• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast gasoltank i husbilen

F

F.d. 25267

Guest
Funderar på att montera en fast gasoltank. Den bör vara på minst 110-120 liter. Man kan då fylla till ca 90 liter som motsvarar ca 45 kg gasol - d.v.s. 4 st P11 tuber. Detta skulle räcka hela säsongen för oss. Tänk vad smidigt att fylla på våren och sedan slippa lyfta och byta tuber fram och tillbaks. Jag skulle då även flytta vikten bakåt och få den på boggien istället för den hårt belastade framaxeln. Har gott om plats i garaget för tanken. Min fråga är om detta går att få igenom bilprovningen. Allt ska givetvis monteras korrekt med godkända delar. Har sett tankar med tillbehör på tyska hemsidor.

Per
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Det er et par ekstra saker å ta hensyn til ved montering inne i garasjen, det var moderat ekstra kostnad på å få tanken installert, trykkprøvet og sertifisert i forhold til bare å kjøpe delene så jeg valgte å få min 110 liters tank installert hos Wynen i Viersen.

Ta kontakt og få en pris bassert på montering inne i garasjen, du kan på forhånd på webben ha valgt hvilken tank du ønsker - mulig en kort bred tank passer bedre enn den lengre slanke som brukes ved montering under golvet som hos oss. På et Fiat alko amc chassi som du har er det i praksis ingen løsning å montere under gulv - det er ikke rom for store tanken der.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Er montering överlåter jag till experter, men visst är det grymt bra med fast gasoltank om 120L!
Jag klarar värme, dusch, kök, kyl/frys hela säsongen, April-Nov på 1st. tankning.

Min bil är 10m. /28Kvm. (med slides ute)

Mvh. Magnus
 

clase

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1608
Medlemskap
2025
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Hur gick det för dig?
Går i samma tankar, gärna så stor som möjlig med hänsyn till utrymme, lagar och säkerhet.
Åker Burstner Eleganze 890-12, någon som kan ge förslag?
Ser nu fram emot ny säsong! Clas
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Hej.
Hade en 120l tank monterad ( över 20 år ) det var inga problem, men bilen var en MB med en riktig lastbil ram.
Jag tror att ni ska ha problem att placera en så stor tank på en Fiat .
Det finns knappast plats hos en Carthago S -plus på en Iveco.Max 90 liter.

Mvh
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Har börjat kolla upp lite om det skulle gå att sätta in en fast tank på vår Bürstner Ixeo, under till.
Fick till svar att det skulle gå med en placerad strax bakom bakaxeln av denna typ som Wynen har. Size: 90 Ltr. - filling capacity : 72 Ltr. = 36 kg.
Length: 1274 mm , diameter: 315 mm tank weight: 37 kg.

Mvh,
N o N
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Hej.

I något tidigare inlägg som jag nu inte hittar,
fanns det någon i Falkenberg som monterade fasta gasolflaskor för fyllnining av lpg.
Är det någon här som vet:wideeyed: vem det var???
Jan Eric
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Hej.

I något tidigare inlägg som jag nu inte hittar,
fanns det någon i Falkenberg som monterade fasta gasolflaskor för fyllnining av lpg.
Är det någon här som vet:wideeyed: vem det var???
Jan Eric
Hej. din fråga hör ju egentligen inte hemma I denna tråd som handlar om gastankar, hursomhelst är det enkelt att köpa LPG flaskor o montera själv.
 

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Hej Per,

du har en firma på nära håll som heter Gasol i Karlshamn

Deras hemsida: gasolikarlshamn.se

Henrik som har firman är duktig och har bra erfarenheter. Jag kan verkligen rekommendera honom.

Ring och prata med honom.

Hälsn. Willy (164)
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Hej. Tack för tipset. Ska kolla upp det. Undrar om man får montera själv och hur det funkar med besiktning. Priset är givetvis intressant också.

Mvh Per
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Hej. Tack för tipset. Ska kolla upp det. Undrar om man får montera själv och hur det funkar med besiktning. Priset är givetvis intressant också.

Mvh Per

Du får montera själv. Mycket enkelt. Och behöver inte besikta.

alugas_01_gr.jpg
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Du får montera själv. Mycket enkelt. Och behöver inte besikta.

alugas_01_gr.jpg

Hej. Nu menar jag inte vanliga flaskor utan en 110 liters tank som räcker en hel säsong för oss. Det är lite mer komplicerat tror jag. :)

Per
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Om du besøker Wynen Gas i Viersen https://www.wynen-gas.de/routing.html så er prisen de tar for monteringsarbeidet så lav at jeg ikke vurderte om jeg kunne gjøre jobben selv. Bestillte tid for jobben og de startet med å kontrollmåle hvilken av tankene som passet best under vår bil. Deretter inn med bilen slik at de kunne jobbe stående med den tunge tanken. Noen små timer senere var det hele gjort og tanken fyllt - førstegangs fylling krever spesialutstyr for å bytte ut luften med gass. De tanker de leverer i dag har sertifikat på at de ikke trenger 10årlig trykktesting!
 
F

F.d. 30292

Guest
Sv: Fast gasoltank i husbilen

var tankar du gasol?
behöver man skaffa nån adapter här i Sverige?

//Tomas
 
F

F.d. 30292

Guest
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Er montering överlåter jag till experter, men visst är det grymt bra med fast gasoltank om 120L!
Jag klarar värme, dusch, kök, kyl/frys hela säsongen, April-Nov på 1st. tankning.

Min bil är 10m. /28Kvm. (med slides ute)

Mvh. Magnus

var tankar du gasol ?
finns det adaptrar här hemma?

//T
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Du har två att välja på. En Preem i Nacka och en gasolmack i Uppsala.

Öppettider
Uppsala
Maj- Aug Sept-Apr
Vardagar Tisdagar
10 - 17 10 - 17
Helgdagar Fredagar
11 - 14 10 - 17

Garnisonsvägen 1
Koordinater Lon: 17.61957
Koordinater Lat: 59.88655

Telefon: 076-863 96 34
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Öppnar tråden igen.

Vill ha en sådan tank som Knut fick installrad i Tyskland men vill inte åka ända dit för det (har bara helger till förfogande)
Finns det någon firma i Sverige, gärna i den nedre halvan (Sundsvall och nedåt) som gör detta? Tuben ser ut så här oinstallerad
 

Bilagor

  • id-110-360-cf-595feed9.jpg
    id-110-360-cf-595feed9.jpg
    2,4 KB · Visningar: 1.061
Toppen