• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast gasolflaska

J

Jane Nilsson

Guest
Hej
Jag har en Burstner 890i och satte i en fast gasolflaska innan vi körde till Tyskland.
Jag undrar hur ni har monterat påfyllningsuttaget.
Mvh
Ingegärd
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fast gasolflaska

Har kontaktat Wynen-Gas som kom med snabbt svar som dock ledde till lite följdfrågor som ännu ej besvarats.

Första svaret gav i handen dock att de nog kan montera en tank mellan 90-125lit storlek till en kostnad av ca. 2000 Euro :wideeyed:

Någon som känner till en firma närmare än Düsseldorf för köp alt. också installation av fasta gastankar. Jag tänker här inte på LPG gasflaskor. Den installationen kan nog utan större problem fixas själv om det skulle bli ett alternativ.

Förmodligen löse rjag nog även installation av tankarmatur mm. Men vi vill också ha gällande certifikat för att slippa problem efteråt med krav på trycktest mm. var 10:e år. Och det blir nog omöjligt om man installerar själv???

Så, firma som är närmare än Düsseldorf?

Mvh!
// Niklas
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasolflaska

Har kontaktat Wynen-Gas som kom med snabbt svar som dock ledde till lite följdfrågor som ännu ej besvarats.

Första svaret gav i handen dock att de nog kan montera en tank mellan 90-125lit storlek till en kostnad av ca. 2000 Euro :wideeyed:

Någon som känner till en firma närmare än Düsseldorf för köp alt. också installation av fasta gastankar. Jag tänker här inte på LPG gasflaskor. Den installationen kan nog utan större problem fixas själv om det skulle bli ett alternativ.

Förmodligen löse rjag nog även installation av tankarmatur mm. Men vi vill också ha gällande certifikat för att slippa problem efteråt med krav på trycktest mm. var 10:e år. Och det blir nog omöjligt om man installerar själv???

Så, firma som är närmare än Düsseldorf?

Mvh!
// Niklas
Hmm, om certifikatet bara ska vara för att slippa en trycktest efter 10 år så är det inte bättre att börja om med helt nya tankar efter dessa 10 år med tanke på priset.

En trycktest kan nog inte testa om den är rostig tex, tänker på vissa garflaskor i VW bilar som det skrevs om för en tid sedan som hade rostat sönder.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fast gasolflaska

Tackar då borde samma tank passa på min följer
Ha de Paffw

Så till vida inte de har andra tankar med andra dimensioner än de som anges på deras hemsida förstår jag inte hur de tänker.

Om man monterar en tank med dia. 360mm under vår bil kommer den att sticka ner 130mm lägre ner än något annat på bilen och därmed vara lägsta punkten med råge.

En sådan tank anser inte jag är lämpligt att montera. Åtminstånde inte utan att göra hål i nedre golvet och sticka upp tanken rätt rejält upp mellan dubbelgolven.

Så därför har jag ställt frågan till dem om hur de hade tänkt installationen. En fråga jag än så länge inte fått svar på.

// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fast gasolflaska

Hmm, om certifikatet bara ska vara för att slippa en trycktest efter 10 år så är det inte bättre att börja om med helt nya tankar efter dessa 10 år med tanke på priset.

En trycktest kan nog inte testa om den är rostig tex, tänker på vissa garflaskor i VW bilar som det skrevs om för en tid sedan som hade rostat sönder.

Känner du till någon firma närmare än Düsseldorf?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fast gasolflaska

Nope, tänkte mer på att montera tankar är knappast rocketscience så det måste väl finnas någon som gör det i Sverige?

Finns inget krav på certifiering fixar jag en sådan installation själv utan större problem. Har alla verktyg och kompetensen för det. Provtryckningen är enda frågetecknet men med helt ren tryckluft & lite såpavatten löser man det också.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasolflaska

Finns inget krav på certifiering fixar jag en sådan installation själv utan större problem. Har alla verktyg och kompetensen för det. Provtryckningen är enda frågetecknet men med helt ren tryckluft & lite såpavatten löser man det också.
Montering od är rätt enkelt skulle jag tro speciellt om man har dubbelgolv att skruva i. det har tyvärr inte jag, läcktest är nog inget stort problem heller som du nämner och 7-8 kg ska klarar en vanlig kompressor, men hur känslig är gasolen för ev olja från kompressorn?

Skriv gärna här vad du kom fram till rörande montering och ev krav inkl certifiering.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fast gasolflaska

Montering od är rätt enkelt skulle jag tro speciellt om man har dubbelgolv att skruva i. det har tyvärr inte jag, läcktest är nog inget stort problem heller som du nämner och 7-8 kg ska klarar en vanlig kompressor, men hur känslig är gasolen för ev olja från kompressorn?

Skriv gärna här vad du kom fram till rörande montering och ev krav inkl certifiering.

Olja och gasol är NO NO. Skall man trycktesta en gasolanläggning med hjälp av kompressor krävs oljeavskiljare med tillräckligt hög kvalité för att avskilja all olja.

Jag har idag ingen sådan oljeavskiljare så blir det aktuellt att göra jobbet komme rjag behöva komplettera med en bra oljeavskiljare.

Ang. krav på certifiering vill jag minnas jag läst andra inlägg i vårat eminenta forum om det tidigare. Även om jag inte minns svaret just nu.

Här finns nämligen de som är oerhört mycket mer kunnig inom detta området än va djag är. Så jag avhåller mig från att svara eftersom jag inte är säker på korrekt svar.
 
Toppen