• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast LPG-flaska

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Är det någon som har monterat Prakto-flaska? Det är en Belgisk grön stålflaska som kostar 2095kr i Sverige, alltså mycket billigare än Alugas. Praktoflaskan väger bara c:a 6kg mer än Alugas.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Tack Pålle, jag misstänkte nästan att det skulle vara på detta sättet, men, men, man vill ju många gånger att "vattnet ska gärna gå över den egna kvarnen". Då får vi vl hitta lämpliga ställen i Norge (leta nål i höstacken) där vi kan byta vår egen "lilla" flaska efter ca 6-8 grillningar...

Det finns ju en 2 kg flaska som är standard i hela EU och kan bytas överallt
/Thomas
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
gff-420-7ee7b528.jpg
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Val av yttre påfyllning, för- och nackdel med dessa två typer av påfyllning?


Visa bilaga 145418
Den yttre enklare fungerar perfekt, med ett extra lock som JR Larm i Lindome monterar. Med lock o separat lucka blir det perfekt. Även vintertid. Vi fyllde i Piteå på väg norrut och idag har vi fyllt i Sundsvall på väg söderut. LPG systemet är en fröjd för oss som är vinteråkare!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
@"Marianne och Ranko": Jag skulle inte bry mej, kan inte se det som en säkerhetsrisk.
Bara för att den är tillverkad/avsedd för fast montage betyder ju inte det att det alltid måste vara så, bara att tillverkaren har tänkt sej det sättet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.596
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eftersom den är tillverkad/avsedd för fast montage, kan det ju hända att den inte alltid kommer att fyllas av fackpersonal om man kommer med den lös.

Det kan säkerligen också inträffa, att fackpersonal förhindrar att man försöker fylla den själv.

Pålle
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Selv med påfylling ute kom det en gubbe løpende for å stoppe meg da jeg åpnet skåpet for å hente adapteren, han sa ikke noe da han så at jeg skrudde I adapteren I påfyllinge på utsiden :D. Han rakk ikke å se at det ikke var noen flaske i skåpet - jeg hadde 110 liter tank under bilen.
Hej Knut!
Betyder det att du hade en liggande gastank under husbilen? Som du använder till kylskåp/spis mm? Det är sånt jag funderar på för våran buss om det är möjligt....tack!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja installert av Wyhnen i Viersen, Tyskland. De har et stort utvalg av tanker og lang erfaring i montering. Ser i en annen tråd at dere har noe bedre plass under enn vi hadde så det kan være dere kan montere en enda større tank.
 
Toppen