• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fastighetsregister

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sitter i Norge och funderar på fortsättningen av släktforskningen i höst.

Hur bär man sig åt om man vill veta något om en fastighet längre tillbaka i tiden.

Har varit inne på Lantmäteriet och försökt hitta något, men finner inget för oss släktarbetare.

Är det någon som hittat den rätta vägen att finna uppgifter om fastigheter och även gamla kartor.

Förstår banne mej inte HUR man går tillväga! :confused:

Hälsar
Kåre
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fastighetsregister

I Norge og Danmark er beste kilde skattematrikler, disse er mange steder de eldste skriftlige kilder for mange opplysninger.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Fastighetsregister

Hej
Gå in på denna sida Historiska Kartor | Lantmäteriet

Zooma in på kartan området du är intresserd av. Om du zoomar tillräckligt
hittar du dokument om delningar av fastigheter mm.
Själv har jag hitat intressanta uppgifter där 2 bröder delade en fastighet med bskrivningar
av husen och beslut om att de gemensamt skall bygga brunn för den som blev utan mm

/ingel
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Fastighetsregister

I min hembygdsforskning har jag flera gånger besökt lantmäteriarkivet i Göteborg, nu är det 10 år sedan senast så jag vet inte om det är kvar.
Om man vill ha reda på när ett hus är byggt av en viss familj så kan man kolla mantalslängden för man blev befriad från mantalspeng i tre år vid nybygge, kan jämföras med betalningen av nuvarande fastighetsskatt som man inte heller betalar fullt ut de första åren.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Fastighetsregister

Jag har Häradsekonomiska kartan 1859-1934 över stora delar av södra Sverige samt massor av kartor från Gotland 1699-2000, de flesta med fastighetsbeteckningar.

Fastighetsregister över allt som hänt i Stenkumla 1608 -->

Kube ligger mitt i Stenkumla och har följande historia: 1608, jordeboken, landsarkivet:
Namn knutet till Kube: Mortenn Kouffue.​
1653, revisionsboken, landsarkivet:
Steenkumbla fiardingh och sochn

Kube är ½ hemman om 7 markelej, haufuer åcker till 8 tunnelandh, ängh till 16 mans slätt, starr 2 mans slätt, aagh i Kiällingemyyr, 1 haga till 3 hästar och tarfweligh skough. Bruckas af h:r Peer Gubbe, hwilken 1650 kiöpte gården af Matts Oloffsson för 20 dr. Ingen humble eller trädgårdh.
[FONT=Arial,Helvetica][SIZE=-2]Noter:[/SIZE][/FONT] [FONT=Arial,Helvetica][SIZE=-2]8 markelej = ett markleje skulle vara och bestå av fem tunneland, dvs 40 tunnland[/SIZE][/FONT] [FONT=Arial,Helvetica][SIZE=-2]16 mans slätt = drygt 3 tunnland äng[/SIZE][/FONT]​
1699, geom.avmätn./renovation/, lantmäteriet 2
kube1699.jpg

[SIZE=+1]1868 ingick Kube i Skifteslaget No[/SIZE][SIZE=+2]1[/SIZE][SIZE=+1] i Stenkumla[/SIZE]
Gardrungs, Kube, Snäckarve, Prästgården, Myrse, Kviungs och Bertels
[SIZE=+1]Stenkumla Socken af Gotlands Södra härad.[/SIZE]

kube1868.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen