• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast LPG-gasflaska i vinterförvaring

F

F.d. 55666

Guest
Jag har två stycken alu-gasflaskor fast monterade. Ägaren till maskinhallen för vinterförvaring vill att jag tar ut flaskorna. Eftersom dom är "fasta" ville jag ha dem kvar. Om jag inför vinterförvaringen tömmer dem helt och hållet är det då säkert? Ägaren sa till sist OK.

Följande citat är från MSB

"Vinterförvaring av gasolbehållare

Den maximala behållarvolym som får förvaras i en lagerbyggnad utan att denna är av obrännbart material eller brandtekniskt avskild är 500 liter. Det motsvarar 19 stycken behållare av typen P11. Om flera husvagnar, husbilar eller båtar vinterförvaras inomhus kan gasolbehållarna behöva tas ur. Utrymmet ska också vara ventilerat till det fria. Alternativt placeras gasolbehållare utomhus, till exempel i ventilerat plåtskåp."

Jag undrar om "behållarvolym" avser full tank eller även 19 st helt tomma flaskor.

Någon kunnig som kan svara, jag vill ju inte vara orsak till ev trassel med försäkringsbolag.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
det är behållarens volym, fylld eller ej, som räknas
det finns ju gas i gasfas kvar i behållaren även om du "tömt" den genom att låta en låga brinna tills den slocknar
om dom ska undantas måste dom vara tömda och avfasade med fackla, samt "gasfriförklarade" av en auktoriserad firma vilket är en dyr och omständig procedur
dom undantas också om dom intygas vara "fabriksnya, ej driftsatta gasolbehållare" det sätt jag märker Alugas tankflaskor när dom skickas till kunder och återförsäljare med fraktbolag
 
F

F.d. 55666

Guest
Tack för ditt svar! Om jag då förstår rätt kan alltså upp till motsvarande 19 flaskor, tömda eller fulla, vara kvar i HB:arna eller husvagnarna som vinterförvararas i byggnaden. Även om det är lite bökigt så är det ju möjligt att ta ut flaskorna, hur gör andra med fasta LPG flaskor?
 
Toppen