• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast gasolflaska

J

Jane Nilsson

Guest
Hej
Jag har en Burstner 890i och satte i en fast gasolflaska innan vi körde till Tyskland.
Jag undrar hur ni har monterat påfyllningsuttaget.
Mvh
Ingegärd
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Det finns en tryckkärlsförordning (bif) som reglerar allt handhavande av tryckkärl och deras besiktning.Kontrollant är någon av SWEDAC godkänd organisation/person. Vid påfyllning kan kontroll ske och flaskan tas ur drift om den inte uppfyller kraven.Som alltid faller ansvaret rakt ner på oss användare att vi följer de lagar och regler som finns. När vi köper och monterar våra gasflaskor skall vi få ett intyg(Certifikat) som stödjer att flaskan är godkänd för sitt ändamål ocvh när den skall besiktigas.

Men denna föreskrift är ju en från Arbetsmiljöverket och gäller då endast i yrkesmiljö.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

De här förordningarna och reglerna hänvisar till varandra och till EU bestämmelser. Ytterst är det Sprängämnesinspektionen som bestämmer om våra gasflaskor och då i denna förordning.
Sprängämnesinspektionens föreskrifter om brandfarlig
gas i lös behållare!

Läser man i den så hänsvisar man till:
Återfyllningsbar lös behållare för högst 150 liter
enligt Arbetarskyddsstyrelsens (ASS) föreskrifter
om gasflaskor eller ADR-S.
gasflaskanvisningar Tryckkärlsstandardiseringens anvisningar för
gasflaskor, utgivna 1992.
 

Bilagor

  • 39b1785a-b858-4263-9e2c-5dd49196dda3.pdf
    122,6 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Sprängämnesinspektionen lades ned 16 juni 2001.

Verksamheten ingick några år i Räddningsverkets organisation, men är sedan 1 januari 2009 en del av MSB.

Merparten av av föreskrifterna i SÄIFS (kanske alla) har upphört att gälla, men i vissa fall ersatts av andra föreskrifter.
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

De här förordningarna och reglerna hänvisar till varandra och till EU bestämmelser. Ytterst är det Sprängämnesinspektionen som bestämmer om våra gasflaskor och då i denna förordning.
Sprängämnesinspektionens föreskrifter om brandfarlig
gas i lös behållare!

Regelverken för dessa installationer verkar inte vara särkilt tydliga. Se vad som står i den föreskrift du hänvisar till

""...Kap. 1 Tillämpningsområde
1.1 ...
Föreskrifterna omfattar dock inte
- i fordon anslutna lösa behållare,...""

Men då det ju handlar om "fast gasolflaska" så har reglerna bärighet även om fastsättningen i mitt tycke många gånger verkar vara lite väl enkla.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Sprängämnesinspektionen lades ned 16 juni 2001.

Verksamheten ingick några år i Räddningsverkets organisation, men är sedan 1 januari en del av MSB.

Samtliga föreskrifter från Sprängämnesinspektionen har därför ersatts av nya föreskrifter.

Jag vill inte vara petig, men Räddningsverket lades ned redan 2008. De föreskrifter som utfärdades av Sprängämnesinspektionen och därefter av Räddningsverket gäller tillsvidare, trots att myndigheterna som utfärdat dem inte finns kvar, till dess att nuvarande ansvarig myndighet, MSB, ändrat eller kompletterat dem.

Det som dock stör mig i förståendet av dessa regelverk är det faktum att ""Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 2001:2) om brandfarliga gaser och vätskor i husvagnar, husbilar, manskapsvagnar m.m. ""upphävts och att ansvaret överförts till Transportstyrelsen. Kan det vara så att dessa fordon har godkänts i ursprungskicket med den ingående gasolinstallationen. Borde då inte en ändrad gasolinstallation förutsätta en nytt godkännande. Men vad vet jag, då detta inte är mitt bästa kompetensområde, men jag vill, tillsammans med säkert många andra, veta.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Reglerna runt detta är krångliga flera av de regler som har gällt och som vi tror oss leva efter upphävdes när man inrättade Msb( Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) Msb har upphävt flera av SÄIS tidigare regler
och skriver i dag så här:
"Lagar och föreskrifter som styr
MSB har med stöd av 13 § lagen (2006:263) om transport av farligt gods och 10 § förordning (2006:311) om transport av farligt gods, gjort en marknadskontroll över transportabla tryckbärande anordningar. Dessa regleras mer detaljerat i MSB:s föreskrifter (MSBFS 2011:3) om transportabla tryckbärande anordningar. Regleringar finns även i Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 1998:7) om brandfarlig gas i lös behållare.Gasolflaska av typen P11 light faller under dessa lagar och föreskrifter.
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Öppna en ny tråd eller återgå till ursprungsämnet!

Vadå? Jag tror att regelverket för fasta gasolflaskor har relevans i ämnet. Det verkar finnas många oklarheter omkring hur dessa ska installeras och eventuellt kontolleras och om man kan bli nekad att att fylla sådana flaskor om inte utvändig anslutning finns. Om du finner dessa inlägg som ointressanta så kan du ju låta bli att läsa dessa inlägg. Kan du inte nöja dig med det får du väl kontaktat en Webbare.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fast gasolflaska

Längst ner i detta inlägg så finns en länk, klicka på den så syns det hur det är monterat hos mig. ( och vill man inte klicka så sitter det i väggen mellan tandemaxlarna ).
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fast gasolflaska

Lite tankar (;-)) och frågor/funderingar kring fast gasoltank.

Fördelarna med fast gasoltank är:

- Lättare (rent fysiskt) att fylla gas då man slipper bära/lyfta, kånka på gasflaskor.

- Priset på gasolen (literpriset) är lägre så om man ser över tid (ganska lång dock) blir det billigare (beroende på vilken värmeenergi man använder naturligtvis).

- Lättare att få tag på gas i vissa länder (rätt?)

- Inga varianter med olika typer av gasflaskor att hålla reda på (Svenska, Tyska, Spanska osv.)

- Friare (om man väljer större volym på fast gastank än 2+28 liter (dvs. 2st P11)). Dvs. kan fricampa längre innan fyllning behöver ske.

... vad mer har jag missat som kan räknas in som fördel?

Nackdelar...
- Investeringskostnaden. Investerar man 10 000kr krävs rätt många fyllningar (beroende på storlek på tank) innan man går break even jmf. med att köpa P11:eek:r (kostar ca. 300kr/flaska).

- Måste lämna ställplatsen/campingen för att fylla. Så till vida man inte också kan koppla in 1st. P11:a

- Bilen blir tyngre (?). Beroende på hur stor tank man monterar. Å andra sidan kan det i stället jämföras med lika många liter gas fast i flaskor och då blir det en fördel i stället för nackdel.

- Besiktning av tank var 10:e år???

- Osäkert regelverk kring fast installation???


Bekvämligheten är en viktig faktor om man upplever det allt för tungt att hantera gasflaskor (ex. dålig rygg mm.). Personligen är detta i dagsläget inga problem (som tur är).

Att fricampa länge innan man "måste" fylla är dock av intresse i allra högsta grad. Men det kräver ju större tank än 60 liter (56 liter för att vara exakt). Annars får jag ju inte med mig mer gas än med 2st. P11:eek:r.

Priset är dock av intresse (kr/lit.). Fast om jag har förstått det rätt kostar det ca. 9kr/liter i Sverige vilket gör en skillnad på ca. 5kr/liter (omräknat till ca. 112kr per P11:a). Kostar investeringen 10 000kr behöver jag köpa 2000 liter gas innan jag gått break even.

Vi har idag en bil byggd på Fiat Ducato och med AL-KO lågbyggda Heavy chassi. Jag har inte mätt än men jag tvivlar på att vi under bilen skulle få plats med en tank som är på 110liter (36cm i diameter). Vi hamnar nog snarare på 90 liter (31,5 cm i diameter) eller kanske till och med så liten tank som 40/50 liter (Dia. 24/27cm).

Någon med liknande chassi som har monterat fast tank unde rbilen och som kan bekräfta storlek på tank ni fått plats med?

Vad finns för lösningar för att hålla koll på mängden kvarvarande gas i fast monterad tank? Här önskar man ju kunna läsa av det innifrån bilen?

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fast gasolflaska

Har nu mätt under bilen och kan konstatera att vi får plats med tank som har max diam. 240mm. Skall det vara någon idé att ens tänka fast gasoltank får vi montera dit 2st. 40lit.

Någon som ser några problem med att seriekoppla 2st. tankar?
Vi vill ha kvar möjligheten att köra med 1st. P11 för vinterbruk ex. i Norrland.

Mvh!
// Niklas

EDIT: Skrev fel storlek på tank. 40lit är det vi får plats med.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fast gasolflaska

Inga problem. Byt bara ut den ena p11:an mot en Alugas 11 eller 14 kg LPG (22/28liter)

Jag var kanske otydlig.
Jag menar 2st. fasta tankar på 40 liter vardera under bilen som seriekopplas och vi behåller möjligheten att koppla in 1st. vanlig P11:a i nuvarande utrymme för gasolflaskor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasolflaska

Med 2 faste tanker kan en enkelt koble påfyllingen i parallell. Om det er lov å koble forbruket over samme regulator vet jeg ikke. Men det burde ikke være noe hindring mot bruk av en duocontrol cs under bilen :D.

Med de riktige tankene så slipper en trykkprøving hvert 10 år :D

For montering av en slik løsning ville jeg tatt turen til Viersen og gjort jobben hos Wyhnen, de vet hva som er lov og ikke lov innen EU.
 
Toppen