• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farliga däck

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I Råd & Rön kan man läsa detta om däck som dom funnit vara farliga vid sina tester

Livsfarliga sommardäck
När vi testade sommardäck i kategorin 216/65 R16C, som används till exempelvis minibussar, skåpbilar och mindre husbilar, hittade vi många däck som hade problem med säkerheten på våta vägbanor. Två däck, Hankook Vantra LT och Kleber Transpro var så dåliga att de bara fick 1 i samlat betyg eftersom de kan utgöra en säkerhetsrisk på vägen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I Råd & Rön kan man läsa detta om däck som dom funnit vara farliga vid sina tester

Livsfarliga sommardäck
När vi testade sommardäck i kategorin 216/65 R16C, som används till exempelvis minibussar, skåpbilar och mindre husbilar, hittade vi många däck som hade problem med säkerheten på våta vägbanor. Två däck, Hankook Vantra LT och Kleber Transpro var så dåliga att de bara fick 1 i samlat betyg eftersom de kan utgöra en säkerhetsrisk på vägen.
Synd att man har två sådana på bilen. Rekommenderade i någon tidning och av däckgubben för ett par år sedan. Men det kan vara skillnader på olika årsmodeller på däck. Hoppas på det....
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Egenskaperna kan även skilja mellan olika dimensioner, påstår de som testar däck. Därför anger seriösa testare alltid vilken dimension det är på däcken som testas.

Pålle
 

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
För min del när jag köper däck så går jag alltid på däcktesterna eftersom det visar sig att det är stor skillnad både i bromssträcka och köregenskaper mellan dem som får bra betyg och dem som får dåligt betyg. Jag undviker också så kallade åretruntdäck eftersom det visar sig att bromssträckorna vid varmt väder blir långa.
Jag lägger hellre på några kronor eftersom mitt liv kan hänga på hur bra däck jag har.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att sätta perspektiv på det hela.
(jag kan inte visa er testen, jag har den genom Readly.)
Totalpoäng för våt-vägegenskaper:
Michelin Agilis 20 poäng
Hankook Vantra LT 17 poäng

Michelin Agilis kom på 10e plats, testvinnare Apollo Alltrust.

I min mening säger detta mer om testets bedömning/viktning av mätningarna (som är subjektiva) än vad det säger om däcken.
Man har inte heller redovisat de enskilda resultaten, vilket gör det omöjligt att i sin tur bedöma trovärdigheten i viktningen/rankingen av däcken.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, en liten del i sammanhanget kan ju också vara att en husbil behöver inte maximalt grepp i kurvtagning och andra manövrar eftersom bilen i sig själv klarar långt mindre manövrar än de bästa däcken gör. På en husbil är ju hur många mil en uppsättning däck går rakt fram på större vägar innan det är dags att byta ut dem en rätt intressant faktor, och max väggrepp som man troligen inte behöver hänger i princip aldrig samman med långt miltal innan byte.

M.v.h. JANKRO.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
ja så kan det vara ! men det är en fördel om de håller ihop i sig själv som ett däck ! har haft liknande däck som säckat ihop av utmattning och exploderat trots ringa miltal och bara ett par år gamla ? lagom roligt på autobahn kan jag säga !
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja absolut naturligtvis, men super sug mot vägbanan eller många mil har ju mest med gummiblandningen att göra och suddgummihjul på en sportbil kommer man inte så många mil med, fördelen är ju i stället att man nästan sitter fast i asfalten med dem vid kurvtagning m.m.
Att däcken håller länge/många mil hänger ju mest ihop med en annan kanske lite hårdare gummiblandning som går många mil utan supergrepp mot asfalten, och själva hållbarheten så inget otäckt händer beror nog till största delen på hur däcket är uppbyggt med olika lager av förstärkning inne i däcket som ger både hållbarhet, stadga och möjlighet att trycka i högt lufttryck på tunga bilar.
Däck som skulle bli utslitna vid femtonhundra mil för maximalt supergrepp på en husbil vore inte så intressant att betala dyrt för, och inte heller någon större nytta med.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Uten å ha lest selve testen så har jeg en generell kommentar. Sommerdekk for transportere er ofte rene asfaltdekk med langsgående mønster. Dette gir lang holdbarhet og lavt drivstoff forbruk, men veldig lite grep på gress - har slike på vår Iveco Daily lastebil. Stabiliteten sideveis ved svinger er utmerket, men vatn slipper ikke ut sideveis fra dekket - det finnes ikke kanaler den veien!
 
Toppen