Motor Felsökning Dieselmotor

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Baikal22, 17 Mars 2019.

  1. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Hej allesammans!

    Nu har jag råkat ut för ett motorproblem som jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare med.
    Motorn är en Citroen 2.5l sugdiesel från 96.

    Jag brukar varmkörda bilen eftersom den står utomhus hela vintern. Den gick väl en 10-15 minuter eller så på tomgång.
    Plötsligt luktade det bränt och det kom ut rök någonstans under reservdäcket som ligger över motorn.

    Jag upptäckte att remmen till generatorn var väldigt lös. Ok, saken är klar tänkte jag. Remmen har slirat och blivit varm. Jag spände remmen och skulle prova att starta igen, men icke. Motorn gick runt men väldigt trögt och långsamt.
    Batteriet hade sedan tidigare sjungit på sista versen så jag trodde helt enkelt att det var slut.

    Jag monterade ett nytt batteri men motorn uppvisade samma beteende. Den går runt och tänder till lite grann men startar inte. ??!!

    Jag tror inte att bilen blev överhettad när jag varmkörde den men jag kan inte utesluta det.
    Den visade inga tendenser till att koka.

    Jag får upp oljetrycket så att oljelampan släcks när jag provar att starta den.

    Jag har skruvat en hel del på bilar och motorer men jag har aldrig felsökt på en Diesel.

    Alla råd och tips tas tacksamt emot. Vet inte riktigt var man ska börja.

    Mvh Peter
     
  2. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,647
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Du kan öppna slangen till insuget och spruta in lite 5-56, samtidigt som någon försöker starta motorn.
    Om motorn tänder och går på 5-56 är det fel i bränslesystemet.

    Om motorn inte går på 5-56 är det ett mekaniskt fel.
    Nästa steg blir nog ett kompressions prov i så fall.

    Vill du ha mer hjälp, skriv hur testet gick.
     
    Baikal22 gillar detta.
  3. lars o margareta

    lars o margareta HBK Medlem

    Inlägg:
    1,310
    Kommun:
    Hudiksvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6977
    kan vara startspärren som lagt av, verkstad nästa!
     
    Baikal22 gillar detta.
  4. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Hej Michael,

    Strålande! Tackar för tipsen. Ska testa så snart tillfälle ges.
    Jag har för närvarande inte 5-56 hemma. Tror du att Biltemas Multispray 4X gör jobbet?
    Kompressionsprovaren som jag har är endast till för bensinmotorer. Antar att den inte klarar av trycket i en Diesel.
    Ska beställa en kompressionsprovare för Diesel.

    Jag bifogar ett filmklipp vars ljud kanske kan ge ledtrådar. Tyvärr gick det inte att endast skicka en ljudfil.


    Mvh Peter
     

    Bifogade filer:

  5. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Hej Lars & Margareta

    Tackar för tipset.
    Dock tror jag inte att bilen har en startspärr. Den är ganska gammal (96).

    Mvh Peter
     
    Montreal gillar detta.
  6. mattsson81

    mattsson81 HBK Medlem

    Inlägg:
    119
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    Det där låter som dålig startmotor eller dålig strömförsörjning till den prova å koppla startkablar direkt från batteriet till startmotorn för att eliminera allt på vägen det behövs rejäla kablar dock gärna 50kvadrat

    en annan sak som kan göra att det går så tungt är om generatorn tillexempel totalskurit å inte snurrar det skulle kunna ha samband med att remmen slackat
     
    Baikal22 gillar detta.
  7. mattsson81

    mattsson81 HBK Medlem

    Inlägg:
    119
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    hadde det varit låg kompression hadde den gått lättare än vad den gör på filmen. man ser ju dessutom att lamporna i instrumentet svajar av spänningsfallet.
     
    Baikal22 gillar detta.
  8. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,454
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Hejsan, svårt att gissa, men eftersom du skriver att det kom ut rök nere från motorrummet under reservdäcket... Fortsatte motorn att gå tills du stängde av den eller stannade den av sig själv då, eller gick den och rök tills du stängde av den? Detta med tanke på om något kuggade över eller liknande.
    Jag bara funderade på röken. Om röken kom av slirande gummi kanske ??
    Eftersom "fläktremmen" var slapp så kan man ju fundera på om ex. servopumpen/generatorn eller något som drivs av den skärvat fast så remmen slirade tills det började ryka. När du sedan spände upp remmen så går det så trögt att dra remmen runt den kärvande remskivan att det märks på startmotorns varvtal.
    Det finns ju också varianten med skuret lager i ett spännhjul till kamremmen och då får man akta sig om remmen klarat sig att glida runt det utan att tappa tajmingen, för då kan det ske inom vilken minut som helst.

    Vet inte riktigt vilken dieselmotor som sitter i din Citroën sugdiesel. Fransmännen hade tidigare en dieselmotor med två kamremmar. Men den kanske försvann -94/-95 vid modellbytet. Men det förklarar ju inte direkt rökutvecklingen.
    Sist så kan ju även röken ha kommit från något som har med bränslet att göra, eller luktade det bränt gummi kanske.

    M.v.h. JANKRO.
     
    SWETHP, Baikal22 och Uffe A-son gillar detta.
  9. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Tackar för tipsen, Det där med generatorn måste jag testa direkt maten.
     
  10. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Hej JANKRO!

    Motorn knattrade på som vanligt när jag kände rökdoft och så rökstrimman komma upp från motorn.
    Så det var jag själv som stängde av den på ett kontrollerat sätt.

    Spännrullen till kamremmen är jag tveksam till. Dels så bytte jag ut den i samband med kamremsbytet i somras och dessutom sitter kamremmen på högersidan på motorn. Röken kom mer från vänstersidan där remmarna till Generator, vattenpump och vakuumpumpen sitter.

    I min variant av bil så finns det bara en kamrem. (hoppas jag innerligt för jag bytte bara en i somras :) )

    Röken var lite av bränt gummi/bränd elektronik hållet.

    Jag ska plocka väck reservdäcket och se vad som händer med remmar o dyl vid startförsök.

    Mvh Peter
     
    JANKRO gillar detta.
  11. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Nope, Generatorn är oskyldig. Den snurrar lätt. likaså vattenpumpen och vaccumpumpen.
    Det kan iofs vara så att röken kom från den slappa drivremmen MEN att det inte finns någon koppling mellan röken och att inte blir snurr på motorn vid startförsöket.
    Jag provade att dra runt motorn med en skiftnyckel. Den betedde sig ganska exakt som jag kunde minnas det när jag drog runt den efter kamremsbytet.

    Då känns det som att startmotorn alternativt strömförsörjningen kvarstår i utredningen.

    Mvh Peter
     
    JANKRO gillar detta.
  12. sacce

    sacce HBK Medlem

    Inlägg:
    2,008
    Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5502
    Skulle kunna vara avstängnings ventil till diesel/motorn som inte får ström .. (ser nästan ut som givare till oljetryck sitter ovanför dieselpump)
     
    Baikal22 gillar detta.
  13. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Hej Sacce,
    Tackar för tipset.
    En krånglande avstängningsventilen kan mycket väl vara orsaken till att en dieselmotor vägrar att startar.

    I det här fallet är jag tveksam. Det mest påtagliga är att motorn har svårt att gå runt på ett normalt sätt när man kör startmotorn.

    Mvh Peter
     
    sacce gillar detta.
  14. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,335
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Hvordan står det il med jordingen av motoren, har for meg at orginal kabel finnes i det området røyken kom fra og at PSA varianten hadde plastisolasjon på kabelen. Et delvis brudd på denne kan gi brann i isolasjone og høy motstand (dårlig fart på startmotoren).
     
    Baikal22, PeterK, Montreal och 1 annan gillar detta.
  15. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,454
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Hej igen, ytterligare några funderingar :) men bara flumgissningar.
    Kan ju vara startmotorn men varför skulle den i så fall börja ryka efter en kvart. Den kan ju kärva och hänga kvar i värsta fall, men i så fall brukar bendixdrevet ta smällen av att få slira på "backspärren" så lång tid, samtidigt måste solenoiden släppa lite annars skulle starmotorn inta släppa eldrivningen alls.
    Kan man tänka sig att generatorn laddade batteriet rätt mycket hela tiden motorn gick så att någon dålig anslutning på jord eller plussidan av de grövre kablarna blev så varm att det glödde fram rök från skyddshöljet och nu är halvkass kontakt, även om det för det mesta är jordflätor utan plasthölje.

    Prova mattsson81's recept med en startkabel mellan minus på batteriet och jord på motorn helst nära startmotorn.
    Den andra kabeln från plus på batteriet, och försök att få fast den andra klämman direkt på stora plusanslutningen på startmotorn.
    Då borde strömförsörjningen till startmotorn vara på topp som test i alla fall.

    M.v.h. JANKRO.

    Ps. Knut hann lite före med liknande fundering om brända jordkablar som ger rök m.m. montro om vi kan har rätt.......... Njae.
     
    SWETHP och Baikal22 gillar detta.
  16. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    474
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Skulle tro på jordfel, ta bort o gör rent jordkablar mellan batteri o kaross samt mellan kaross o motor så hoppar det nog igång igen.
     
    saxnäs och Montreal gillar detta.
  17. Bäckis1843

    Bäckis1843 HBK Intresserad

    Inlägg:
    64
    Kommun:
    Nyköping
    Gissar på jordfel. Ska finnas en jordfläta mellan motor och kaross. Lossar den får man väldigt spänningsfall till motorn. Prova som någon säger ovan med startkablar.
    Hjälper inte det prova 5-56 eller brake clean, till nöds funkar startgas om man inte tar mycket.
    Hostar den igång och stannar ligger felet i bränslesystemet.
    Hostar den inte kan det vara vevaxellägesgivaren. Är den trasig/glapp är det nästan omöjligt att starta.
     
  18. saxnäs

    saxnäs HBK Medlem

    Inlägg:
    610
    Kommun:
    Mjölby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12900
    Jag satsar en peng på dålig kontakt på jord alternativt på pluss sidan. All ström sticker nog ut i jord. tyvärr.
     
  19. saxnäs

    saxnäs HBK Medlem

    Inlägg:
    610
    Kommun:
    Mjölby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12900
    Röken som uppstod var nog från en bränd kabel p.g.a. dålig kontakt.
     
  20. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Hej Kamrater och tack för alla goda råd så här långt.

    Tyvärr har det få gå några dagar innan jag kunde ge mig på motorn igen.

    Jag införskaffade grov kabel, 35mm2 som jag parallellmatade på plus-sidan mellan batteripolen och pluspolen på startmotorn. Jag gjorde samma sak på jordsidan, mellan minuspol och motorblocket.

    Tyvärr var startmotorn lika kraftlös som innan :(

    Kan konstatera att startmotorn blir väldigt varm allaredan efter 3-4 sek startförsök (kanske normalt?)

    Jag tror att det lutar åt att startmotorn är defekt. Vad tror ni?

    Mvh Peter
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.