• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fan-tastic vent

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Funderar på att sätta i en friskluftsfläkt... Det kan bli lite varmt i bilen nu när solen ligger på..

Nån som vet nåt om denna eller liknande?
Tips om vad man ska tänka på?

Mvh Noynoy
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Inte kan jag säja att jag är missnöjd med min Fan-tastic vent men jag saknar några funktioner i fjärrkontrollen och den lever ibland ett eget liv och måste "resettas".
Även regnsensor krånglar av och till, luckan stängs ibland (av fuktig luft?) utan anledning.
Jag får väl anta att det är ett handhavande fel! Jag kan leva med det
Till saken! Jag har en likadan lucka till som snart behöver bytas och då föll mitt intresse istället på MaxxFan DeLuxe. Som ser ut att ha bättre fjärrkontroll och konstruktion , behöver ingen regnsensor heller!
Är det någon som har erfarenhet av den? Helst av 7000 / 7500 modellen!
Julian
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fan-tastic vent

Om man läser jämförelsen så skriver de att ljudnivån är något högre i Maxx Fan samt att man bör tänka på att den är c:a 5 cm högre.
Annars verkar det också vara en bra fläkt.

Själv är jag nöjd med min FantasticVent 7350, som jag uppgraderade efter att den som satt i min bil saknade regnsensor.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Det är samma FantasticVent som jag monterat (se inlägg 84) men jag köpte den ca 1500:- billigare från USA. Det är luckan som är 40x40 den är inte annorlunda än någon annan FantasticVent, dom tillverkas på samma ställe i USA.:):)
 
Senast ändrad:

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Nu har jag läst denna och andra trådar på forumet, mycket bra synpunkter och input från olika vinklar. Det vore fantastiskt med en sådan både för oss människor och hunden.
Jag pratade med en solcellsmontör i Tyskland om detta, han påstod att det inte funkar med en fantastic vent på en kastenwagen/plåtis.... .?

Är det så?

Är det någon med en pössl, plåtis som har monterat en sådan ?
Erfarenheter/ problem?

Berätta gärna :)
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Fan-tastic vent

:)Hei.

Jeg har hatt glede av Fan-tastic vent på fire biler, den siste, en plåtis fra
La Strada, en Regent på Mercedeschassis.

Virket helt supert på alle sammen, meget godt fornøyd.

Har nå en La Strada Nova. Fabrikken påsto at det, siden bodelen er støpt i en
del med tilpasset hull for Fiama, var det ikke mulig å få montert Fan-tastic vent.

Jeg er ikke fornøyd med Fiama, ikke viften og ikke markisen:(

Lykke til.

Vennlig hilsen fra Regent.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Någon som vet var man kan handla Fantastic vent 7350 för 40*40cm hål till "bra" internetpris.
Jag har sökt men inte hittat någon, fick några artikelnummer av Fantastic vent men får ingen träff på dessa nummer.

You should purchase a European model fan………….that would fit in this size opening.
800232 in white
800219 in off white
You may have to order from a dealer
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Kolla i inlägg 77, Jag köpte min från USA, den tillverkas där. Garantin står en svensk firma för som även säljer den men till 5000:- mer, firman heter Sudwind. Kolla e-bay USA, det finns många att välja på både fläktar och säljare. Du ska välja en fläkt med 14 hastigheter och regnsensor. Bara regnsensorn är värd pengarna för fläkten.
 

sroman

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Olofström
HBK-Nr
13091
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Hade tänkt skaffar en fantastic-vent 7350. Skall sätta den i luckan ovanför köket. För att använda den och dra ut vattenångan som blir när man kokar kaffe och ägg på morgonen.
Men hur är det då om det är dagg/regn på luckan? Kan man då öppna lucka och starta fläkten ändå utan att rengnsensorn stänger?
Sroman
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Vi har vår monterad ungefär snett bakom köket, och som köksfläkt är den enastående. När vi kokar ägg och pasta har det tidigare ej räckt med köksfläkten, den använder vi inte mer. FantasticVent evakuerar all os och ånga.
Fuktsensorn sitter i stommen till fläkten, så när luckan är uppe så är sensorn exponerad, Den är extremt känslig, tro mig. Innan vi själv märker att det börjar regna så stänger luckan. Den går att öppna igen när sensorn torkat och det gör den snabbt. Jag har lagt in lite bilder på mitt montage här i tråden, någonstans vid inlägg 75-85 det är bara att kolla.
Vi har 150w solpanel på taket och CTECK Dual och Smartpass och under 4 veckor i Italien och Kroatien i somras var fläkten på hela dagarna och vi stod endast 3 dagar på el (ingick i priset) annars räckte strömmen helt utmärkt. Ska du montera en så sätt in en strömbrytare så du kan slå av strömmen till fläkten.
Lycka till.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Det är riktigt som Roland skriver att det går att avaktivera regnsensorn. Om det slutar regna och sensorn inte är torr så öppnar och startar den inte. Avaktivera sensorn då så kan den startas. Fläkten behöver inte snurra om man ska ha luckan öppen, den kan vara avslagen med luckan öppen.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Kolla i inlägg 77, Jag köpte min från USA, den tillverkas där. Garantin står en svensk firma för som även säljer den men till 5000:- mer, firman heter Sudwind. Kolla e-bay USA, det finns många att välja på både fläktar och säljare. Du ska välja en fläkt med 14 hastigheter och regnsensor. Bara regnsensorn är värd pengarna för fläkten.

Tack för svar, men om jag förstår det rätt så har du monterat 350 mm modellen, jag söker efter den som är 400 mm? Typ denna, men det är inte rätt pris.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Tack för svar, men om jag förstår det rätt så har du monterat 350 mm modellen, jag söker efter den som är 400 mm? Typ denna, men det är inte rätt pris.

Nu satte du mig lite på "pottkanten". Mig veterligen så finns det bara en storlek. Den jag monterat har en lucköppning som är 350x350 men för ett hål i taket som är 400x400. Min lucka som satt där FantasticVenten sitter nu var 450x450. Så den du länkar till är samma som jag har. Jag har liksom allt detta tämligegen helt klart för mig men vågar inte gå ed på det. Är borta och är inte hemma så jag kan kolla för än till helgen.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Nu satte du mig lite på "pottkanten". Mig veterligen så finns det bara en storlek. Den jag monterat har en lucköppning som är 350x350 men för ett hål i taket som är 400x400. Min lucka som satt där FantasticVenten sitter nu var 450x450. Så den du länkar till är samma som jag har. Jag har liksom allt detta tämligegen helt klart för mig men vågar inte gå ed på det. Är borta och är inte hemma så jag kan kolla för än till helgen.

Det finns fläktar för 14 tum hål(350 mm) och 16 tum (400 mm), så har jag förstått det. Och att husbilar byggda inom EU har 400 mm hål.
Kanske någon som vet bättre.
 
Toppen