• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast monterad gasolflaska

caytommie

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
14131
Medlemskap
2024
Om man har en fast monterad gasolflaska som behöver fyllas och man står på en camping under en längre period, är det då inte en nackdel jämfört om man haft en lös som man kan ta med sig och byta på lämpligt ställe? Eller löser man det genom att ha en av varje sort?
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fast monterad gasolflaska

Jag hade samma tanke innan jag monterade så jag monterade bara en Lpg-tank men efter en kort tid så insåg jag att för min användning så var det inte ett problem så jag satt in en tank till, om jag skulle hamna i den situationen att jag inte kan åka och tanka så kan jag bara lossa slangen från den ena tanken och ansluta till en vanlig gasflaska, då måste jag ju ta med en extra flaska hemifrån eller köpa/låna. Jag sålde den ena flaskan och behöll den andra som reserv men har nu konstaterat att jag lika gärna kan sälja den då jag inte kommer behöva den.

Men det finns inget enkelt svar på detta var och en måste utgå från sina egna förutsättningar.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fast monterad gasolflaska

Jag började också med att ha en av varje sort, men mitt behov gör sig bättre att bara ha LPG.

Om du ska ha en svensk (eller Spansk) kombinerat med LPG är det en bra lösning om du står en månad eller längre på samma plats. Men rör du på dig oftare eller har el, är det inga problem med LPG.

Men om du är osäker börja med en tank.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fast monterad gasolflaska

I Sverige är det priset för min del. Vi rör oss oftast runt Göteborg eller Malmö när det behövs Gasol för uppvärmning och det blir skillnad på 200:- och 600:-(På bensinstation) per 11kg gasol när det går åt ett par tre i veckan.

Utomlands är det bekvämligheten eftersom nästan var enda bensinstation har gasol.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fast monterad gasolflaska

I mitt fall så är det en comfort-höjare, att böka ut och in flaskor i ett trångt skåp var inte roligt sen så kan jag numera tanka gas 24/7 ( eftersom jag bor strax utanför Göteborg) i Frölunda , på resa norrut så tankar jag Karlstad och söderut i Malmö som båda har generösa öppettider (Malmö 24/7) ...
Men 2 tankar räcker ganska långt även vid vintercamping kan jag konstatera.

Sen blir det billigare och enklare på resa i Europa, då kan jag tanka nästan överallt...(myLPG.eu - LPG in Europe)
Att det blev billigare gasol/lpg är en bonus som kanske betalar investeringen men anledningen från början var comfort.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterad gasolflaska

Malmö LPG i Vintrie, Almviksvägen 21 Malmö beläget mellan Svågertorp och Malmö Arena/Emporia, har dygnet runt service med betalkort

Ägaren Kent Lindén har investerat i en kortläsare till sin tankstation vilket innebär att man kan självtagna dygnet runt, särklass bästa innovationen i Sverige på det här området

läs mer på Gasol Malmö LPG | Gasol till billigare pris
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Fast monterad gasolflaska

Några funderingar:
Hur många kg gasol får en "vanlig" husbil maximalt ta med under färd?
Hur ska behållarna vara säkrade?

Jag tänker som så att jag som mest har två P11 alltså 22 kg gasol under färd.
Kan jag välja att ha en PC 10 + två PC 6? Om detta är OK, hur ska då den tredje flaskan förankras?
Alltså, vad gäller enligt myndigheter respektive försäkringsbolag.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterad gasolflaska

Det finns stora LPG tankar som normalt monteras under bilen,40-50kg är inte onormalt.
När det gäller flaskor vet jag inte,det finns restriktioner hur mycket du får förvara hemma,men det är ju en annan sak.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterad gasolflaska

Några funderingar:
Hur många kg gasol får en "vanlig" husbil maximalt ta med under färd?
Hur ska behållarna vara säkrade?

Jag tänker som så att jag som mest har två P11 alltså 22 kg gasol under färd.
Kan jag välja att ha en PC 10 + två PC 6? Om detta är OK, hur ska då den tredje flaskan förankras?
Alltså, vad gäller enligt myndigheter respektive försäkringsbolag.

En inte helt enkel frågeställning att reda ut
I grunden regleras detta i föreskrifter utfärdade av Sprängämnesinspektionen som för länge sedan sammanfördes med Räddningsverket och numera ingår i MSB.
Föreskriften säger följande.

citat
Fordon får medföra det antal flaskor som krävs för utrustningens funktion. Fordon vas utrustning inte kräver något särskilt antal gasflaskor får medföra högst två flaskor. Om fordon är avsett för fritidsbruk får varje flaska rymma högst 30 liter
slut citat

Jag vill tolka detta till att maximalt 2 st P11 är tillåtet att ha med sig enl denna föreskrift baserat på att en P11 har 27liters volym.

Om man däremot läser ADR-reglementet så är det tillåtet att under "Värdeberäknad mängd" transportera 333kg gasol utan särskilda krav på ADR-godkänt fordon. Dock ställs krav på förarens kompetens och utbildning. Samt krav på att gasolbehållarna transporteras i väl ventilerat utrymme vilket ett husbilsgarage knappast kan betraktas som.

Personligen skulle jag, av ren självbevarelsedrift, tveka inför att transportera gasolflaskor med innehåll i garaget där man oftast har batterier, elcentral mm placerat. Lite läckage och en tändkälla så kan din bil och du själv bli allvarligt skadade.

Som svar på din fråga, max två gasolflaskor modell P11 i bilens gasolutrymme, har du tre gasoflaskor får den tredje stanna hemma.
Alternativt kan du transportera upp till 333kg på en öppen släp efter husbilen men då med bl. a. kravet på att du har viss utbildning/kompetens i vad du transporterar och hur man hanterar en farlig situation.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterad gasolflaska

Skall verkligen reglerna tydas som att det är flaskans volym som räknas? Är det inte den maximala volymen (brandfarlig) gas som är avgörande? En P11 innehåller då 22 liter gas eftersom den bara fylls till 80% av sin totala volym. Detta skulle i så fall innebära att det skulle gå att få med två P14 (14kg/28liter).
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fast monterad gasolflaska

En inte helt enkel frågeställning att reda ut
I grunden regleras detta i föreskrifter utfärdade av Sprängämnesinspektionen som för länge sedan sammanfördes med Räddningsverket och numera ingår i MSB.
Föreskriften säger följande.

citat
Fordon får medföra det antal flaskor som krävs för utrustningens funktion. Fordon vas utrustning inte kräver något särskilt antal gasflaskor får medföra högst två flaskor. Om fordon är avsett för fritidsbruk får varje flaska rymma högst 30 liter
slut citat

Jag vill tolka detta till att maximalt 2 st P11 är tillåtet att ha med sig enl denna föreskrift baserat på att en P11 har 27liters volym.

Om man däremot läser ADR-reglementet så är det tillåtet att under "Värdeberäknad mängd" transportera 333kg gasol utan särskilda krav på ADR-godkänt fordon. Dock ställs krav på förarens kompetens och utbildning. Samt krav på att gasolbehållarna transporteras i väl ventilerat utrymme vilket ett husbilsgarage knappast kan betraktas som.

Personligen skulle jag, av ren självbevarelsedrift, tveka inför att transportera gasolflaskor med innehåll i garaget där man oftast har batterier, elcentral mm placerat. Lite läckage och en tändkälla så kan din bil och du själv bli allvarligt skadade.

Som svar på din fråga, max två gasolflaskor modell P11 i bilens gasolutrymme, har du tre gasoflaskor får den tredje stanna hemma.
Alternativt kan du transportera upp till 333kg på en öppen släp efter husbilen men då med bl. a. kravet på att du har viss utbildning/kompetens i vad du transporterar och hur man hanterar en farlig situation.

Hej! Anders

Eftersom du är duktig på detta. Kan du reglerna på de fasta tankar som monteras på ex Carthago? De brukar ju vara större än t.ex 2 Alugas flaskor.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterad gasolflaska

Hej SirM

Enligt samma regelverk som inlägget tidigare idag

citat
Om ett fordon registrerats efter 29 maj 2002 och förses med fast tank får det endast a CE-märkt tank (tillåten inom EU).
Om ett fordon varit registrerat, med eller utan gasinstallation, i något land före den 29maj 2002 och förses med fast tank får det ha CE-märkta tankar eller tankar enligt äldre bestämmelsen, vanligen AFS 1999:6
slut citat
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterad gasolflaska

Skall verkligen reglerna tydas som att det är flaskans volym som räknas? Är det inte den maximala volymen (brandfarlig) gas som är avgörande? En P11 innehåller då 22 liter gas eftersom den bara fylls till 80% av sin totala volym. Detta skulle i så fall innebära att det skulle gå att få med två P14 (14kg/28liter).

Michael
föreskrifterna ser i det här fallet till gasolflaskans nominella volym, dvs ca 27l för en P11
hela flaskan är ju fylld med gasol en del i gasfas och en del i vätskefas
av säkerhetsskäl fylls den enbart till 80% som du skriver, men det är ju vätskevolymen
de resterande 20% är ju fyllt med gas i gasfas och betraktas som brandfarlig fas som du skriver

mig veterligen finns inte 14kg gasolflaskor, alltså löstagbara och påfyllningsbara gasolflaskor
motorgasflaskorna M16 är det närmaste jag vet i det fallet, och den till P11 närmast större P19-flaskan, båda för stora enligt bestämmelserna

däremot finns det 14kg Alugas tankflaskor vilka ska betraktas som tankar och där kan jag inte hitta några begränsningar annat än de 333kg som gäller för ADR
 
Toppen