hittar man dem?

Jag har hamnat här eftersom min 5:e växel har just pajat. Jag köpte bilen begagnad utan någon aning om man man inte kan köra som man vill på 5:an.

Edit: Jag har läst lite mer här bland andra trådar och ser att just du besitter väldigt mycket kunskap om det här problemet. Jag hoppas att jag för störa med lite fler frågor...

Min bil är inte en Fiat utan Peugeot Boxer GV 350 LHT från 1997. Vet du om det är samma växellåda? Eller rättare sagt, kan jag använda mig av samma drev?

Jag har inte plockat isär något ännu. Det ända jag vet är att 5:ans växel hoppade ur under körning utan förvarning, och nu går inte att lägga in igen (rättare sagt, den går att lägga i men hoppar genast ut) så vi fick köra hem på 4:ans växel. Är det lönt för mig att ge mig på laga själv efter att ha köpt en drevsats eller kan det vara flera olika saker och det är bättre att låta någon annan som vet vad de gör ta hand om det? Lokala verkstaden vill byta ut lådan helt, så det går ju bort.

Sen kostar det inget för mig att fråga, så jag frågar... Utför du sånna här arbeten? Du vet onekligen mycket mera om detta än min lokala bilverkstad.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Hejsan MikeC, till att börja med. Nej, jag meckar aldrig med bilar som jobb, bara som hobby och påtvingat skräp som man aldrig slipper :D.

Jag måste också svara helt ärligt, jag vet inte om det är helt samma låda i en Peugeot som i en Fiat, i andra generationen.
På första generationens lådor var det lika innehåll i men lite olika fästen m.m. på utsidan..................

Nu har jag kollat på Axel A. i Tyskland och letat mig fram till din version av bil, och det är samma reservdelsnummer på låddelar på din som Fiat så de verkar helt lika, inuti i alla fall.

Här har du en länk till Axel Augustin i Tyskland.
https://www.axel-augustin.de/shop2/#
Det är bara att klicka på Peugeot och vidare till rätt bil först och sedan till rätt del.
Då hamnar du till slut här på femmans växel.
https://www.axel-augustin.de/shop2/..._94094.html?XTCsid=b8jgt4h51r122oqdkrskgn2rs5

Du behöver nog både kugghjulen och en av synksatserna eftersom växeln hoppar ur, men man kan också vända på stora ingreppsringen för att komma billigare undan med enbart köp av drev.....
Men då kan man i stället försöka hitta grejer på eBay t.ex.
(Men Axel A. länken kan du hålla reda på ändå, för där finns det mesta i reservdelar du kan behöva i framtiden.)

Då hamnar man här och blir jätteglad när man ser priset på samtliga delar som ingår i femmans växel.
Fiat Ducato 2.5 / 2.8 Diesel Complete 5th Gear Kit 35 and 58 Teeth 1994 to 2002 | eBay

Och här har du en hel radda, som även benämns Peugeot Boxer ibland och bl. a. enbart kugghjulen en bit ner. Men du bör nog satsa på hela kittet med nya delar tycker jag. Som du ser så kostar kit med mindre delar ett högre pris ibland, så det gäller att ha koll på innehållet.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr...ear+Kit+35+and+58+Teeth+1994+to+2002&_sacat=0

OBS. Kolla bara rejält så delarna stämmer först.
Det här är ju originalutväxlingar. Som sagt det börjar bli dåligt med andra varianter på marknaden, om du skulle vilja passa på att ändra utväxling.

Kan du mecka lite lagom med bilar så tar det kanske en timme att byta. Har man gjort det förr och har bråttom så tar det mindre än en halvtimme.
Det räcker att hissa upp bilen på vänster fram så kommer du åt plåtkåpan på lådans gavel som skruvas loss och blottar femmans växel.
Du behöver inte ens tömma lådan på olja. Det ligger en skvätt i plåtkåpan som rinner ut och skall ersättas men oljan i lådan stannar kvar.
Fast det kan ju vara läge att ge hela lådan ny olja när man ändå håller på.
Lägg ut ett gammalt lakan eller något under bilen, för om ingreppsringen och synkningen hoppar itur så far tre små fjädrar och tre små kulor all världens väg :p:.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. Lita aldrig på verkstäder även om de är duktiga. Föreslå byte av hela lådan för att den klassiska femman bråkar. Nästan stöld.

Det finns länkar till beskrivningar på byte av delarna någonstans. Hinner inte nu tyvärr, men någon kanske kan skarva i med länk till de inläggen. Annars så återkommer jag.
 
Senast ändrad:
M

MikeC

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Ahh, tackar så mycket för all info!

Jag kör nog hellre på orginal satsen och ändrar körstil, varje semester plöjer vi genom hela Tyskland på Autobahn på väg till och från södra Europa. Jag skickar en förfrågan till Ebay shoppen som säljer hela satsen du länkade till, bara för att säkerställa att det är rätt delar.

Var det någon särksild växellådsolja du rekomenderade? Och har du koll på exakt hur mycket jag bör hälla i?
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Jag tror du gör rätt i att behålla originalutväxlingen. En kompis till mig bytte för några år sedan dreven, om det var 200 r/m eller 400 r/m minns jag inte.
Emellertid efter att han satt i en "trimkolv" i insprutningspumpen så fick han sån ork i motorn ( 2,8 idTD) att det kändes onödigt med det högre varvtalet som på motorvägarna blev direkt besvärande. Han satte tillbaka originaldreven som var felfria!
//Göte J
 
M

MikeC

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Där ser man, tackar för infot. Jag har inga problem med att ändra körstil lite, med en snart 20 år gammal kärra som gått 26K mil kan man vara lite varsam med.

Det blev denna sats: Fiat Ducato 2.5 Diesel MG5T Complete 5th Gear Kit 35 / 58 Teeth 1994 to 2002 | eBay
Är väll samma sats, men de här svarade snabbt och kunde bekräfta via chassi nr att min kärra har lådan som de här delarna passar till.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Kan berätta att vi kört med 2 alkov bilar 1989 och 1998 båda körda mellan 140000 - 150000 km har inte haft nå bekymmer med växellådan. Enda jag gjort har överfyllt oljan eligt direktiv inte heller kört under 85 med femmans växel.

Leif
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Ahh, ..........

Var det någon särksild växellådsolja du rekomenderade? Och har du koll på exakt hur mycket jag bör hälla i?
------------------------------------------------
Hejsan igen, annan superolja kan vara bra att hälla i första generationens lådor med sina lite kärvande, tröga växellägen och lite skrammel och glapp på en hel del av dem, och som då kan hjälpa till viss del.
På din generation så går det säkert bra med en vanlig växellådsolja av god kvalité och rätt viskositet enligt listor.
Jag tror det skall vara 2,75 L i den men kolla.
Det brukar faktiskt finnas en nivåplugg i de lådorna.
Om du tittar på den plana ytan där höger drivaxel kommer ut. En bit bakom och lite ovanför drivaxeln så kan det finnas en plugg som är nivåplugg. Om den finns så är det bara att lossa den och fylla på tills det kommer olja ur hålet.
Det finns ju en variant på byte av olja, men kanske lite onödigt. Om du kör några hundra mil med de nya dreven så de får slita in sig och kanske avge lite metallstoff i gamla oljan innan du byter till ny.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Skriv gärna en rad och tala om hur det gick med byte m.m.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Jag beställde igår eftermiddag och fick paketet nu, inte illa. Gick på precis under 2500kr ink frakt.

Jag frågade lite om de här satserna och postar svaret då det kanske är av intresse för andra:

"With regards to the strength of the gears it`s hard to give a comparison compared to the original gears as obviously we don`t have detailed information of how or where, or from what quality of material, the original gears from Fiat/Peugeot were made. Our gears are European made of the best quality material and should last you for many years to come, the gears are made to the same specification as regards sizing as this is needed to ensure they fit correctly in the gearbox, it`s really impossible to manufacture in a major upgrade when they are designed to run with existing parts within the gearbox.

I have not heard of the need to use the 5th as just an overdrive gear this may be information various users of the MG5T gearbox have decided upon in a bid to maybe conserve the life of the gears but I am confident enough in our gears to advise you to just use 5th as normal.

Just some extra information I always recommend is regular checks on the gearbox oil level helps and also on the MG5T correct clutch operation is vital. The clutch operation has no real affect on the 5th gears but a worn or poorly clearing clutch can quickly damage the synchromesh on 1st and 2nd gears, this synchromesh design is unique to the MG5T and comes as a complete hub assembly with synchro rings built in. The assembly is now no longer being produced by Fiat/Peugeot and in the Uk dealers were selling old stock for around £700 !. The good news is that the assembly is generally very reliable providing the gearbox is operated with a correctly clearing clutch."
 
Toppen