• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fasta avlopp med liten diameter på ställplatser

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej Govänner!

Detta är nånting jag glömt att ta upp här på forumet.
När vi stod uppställda i södra Bayern på en ställplats uppe på en alp kom vi i kontakt med avloppskopplingar modell mindre. De var ca: 50mm i diameter och fanns i mångfalld på denna ställplats. Vi hade ingen möjlighet att ansluta till detta avlopp, så det blev till att fylla över till en plasthink och precisionshälla ner i det lilla hålet.
De andra bilarna som stod uppställda där hade alla anslutningsmöjligheter. (De var alla tyska)....Saken är den att jag hade aldrig sett den här typen av anslutning tidigare och än mindre hade jag en adepter för detta. Nu till frågorna.....

* Är detta en vanlig anslutning i Europa för ställplatser och campingar?
* Finns det sådana anslutnigar i Sverige?
* Går det att få tag på adeptrar till detsamma?
* Någon som har en redan?

Pärlan står ju inne i garaget och håller värmen, men idag när nordanvinden ven om knuten, tyckte jag mig höra Pärlan mummla nåt om att hon längtade till våren och komma ut, precis som en kalv på grönbete, men det kan ha varit en hägring........Man börjar ju nästan känna sig som när man gjorde Lumpen..... Muckarkam ni vet! Nedräkning till MUCK!! Det har inte varit så nära till våren nån gång i höst.:wink: :wink:

Ha det så bra i snålblåsten!!!
 
Senast ändrad:

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Fasta avlopp med liten diameter på ställplatser

Hej Schmid!
Jag har en slang som man sätter på grå-tanken och sen tömmer. Kanske skulle vara den man använder där. Har aldrig haft användning för den och tycker bara att den har legat ivägen! Å långsamt går det! Men nu, nu får vi kanske nytta av den i alperna!!!! Tack!!
Häls
Fredrik
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fasta avlopp med liten diameter på ställplatser

Hej Fredrik!:yes:

Nyss uppkommen från en skön bastu och en kall öl känns det ganska skönt.
Ja.... Du har nog de rätta grejorna för en ställplats i Alperna, eller Tyskland i stort. Verkar vara vanligt därnere. Och du....Alperna...... Ett av de vackraste ställen på vår planet.
Om du åker dit i sommar glöm inte att besöka Köningsee, ett paradis.....
Lycka till med dina kopplingar.
Önskar jag hade en sån slangkoppling och slang.. som du har, skall skaffa mig en så`n innan vår & sommarsäsongen. Verkligen smart.. Lycka till!

Trevlig Helg:) :)
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Fasta avlopp med liten diameter på ställplatser

Själv är jag en ordentlig? novis, har aldrig campat, aldrig kört husbil, aldrig haft husvagn (bevare mej), utan det är den förra ägaren som har fixat allt som är bra att ha grejor. Bilen är en 05 som jag köpte beg, 05 i november, sen har vi testat oss fram. Helt sjukt roligt, och den här webb-sidan gör det så otroligt mycket roligare och lättsammare. Nu går vi i tankar om att skaffa en kärra för över 800 tusen!!!!!!!!! å bevare mej!!!! Hel-integrerat. Vi får se vart det slutar.
Hon som har svart bälte i shopping gillar inte höjder över 1,67 m, men ungarna å jag lurade ut henne i Provance i somras, helt otroligt mysigt, vackert och alla andra vackra ord. Mycke berg var det! små smala mysiga vägar, som sligrade sig runt bergen. He ,he.
Ska lägga in Köningsee i POI, för Åsa vill "hemskt" gärna åka runt i Österike på alla små fina "slott" och kolla kvaliteten på de vita vinerna!!
Tack för tipset! ta en öl till för mej, så hukar vi för dom 2 mm snö som är p G i Stockholm, och ett kaos i trafiken som följer.
Lev väl
Fredrik
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fasta avlopp med liten diameter på ställplatser

Hej igen Fredrik!

Ölen är upphälld till din ära.........men ojjjjjj vad fort den tog slut då```hmm!
Konstigt!!!!! Den var ju här nyss??

Vi håller tummarna att allt går väl med nya bilen. . Svart bälte i shopping... Ja man går inte säker nånstans längre tur att det finns Rehab..... för folksjukdomar..

Skämt åsido, lycka till med den den nya skönheten! (Bilen)

Hoppas att någon mer har erfarenhet av de här små slangarna till avloppet som tråden handlade om från början.

Snökaos i Stockholm alltså.....Skall salta uppfarten ifall det skulle blåsa ner hit!

Simma lugnt!!!
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Fasta avlopp med liten diameter på ställplatser

Ja,dom där små-ölen man köper på pråmen i Puttgarten tar slut väldans kvickt!
Temperatur nu runt nollan, och jag har fem bilar i taxitrafik(Taxi Stockholm) som rullar i natt, varav en med bromsar som nog borde ha åtgärdats. ........... Tror jag tar en liten pilsner jag med!
Fredrik
Ps jo, det är jag som lägger mej på garage-golvet å byter klossr imorgon, får väl ringa Kölis när det går åt pipan! ds
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Fasta avlopp med liten diameter på ställplatser

Gråvattenanslutningar finns hur många som helst. Men på en modern men illa skött husbilstation i Italien, hade dom en som passade perfekt. En ganska smutsik slang, desutom gick det att få sug i den. När jag åkt en bit, kom tanken faan!!!! Jag tömde nog gråvattnet i dammsugaren
Bosse Bus
 
Toppen