• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast toatank

aohlin

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5860
Medlemskap
2024
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av toa med fast tank? Hur gör man med tömning,
undrar en som spekulerar kring köp av bil med en sådan toa!
Tacksam för synpunkter aohlin.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Fast toatank?

Hej
Vi har fast tank 80 l och tycker det är bra, prövade förra helgen kasett tank då vi hade hyrt bil tyckte att det stänkte när man tömde. Men till frågan. vi tömmer oftast hemma för vi har möjlighet att öppna brunnslåcket och backa bilen över hålet och dra i spaken innefrån bilen. I sommras var vi till Norge och Sverige på resa. Norge hade tömmingsstatjoner hur mycke som helst. I Sverge tömde jag på Camping platser på två ställen hade de en rostfri låg balja med hjul och slang så det var bara att skjuta under bilen. Vi har en plast tank på hjul med oss som jag har varit tvungen att använda 3 ggr på 3,5 år, nackdelen med den är när man skall lyfta upp den för att tömma så väger den 80 kg
Ha De paffw
Ps har man stor tank så behöver man inte tömma så ofta
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fast toatank?

Jag har en vattentoalett med fast tank i bilen och elektrisk tömningspump. Vill jag tömma tanken trycker jag på en knapp. Mycket behändigt! Det gäller bara att se till att man står på rätt ställe vid tömning!

Alternativt kan jag ta ut en lite längre slang för att tömma på ställen där det är olämpligt att använda elektrisk tömning. Också mycket behändigt, snabbt och hygieniskt.

Jappe
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fast toatank?

Har också haft fast tank och är inte lika entusiastisk över det som föregående skribenter. Hade ibland svårt att hitta tömplatser och var besvärligt att göra rent tanken. Om något låg kvar var det ett he--te att få rent om det torkat fast. Rekommenderar kassett och en extra om man är många i bilen. Inte svårt att tömma stänkfritt om man trycker på luftningsknappen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast toatank?

Min erfaring med kasetter er at det er mindre duft ved tømming når en ikke bruker kjemikalier enn med kjemikalier. Og med SOG så slipper en dufter inn i bilen :D:D:D - finnes og for enkelte tankløsninger.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank?

Vi har haft fast tank i en bil och kassett i de nästföljande två bilarna. Jag skulle aldrig satsa på fast tank med de erfarenheter vi fått.

Det är svårt att hitta platser att tömma en fast tank medan kassetten kan tömmas på alla de få platserna som passar fast tank plus alla andra ställen där fast tank inte går att tömma. Många ställplatser i europa som vi stannat på har saknat tömningsfunktion för fast tank. Här i England finns det överhuvud taget inga ställplatser så här har vi klarat oss genom att använda offentliga toaletter, antingen via holken eller genom att leta upp en samligsbrunn på utsidan av toalettbyggnaden. Med fast tank hade detta varit omöjligt.
 

Bent

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
17837
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank?

Hej Leif
Jag er ny medlem i detta forum
Så dit indläg om toa tank fra 2010
er det något du har monterat själv??
hur er det gjort med ventilen från kassett toa till tanken
Bent Medlemanr. 17837
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fast toatank?

Eftersom vi håller på och bygger vår husbil på hemmaplan i skrivande stund, då har vi helt unik möjlighet att bestämma toatank/kassett valet alldeles själva. Efter allt vad vi har läst här på HBK i 2 års tid, skrivet av husbilsfolket med mångårig erfarenhet, vi har bestämt oss för båda alternativen!

Vi har en vattentoalett som levererar fekalier till en vanlig toakasset. På kassetten har vi en kvarn fastskruvad med 1/4 varv. Vill vi stanna längre på ett ställe utan möjlighet att tömma kassetten, då skickar vi fekalier med en knapptryckning till en gemensam uppsamlingstank på 80 liter under bilen. Både kassetten & tanken är kopplade till samma SOG på taket (slipper kemikalier och får bättre vädring). Är vi i trakterna där man kan tömma själva kassetten men inte tanken, då är det bara att sätta på det ordinarie utloppsröret (återigen 1/4 varv) och tömma kassetten manuellt (med knappen för icke-stänk).

Den här lösningen får vi nog tacka både Jappe & SirMcLain som har haft tålamodet att förklara för oss hur det hela fungerar i praktiken.

Nästa grej är tömning av den stora tanken, men det får vänta tills frågan dyker upp i en annan tråd...

En produkt som redan finns på Reimo anpassad för alla tänkbara kassetter:
clean-evolution.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank?

Förra året bytte vi från en Polar Camper = kassett,
till en husbil med fast tank, åkte 1000mil 2014 med husbilen,
jag ser bara fördelar med fast skittank, jämför med gråvatten, orka springa runt å tömma en liten kassett/lunga stup i ett.

Vi tömmer båda tankarna samtidigt, detta går bra på alla campingar samt många ställplatser, och en del stora truckstop.
Annars bara ringa den kommun man vill tömma i, de måste tillhandahålla en tömningsplats.
Jag är jättenöjd med fast tank :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank?

Klart det finns alternativ - men inte för mig.:)
Finns ju massor med folk som gillar att pyssla med sina BH luckor.


/M

Vad är BH luckor?


Bortsett från vad det är, så tycks det finnas massor av folk som gillar att köra omkring med 30, 40 eller 50 liter extra skit i bilen för att få förmånen att få leta efter en tömningsstation då och då när alla dessa vanliga offentliga toaletter de kört förbi inte funkat för att tömma en fast tank.

Eller är det så att det inte finns något rätt svar på frågan om fast tank eller kassett? Troligen!

Det är väl så att valet är helt beroende på hur vi väljer att semestra och resa, hur stor och tung bil vi vill ha och hur mycket vi vill planera resandet och nödvändiga stopp, samt sist men inte minst vilken bil vi väljer att köpa.

Det är få husbilar där det är möjligt att välja mellan fast toatank och kassett i en för övrigt identisk bil. Då kommer vi till prioriteringar och somliga prioriterar en bil med fast tank och gör kanske avkall på annat för att en sådan bil passar deras sätt att resa medan andra prioriterar bilar med kassett eller väljer en bil efter helt andra kriterier och tar svartvattenhanteringen som den råkar vara i just den bil som är optimal i övrigt för just deras behov.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fast toatank?

BH lucka = Bajshanteringslucka.

Det är väl bra att det finns alternativ så man SJÄLV kan välja vad man vill sysselsätta sig med när man är ute och åker.

..och vill man ha samma WC komfort i husbilen som hemma, pekar det i en viss riktning.

/M
 
Toppen